اردن به هواپیمای نتانیاهو اجازه عبور نداد


گروه جهان/ وخیم‌تر شدن روابط اردن و رژیم صهیونیستی باعث شد سفر «بنیامین نتانیاهو» به امارات دیگر بار به تعویق افتد. زیرا اردن حاضر نشد برای هواپیمای نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجوز عبور از آسمان این کشور را صادر کند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه به دلیل ناهماهنگی‌ها در پرواز هواپیمای «نتانیاهو» در حریم هوایی اردن این سفر به تعویق افتاده است، تأکید کرد «نتانیاهو» بزودی به این سفر خواهد رفت. دفتر «نتانیاهو» همچنین این ناهماهنگی را به اختلافات اخیری که بین امان و تل‌آویو بروز کرده بود، ربط داد و اعلام کرد این مسأله پس از آن بروز کرد که اسرائیل سفر برنامه‌ریزی شده «حسین بن عبدالله دوم»، ولیعهد اردن را که بنا بود چهارشنبه هفته گذشته برای زیارت مسجدالاقصی انجام شود، لغو کرد.
سفر «نتانیاهو» به امارات در حالی لغو شد که وی قصد داشت از آن به عنوان یک ابزار کمپین انتخاباتی خود پیش از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی استفاده کند. وی در تبلیغات خود بارها بر این مسأله که وی موفق به عادی‌سازی روابط با 4 کشور عربی شده است، تأکید کرده و به رأی‌دهندگان در سرزمین‌های اشغالی وعده داده این روند را توسعه بخشد. از همین رو خودداری اردن از در اختیار گذاردن آسمان خود به روی هواپیمای «نتانیاهو» با توجه به اهمیت کشور اردن در منطقه می‌تواند به شعارهای وی، آسیب زیادی بزند. ضمن اینکه او اکنون باید توضیح دهد که چرا اردن آسمان خود را در اختیار او نگذاشته است. بویژه که امان و تل‌آویو در چند سال گذشته روابط سردی داشته و بر سر مسائل مختلف دچار اختلاف نظرهای جدی شده‌اند. جدیدترین این اختلافات پیش از مورد اخیر به طرح «نتانیاهو» برای الحاق دره اردن به اراضی سرزمین‌های اشغالی برمی‌گشت. اردن که شمار زیادی از فلسطینیان را در اردوگاه‌هایی که به این منظور ایجاد کرده، جای داده است، خواهان ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است. علاوه بر این الحاق دره رود اردن به لحاظ استراتژیک برای این کشور خطرات زیادی را ایجاد می‌کند. از همین رو امان مخالف طرح الحاق است و بر سر همین مسأله اختلافات بسیاری با «نتانیاهو» دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7587/4/571995/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها