به نام تاریخ



24 اسفند
تنها 6 روز به پایان سالی سخت باقی مانده است. در برگه تقویم امروز نام‌های بزرگی از دنیای فرهنگ و هنر ثبت شده که می‌توانیم کمی آثارشان را مرور کنیم.
‌تولدها
غلامحسین صدری افشار: فرهنگ‌نویس و مترجم ایرانی سال 1313 در چنین روزی به دنیا آمد. غلامحسین صدری افشار به دلیل درگذشت پدر و مادرش در پرورشگاه بزرگ شد و محمدرضا پهلوی هنگام بازدید از پرورشگاه از استعداد صدری شگفت‌زده شد و دستور داد امکانات تحصیل در اختیارش گذاشته شود. نخستین کتابش را در 14 سالگی درباره زندگی در پرورشگاه نوشت و از دهه 1330 سرودن شعر را آغاز کرد که شعرهای او در کتاب «ابرهای سرگردان»، «آوای جان» و «نیایش» چاپ شدند. او با ماهنامه سخن همکاری می کرد و کار فرهنگ‌نویسی را از سال 1345 در بنیاد فرهنگ ایران آغاز کرد و این کار را تا پایان عمر ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی همکاری با مطبوعات را ادامه داد و در دهه 1380 «فرهنگ زبانزدهای فارسی» را منتشر کرد. او به دلیل نگارش فرهنگ‌های واژگان عمومی فارسی مانند «فرهنگ معاصر فارسی»، «فرهنگ فارسی اعلام» و «فرهنگنامه فارسی» شناخته می‌شود و «فرهنگ سه جلدی فرهنگ معاصر فارسی» مهم‌ترین اثر اوست. اما «تاریخ ایران»، «کتابنامه علوم ایران»، «فرهنگ مترجم»، «واژه‌نامه فنی» و «فرهنگ مشاغل سنتی» هم توسط او نوشته شده‌اند. صدری افشار کتاب‌های «از سنایی تا سعدی» نوشته ادوارد براون، «معماری ایران» و «کاکل طاووس» را هم به فارسی ترجمه کرد. او سال 1397 درگذشت.
مایکل کین: بازیگر انگلیسی مشهور سال 1933 متولد شد. سر مایکل کین باربر بازار ماهی بود و پس از پیوستن به ارتش انگلیس به بازیگری علاقه‌مند شد. او کارش را با دستیاری مدیر صحنه آغاز کرد و پس از آن وارد تلویزیون و تئاتر شد. بازی در فیلم «زولو» در سال 1964 کین را به شهرت رساند و دو سال بعد در فیلم‌های «پرونده ایکپرس» و «الفی» بازی کرد که شهرت او را بیشتر کرد. «گامبی»، «خاکسپاری در برلین»، «مغز بیلیون دلاری»، «تله مرگبار»، «کسب و کار ایتالیایی»، «آخرین دره»، «کارتر را بگیرید»، «عقاب فرود آمده»، «فرار به سوی پیروزی»، «هانا و خواهرانش»، «آرواره‌ها»، «آقای سرنوشت»، «چشم گاو»، «لیتل ویس»، «قوانین خانه سیدر» و «شوالیه تاریکی» از جمله فیلم‌هایی است که کین در آنها بازی کرده است. او برای «قوانین خانه سیدر» و «هانا و خواهرانش» برنده جایزه اسکار شد.
علیرضا زرین دست: مدیر فیلمبرداری شناخته شده سینمای ایران سال 1324 در چنین روزی متولد شد. علیرضا زرین‌دست کارش را با فیلم «وسوسه شیطان» در سال 1346 به عنوان دستیار فیلمبردار آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند «خط قرمز»، «بای سیکل ران»، «دستفروش»، «سیمرغ»، «عروسی خوبان»، «گزل»، «کلوزآپ»، «عروس حلبچه»، «شب‌های زاینده رود»، «دو فیلم با یک بلیت»، «آبادانی‌ها»، «پرتگاه»، «پری»، «نابخشوده»، «ساحره»، «فریاد»، «ملاقات با طوطی»، «صبحانه‌ای برای دو نفر»، «حکم»، «آتش بس»، «موج سوم»، «بی پولی»، «متروپل»، «سرو زیر آب»، «فرزند خاک»، «مزارشریف»، «کفش‌هایم کو؟»، «خانه کاغذی»، «تیغ و ترمه» و «خون شد» به‌عنوان مدیرفیلمبرداری حضور داشت. او برای فیلم‌های «پری»، «سرو زیر آب» و «فرزند خاک» سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را به‌دست آورده است.
   سالروز تولد رشید وطن دوست خواننده، غلامحسین بیگدلی شاعر و خوشنویس، آندره پیر دو ماندیارگه نویسنده فرانسوی، دیان آربوس عکاس امریکایی، کوئینسی جونز آهنگساز امریکایی، جیمز نچوی عکاس امریکایی، ینی جانسون جرالد بازیگر امریکایی، کوین ویلیامسون فیلمنامه‌نویس امریکایی، دیوید کرانبرگ فیلمساز کانادایی، گئورگ فیلیپ تیلمان آهنگساز آلمانی، فاضل کوچوک روزنامه‌نگار قبرسی، عبدالسلام دهاتی شاعر تاجیک، عامرخان بازیگر هندی، جیمی بل بازیگر انگلیسی، انسل الگورت بازیگر امریکایی و کوری استول بازیگر امریکایی هم امروز است.
‌درگذشت‌ها
علی تجویدی: نوازنده برجسته ویولن سال 1384 در چنین روزی درگذشت. علی تجویدی متولد 1298 بود و پدر و برادرانش از نقاشان سرشناس بودند. او موسیقی را از کودکی از پدرش که در نقاشی شاگرد کمال‌الملک و در موسیقی شاگرد درویش خان بود آموخت. پس از آموختن فلوت و یاد گرفتن ردیف‌های ایرانی در 12 سالگی، از 16 سالگی شاگرد حسین یاحقی برای آموختن ویولن شد و پس از آن هم به کلاس‌های ابوالحسن صبا رفت. تجویدی هم نوازنده بسیار خوبی بود و هم قطعات موسیقی ماندگاری ساخت  که «آتش کاروان»، «یاد کودکی»، «سفر کرده»، «می گذرم»، «آشفته حالی»، «صبرم عطا کن»، «پشیمانم»، «سنگ خارا» و «رفتم که رفتم» از جمله آنهاست. آلبوم «یاد استاد» سال 1377 با آثاری از تجویدی و با صدای علیرضا افتخاری منتشر شد . او در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال 1383 به عنوان چهره ماندگار موسیقی معرفی شد.
   حسین امیرفضلی بازیگر و کارگردان، امیرمختار کریم پور شیرازی مدیر روزنامه شورش و خسرو شجاع زاده بازیگر هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7588/16/572120/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها