تداوم رایزنی‌های برجامی واشنگتن و تروئیکای اروپا




گروه سیاسی/ مقام‌های امریکایی همچنان درحال انجام گفت‌و‌گوهای برجامی با مقام‌های اروپایی هستند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا تلفنی با «امانوئل بونه»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه، «جان‌هکر»، مشاور سیاست خارجی و امنیتی صدر اعظم آلمان و «استیفن لوگروف» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر انگلیس گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، «سالیوان» در این گفت‌وگوها تأکید کرد که دولت بایدن به تعهدات برای همکاری نزدیک با متحدان اروپایی از جمله درباره برجام پایبند است. گفت‌و‌گوهای برجامی امریکا با مقام‌های اروپایی در حالی است که ایران ازسرگیری مذاکرات با 1+5 را منوط به لغو تحریم‌های واشنگتن دانسته است. ایران همزمان با طرح این مطالبه با متوقف کردن بخش مهمی از اجرای تعهدات برجامی خود، سطح فعالیت‌های هسته‌ای اش را شدت بخشیده است. در همین چارچوب خبرگزاری رویترز بامداد دیروز اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود خبر داد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در سایت هسته‌ای خود در نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته نوع دوم IR-4‌آغاز کرده است. رویترز با یادآوری اینکه ایران سال گذشته انتقال سه آبشار از مدل‌های پیشرفته متفاوت سانتریفیوژهای خود را از سایت رو زمینی در نطنز به سایت غنی‌سازی زیر زمینی منتقل کرده بود، نوشت: «آژانس در روز 15 مارس (25 اسفند) تأیید کرده که ایران گازدهی به آبشار 174 عددی از سانتریفیوژهای IR-4 را که پیشتر در سایت غنی‌سازی اورانیوم نصب کرده بود با گاز هگزا فلوراید اورانیوم آغاز کرده است.» این خبرگزاری نوشت که ایران پیشتر غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای IR-2m‌ را آغاز کرده بود این در حالی است که توافق هسته‌ای تنها به ایران اجازه می‌داد از سانتریفیوژهای نسل اولی IR-1 برای غنی‌سازی استفاده کند.
بازگشت به برجام مقدمه مذاکرات گسترده‌تر
همزمان با موضع‌گیری مقام‌های ایرانی و امریکا پیرامون برجام، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده که بازگشت به برجام مقدمه‌ای برای انجام مذاکرات گسترده‌تر با ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای و موشکی خواهد بود. «ژان ایو لودریان» مدعی شد مشکلات تاکتیکی و وضعیت داخلی ایران مانع احیای این توافق هسته‌ای است.
پیشتر مقام‌های دیپلماتیک دولت بایدن هم اعلام کرده بودند که قصد دارند از بازگشت به برجام به‌عنوان سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن توافق هسته‌ای استفاده کنند. همزمان با این تحولات «رووین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی که دو روز پیش در برلین با «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، رئیس جمهوری آلمان دیدار کرد، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، از حمایت آلمان از مواضع رژیم صهیونیستی در برابر برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد. اما کشورهای اروپایی در حالی می‌کوشند روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کنند و در عین حال مدعی گسترده کردن دامنه تعهدات ایران در چارچوب برجام هستند که دولت انگلیس با وجود تعهد برای کاهش ذخایر بمب‌های اتمی خود با بازنگری سیاست دفاعی، خارجی و امنیتی اعلام کرده است زرادخانه اتمی خود را گسترش می‌دهد. خبری که با واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران رو به رو شد.
ظریف، در پیامی در توئیتر و در واکنش به این خبر خطاب به اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت:«بوریس جانسون با دو رویی کامل نگران ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران است. او درست در همان روز اعلام می‌کند که کشورش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خودش را افزایش خواهد داد.»
وزیر امور خارجه ایران در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «بر خلاف انگلیس و متحدان، ‌ایران معتقد است که تسلیحات هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی وحشیانه بوده و باید نابود شوند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7592/3/572957/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها