اخبـــار


نشست سه‌جانبه رقبا برای حل بحران سوریه

گروه جهان/  نخستین نشست سه‌جانبه برای برون‌رفت از بحران 10 ساله جنگ سوریه با حضور وزرای خارجه روسیه، ترکیه و قطر در دوحه برگزار شد و سه کشور با تأکید بر راه‌حل سیاسی به عنوان تنها راهکار رهایی از تحرکات تروریستی و جدایی‌طلبانه این کشور جنگ‌زده بیانیه مشترک صادر کردند.
به گزارش «رویترز»، ترکیه و قطر روز پنجشنبه در حالی پای میز مذاکره با روسیه نشستند که با توجه به حمایت روس‌ها از دولت قانونی سوریه در موضع مقابل آنها قرار داشتند اما به باور کارشناسان منافع مشترک سه کشور و موضعگیری‌های منطقه‌ای، آنها را در مسیر یافتن راهکار مشترک حل بحران سوریه قرار داده است.
«گالیپ دالای» از کارشناسان «چتم هاوس» معتقد است: «نشست دوحه در اصل میان ترکیه و روسیه به عنوان دو بازیگر اصلی نظامی بحران سوریه بود و قطر به عنوان یک بازیگر اقتصادی تنها به این نشست مشروعیت عربی داد.

اصلاحات در سیستم انتخاباتی هنگ‌کنگ

پارلمان چین اصلاحات سیستم انتخاباتی هنگ‌کنگ را تصویب کرد که به مقامات اجازه وتو نامزدهای اپوزیسیون دموکراسی خواه در انتخابات پارلمانی را می‌دهد.
به‌گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با نادیده گرفتن هشدارهای کشورهای غربی، ۳۰۰۰ نماینده شورای ملی خلق چین تقریباً به اتفاق آرا «پیش‌نویس قانونی درباره بهبود سیستم انتخاباتی» هنگ کنگ را تصویب کردند. هیچ کدام از نمایندگان رأی مخالف ندادند و تنها یک نفر از رأی دادن خودداری کرد. این مصوبه با واکنش امریکا و شماری از کشورهای اروپایی مواجه شد. اما در پی این واکنش‌ها ژانگ شیائومینگ، معاون رئیس دفتر امور هنگ‌کنگ و ماکائو در شورای دولتی چین گفت، هنگ‌کنگ یک مسأله داخلی چین است و هیچ کشور خارجی اجازه و حق دخالت در امور آن را ندارد. وی ادامه داد: نمی‌دانم پس از حمله ششم ژانویه به کنگره امریکا چطور این کشور انگشت اتهامش را به سوی نهادهای انتخاباتی هنگ کنگ نشانه گرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7587/4/571996/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها