مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پاسخ به «ایران» از پایان فرونشست‌های دشت تهران تا 15 سال دیگر خبر داد

خطر نیازمندی تهران به آب خلیج فارس


گروه اقتصادی : دشت تهران و 7 دشت دیگری که در محدوده استان تهران قرار دارند، سالانه حدود 2 متر و 50 سانتیمتر در هومند آبسرد و تا 19 سانتیمتر  در دشت ورامین  افت تراز آب زیرزمینی را تجربه می‌کنند. افتی که نتیجه برداشت‌های بی‌رویه منابع آب‌های زیرزمینی است و موجب فرونشست دشت‌ها و مرگ آبخوان‌ها می‌شود. فرونشست‌ها به مرور زمان اثری به مراتب شدید‌تر از زلزله برای تأسیسات و ساختمان‌ها دارند و یک خطر بزرگ برای پایتخت به شمار می‌روند. مرگ آبخوان‌ها نیز امکان تأمین آب از منابع زیرزمینی را برای همیشه کاهش می‌دهد. البته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران می‌گوید که به‌خاطر بارش‌های سال 1398 اندکی وضع بهتر شد. به‌طوری که در دشت ورامین کسری مخزن زیرزمینی از 190 میلیون متر مکعب به 119 میلیون متر مکعب رسیده؛ اما با وجود این همیشه شاهد بارش‌های مطلوب نیستیم و دوباره ممکن است که حجم برداشت‌ها بیش از ورودی آب به مخازن زیرزمینی باشد. ضمن آنکه جمعیت در حال افزایش است و اگر برای اصلاح شیوه مصرف و تراکم جمعیتی تهران فکری نشود، هر سال نیاز استان تهران به منابع آبی بیشتر می‌شود. به‌گزارش «ایران»، یوسف رضاپور در نشستی خبری از بحران تأمین آب تهران خبر داد و گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، شاید در آینده نیاز داشته باشیم که طرحی برای انتقال آب از دریاها نظیر خلیج فارس به استان تهران اجرا کنیم. او با اشاره به جمعیت 13.3 میلیونی استان تهران عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال 1410 جمعیت استان تهران 20 میلیون نفر شود. این درحالی است که باید در فاز اول تا سال 1405 حدود 420 میلیون متر مکعب از مصرف فعلی کاسته شود تا بتوانیم تأمین پایدار آب انجام دهیم. او با تأکید بر لزوم توجه به تراکم جمعیت در تهران به سبب محدود بودن منابع آب در دسترس اظهار کرد: افزیش جمعیت شهری باید خط قرمز ما باشد و همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری داشته باشند. رضاپور با اشاره به تفاهمنامه‌هایی که برای مدیریت منابع آب تهران با نهادهای دیگر نظیر شهرداری امضا شده، عنوان کرد: در نظر داریم که پساب تصفیه شده را تا حد امکان جایگزین آب مصرفی فضای سبز و فعالیت‌های کشاورزی تهران کنیم. این امر در کنار طرح‌های دیگر مانند تزریق پساب به دشت‌ها و بستن چاه‌های غیرمجاز به بهبود وضعیت آبخوان‌ها و دشت‌ها کمک خواهد کرد. همچنین برای بهبود وضعیت منابع آب تهران طرح قمر بنی هاشم از جمله طرح‌هایی است که در نظر گرفته شده و از 20 سال پیش آغاز شده است. انتقال آب از طالقان به تهران و البرز نیز از دیگر پروژه‌هاست که با استفاده از این طرح در آ‌ینده با مانور بیشتری آب را از غرب تهران تأمین خواهیم کرد.
فرونشست دشت‌های تهران تک رقمی می‌شود؟
به‌گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران سالانه حدود 1200 تا 1400 حلقه چاه غیرمجاز تعیین تکلیف می‌شود و این کار به کاهش برداشت‌ها از سفره‌های آب زیرزمینی می‌انجامد. او با اشاره به اینکه امسال نیز 1400 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است، تصریح کرد: این کار 20 میلیون مترمکعب برداشت آب از منابع زیرزمینی را کاهش داد. ضمن آنکه 200 مورد نصب کنتور نیز در این سال رقم خورد. رضاپور با اشاره به طرح انتقال آب از تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین که توسط بخش خصوصی در حال انجام است، عنوان کرد: این کار بسیار بزرگی است که در سال 1400 تمام می‌شود و به بهبود شرایط کمک می‌کند. او در پاسخ به «ایران» درباره وضعیت فرونشست دشت‌ها و تأثیر طرح‌های در دست اجرا گفت: تفاهمنامه‌هایی با نهادهای ذی‌ربط مانند شهرداری امضا کرده‌ایم و طرح‌هایی را در دست اجرا داریم که اگر بدرستی پیش برود، 15 الی 20 سال دیگر فرونشست دشت‌های تهران تک رقمی می‌شود. از جمله این طرح‌ها برنامه‌ریزی برای کاهش یک میلیارد و 228 میلیون مترمکعب مصرف آب در افق 20 ساله است.
به‌گزارش «ایران»، آخرین رقم اعلامی برای میانگین فرونشست دشت‌های تهران سالی 20 سانتیمتر بود که این رقم نشان دهنده یک خطر بزرگ برای راه‌ها و جاده‌ها و تأسیساتی مانند آب و برق و گاز در تهران است. حتی ممکن است که با ادامه این روند شاهد فروریختن ساختمان‌ها در کلانشهر تهران نیز باشیم. اما حالا قرار است که تا سال 1420 این رقم نزدیک به صفر شود. بالاترین فرونشست مربوط به دشت ورامین است که رقم آن 38 سانتیمتر است. علاوه بر آنچه گفته شد طرح‌هایی مانند تخریب سازه‌ها در بستر و حریم رودخانه‌ها نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان تهران پیگیری می‌شود تا هم جذب آب‌های سطحی بیشتر شود و هم بحران‌هایی مانند طغیان رودخانه‌ها به حداقل برسد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7588/9/572076/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها