مشاور امنیت ملی امریکا:

کانال دیپلماسی غیر مستقیم تهران - واشنگتن برقرار است


گروه سیاسی/ مقام‌های امریکایی معتقدند که کانال دیپلماسی غیر‌مستقیم میان تهران و واشنگتن برقرار است. این را «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ ‌سفید در واکنش به انتقاداتی مطرح کرد که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه سابق امریکا مطرح کرد و گفت: اگر چه مذاکرات مستقیمی میان ایران و امریکا در زمینه برجام صورت نگرفته اما امریکا به‌طور غیرمستقیم و از طریق شرکای اروپایی خود و دیگر کانال‌ها با ایران در تماس است. به گزارش ایرنا سالیوان در کنفرانسی خبری تصریح کرد که کاخ ‌سفید از طریق این گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم موضع خود را برای ایران تبیین کرده و منتظر آن است که ببیند تهران چه خواهد کرد. مشاور امنیت ملی امریکا همچنین در واکنش به انتقاد وزیرخارجه سابق درباره برخورد جو بایدن با ایران از موضع ضعف در عراق ، با طرح اتهاماتی علیه ایران، پاسخ داد که «اگر به تعداد حملات نیروهای مورد حمایت ایران در عراق در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نگاه کنید، آن وقت گمان می‌کنم آقای پمپئو در موقعیتی قرار نگیرد که اجازه اظهارنظر در این باره داشته باشد. ما در حال پیگیری اهداف خود هستیم و به دنبال حل مسأله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی هستیم».
این موضعگیری در حالی مطرح شده که ایران از امریکا خواسته است با لغو تحریم‌ها گام نخست را به سوی اجرای تمام و کمال برجام بردارد. حال آنکه مقام‌های امریکایی لغو تحریم‌ها را به ازسرگیری همه تعهدات برجامی ایران مشروط کرده‌اند. خواسته‌ای که حتی با اعتراض برخی از خود قانونگذاران امریکایی رو‌به‌رو شده است. چنانکه «ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان امریکا در جریان جلسه کمیته روابط خارجی با آنتونی بلینکن، از وزیرخارجه کشورش پرسید: «مگر ما اول از این توافق خارج نشده‌ایم، چرا نباید ما اول به آن بازگردیم... و چطور می‌شود از ایران انتظار داشت که قبل از بازگشت ما به این توافق، مفاد آن را رعایت کند؟»
در ادامه این تحولات و تداوم بن‌بست برجام بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به «جوسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملکرد امریکا و اروپا در مورد موضوع برجام انتقاد کرد. ظریف در این نامه چند صفحه‌ای، ضمن انتقاد از عملکرد اروپا و امریکا در ارتباط با موضوع توافق هسته‌ای تأکید کرده است که در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات عمل خواهد کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره این نامه گفت که وزیر امور خارجه کشورمان با هدف تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات مرتبط با برجام، نامه‌ای خطاب به هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، در مورخ 22 اسفند 1399 (برابر با 12 مارس 2020) ارسال کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه این نامه تبیین نگرش جمهوری اسلامی ایران است و حاوی هیچ طرحی نمی‌باشد، افزود: «در نامه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام شده که «چنانچه ایالات متحده قصد دارد اقدامات متخلفانه خود در نقض برجام و تحمیل تحریم‌های ظالمانه را اصلاح کند، اولین گام ضروری بازگشت به پایبندی کامل به عنوان طرف متخلف است».
مذاکرات غیررسمی میان تهران و واشنگتن طی چند هفته آینده کلید می‌خورد
رئیس جمهوری امریکا بین متحدان در اروپا برای احیای برجام و منتقدان در کنگره بر سر بازگشت به توافق یا فشار بر رسیدن به توافقی جامع‌تر گیر افتاده است. این جدیدترین تحلیل نشریه امریکایی نیویورک‌تایمز است که پیرامون توافق هسته‌ای و اختلافات میان تهران و واشنگتن منتشر شده است. «نیویورک‌تایمز» با اشاره به اینکه سه هفته پیش، امریکا در راستای نشان دادن حسن نیت خودش پذیرفت که به مذاکرات هسته‌ای با ایران بپیوندد اما با مخالفت ایران مواجه شد، نوشت: «دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند دعوت مشترک اروپا و امریکا را برای شروع مذاکرات غیررسمی بپذیرد. همزمان مقامات چین و روسیه نیز طی روزهای اخیر با زبانی نرم‌تر از تهران خواسته‌اند که به مذاکرات برگردد. اما این در حالی است که ایران اعلام کرده بدون دریافت مشوق‌های مالی لازم یعنی لغو تحریم‌ها حاضر به گفت‌وگو نیست، بایدن هم دلایل خاص خود را برای عدم بازگشت فوری به برجام دارد.» در همین چارچوب تریتا پارسی، بنیانگذار شورای ملی ایرانیان امریکایی و معاون اجرایی مؤسسه «کوینسی» گفته است که هم ایران و هم امریکا باید غرور را کنار گذاشته و هزینه‌های مذاکره را بپردازند. پارسی در این باره افزوده است که امریکا  هر چه بیشتر بازگشت به برجام را به تعویق بیندازد، این هزینه بیشتر خواهد شد. مجله امریکایی «ویک» هم در یادداشتی درباره رویکرد جو بایدن نسبت به ایران نوشته است: «حالا که بایدن رئیس جمهوری شده است، باید فوراً لغو گسترده تحریم‌ها را هم برای نشان دادن حسن نیت و هم برای ایجاد یک وضعیت بهتر به عنوان بخشی از مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای که دولت پیشین امریکا از آن خارج شد، انجام دهد. امریکا خسارات زیادی را به دولت و ملت ایران وارد کرده است که منجر به افزایش تلفات بیماری همه‌گیر کرونا شد. واشنگتن این را به آنها بدهکار است.» این یادداشت در نهایت به کاخ سفید توصیه کرده است این امریکا بود که به وعده‌اش عمل نکرده است بنابراین ابتدا این کشور باید از خود حسن نیت نشان دهد.»
در چنین شرایطی نیویورک‌تایمز با اشاره به بن‌بست فعلی به نقل از دیپلمات‌های امریکایی و اروپایی گفته است که گفت‌وگوهای غیررسمی ممکن است طی هفته‌های آینده آغاز شود. وقتی این کار انجام شود، انتظار می‌رود امریکا و ایران توافق کنند تا گام‌های همزمانی را جهت بازگشت به توافقنامه سال 2015 بردارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7588/2/572038/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها