محکومیت بحرین در پارلمان اروپا




گروه جهان/ پارلمان اروپا در نشست روز پنجشنبه خود پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن بحرین را به‌دلیل اقدامات ضد حقوق بشری، محکوم می‌کند.
به‌گزارش سایت رسمی «پارلمان اروپا»، اعضای این نهاد قانونگذاری اروپایی بشدت نگران وضعیت فعالان حقوق بشر در بحرین هستند که در یک دهه‌ای که از انقلاب مردم این کشور علیه پادشاهی بحرین می‌گذرد، متحمل فشارهای فراوانی شده‌اند. بنا بر این گزارش، بازداشت‌های فعالان حقوق بشری همچنان ادامه دارد، مجازات اعدام این افراد در حال اعمال است و آزار و اذیت خانواده‌ها و فعالانی که به‌هر دلیلی هنوز زندانی نشده‌اند نیز به طور گسترده در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس مشاهده می‌شود. پیش‌نویس این قطعنامه به‌طور خاص مجازات اعدام برای «محمد رمضان» و «حسین علی موسی»، دو فعال حقوق بشری بحرین را محکوم کرده و از پادشاهی این کشور خواسته است در یک دادرسی مجدد، این حکم را به گونه‌ای تخفیف دهد که مطابق استانداردهای بین‌المللی باشد. این بیانیه همچنین وجود شکنجه‌ها در بحرین را محکوم کرده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط تمامی مدافعان حقوق بشر در بحرین شده است. پیش‌نویس این قطعنامه با 633 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 45 رأی ممتنع از مجموع 689 رأی به تصویب رسید.  با این حال وزارت خارجه بحرین اتهامات وارده از سوی پارلمان اروپا را رد و تصویب چنین پیش‌نویسی را محکوم کرد. این در حالی است که به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، روز پنجشنبه همزمان با تصویب پیش‌نویس ضد بحرینی در پارلمان اروپا، سازمان‌های حقوقی دیده‌بان حقوق بشر و مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین که دفتر آن در لندن است، اعلام کرد که نیروهای امنیتی بحرین کودکان بازداشت شده در اعتراضات سالگرد انتفاضه ۲۰۱۱ را کتک زده و آنها را به تجاوز و استفاده از شوک الکتریکی تهدید کرده است. بنا بر این گزارش حدود ۱۳ کودک و نوجوان ۱۱ تا ۱۷ ساله در اوایل و اواسط فوریه امسال که مسئولان بحرینی تلاش می‌کردند تظاهرکنندگان را از تجمع به مناسبت دهمین سالگرد انتفاضه منصرف کنند، بازداشت شدند.
در همین ارتباط ایرنا نیز گزارش کرده است، دوشنبه گذشته سازمان حقوق بشری «امریکایی‌های حامی دموکراسی و حقوق بشر در بحرین»، خواستار آزادی شش فعال بحرینی شد که به صورت خودسرانه بازداشت شدند. این شش فعال حقوق بشری، علی مهدی عبدالحسین محمد علیوی، حسن اسد جاسم جاسم نصیف، حبیب حسن حبیب یوسف، علی احمد علی احمد فخراوی، محمد احمد علی احمد فخراوی و نوح عبدالله حسن احمد حسن العمروم هستند که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شدند. ماه نوامبر گذشته نیز کمیته کاری بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد، تأکید کرده بود که از این افراد زیر شکنجه اعتراف گرفته شده و موارد متعدد حقوق آنها توسط مقام‌های بحرینی نقض شده است. کمیته کاری سازمان ملل متحد همچنین از دولت بحرین خواست تا تحقیق کامل و مستقلی را در مورد شرایط محرومیت از آزادی این شش نفر که همچنان در زندان مرکزی الجو نگهداری می‌شوند با هدف پاسخگویی کسانی که مرتکب این کار شده‌اند، انجام دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7587/4/571994/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها