دیگه چه خبر




مذاکره کره جنوبی با ایران بر سر دارایی‌های مسدود شده

   خبر اول اینکه، وزارت خارجه کره جنوبی از مذاکره مقام‌های این وزارتخانه با مقام‌های وزارت خارجه ایران در خصوص استفاده از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی برای گسترش تجارت بشردوستانه خبر داده است. به گزارش جماران، خبر‌گزاری «یونهاپ» به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی نوشت، در این مذاکرات که به‌صورت تماس تصویری انجام گرفته، دوطرف در خصوص روش‌های پیشبرد تجارت بشردوستانه از جمله تجارت دارو، تجهیزات پزشکی، آمبولانس و مشکلات در مسیر تقویت چنین همکاری‌هایی مذاکره کرده‌اند. وزارت خارجه کره جنوبی روز ۱۶ خرداد ماه امسال یک تیم میان‌ سازمانی را برای کمک به گسترش تجارت بشردوستانه این کشور با ایران راه‌اندازی کرد.«لی‌ سونگ هو»، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی، ریاست جلسه افتتاحیه این تیم را بر عهده داشت. یونهاپ نوشته بعد از آخرین جلسه کاری این تیم، کره جنوبی حدود ۲۰ کالای بشردوستانه از جمله واکسن آنفلوانزا و ابزار اندازه‌گیری قند خون را صادر کرده است. این خبر در حالی منتشر شده که چند ماه قبل اتاق بازرگانی ایران رقم پول‌هایی که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. پنجم اسفند ماه امسال وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با امریکا آزاد خواهد شد. خبرگزاری یونهاپ نوشت که ایران در هفته‌های گذشته از سئول خواسته حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور، که به‌دلیل تحریم‌های امریکا در دو بانک کره جنوبی مسدود شده، آزاد شوند. بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی ادعا کرده که طرف ایرانی رضایت خود را درباره پیشنهادهای مطرح‌شده از طرف ما ابراز کرده است.

دادگاه پاریس یک شکایت علیه ایران را رد کرد

  خبر دیگر اینکه، دادگاه تجدید نظر پاریس درخواست شناسایی و اجرای حکم ۲۵۰ میلیون دلاری خانواده «فلاتو» علیه دولت جمهوری اسلامی ایران را رد کرد. به گزارش ایرنا به نقل از مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، شعبه ۵ دادگاه تجدیدنظر پاریس با صدور رأی ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹ (۱۶ مارس ۲۰۲۱)، ضمن تأکید بر اصل مصونیت دولت‌های خارجی از صلاحیت مراجع قضایی ملی، رأی دادگاه بدوی پاریس دائر بر شناسایی و قابلیت اجرای رأی سال ۱۹۹۸ دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا در ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع خانواده فلاتو و به خواسته مبلغ تقریبی ۲۵۰ میلیون دلار را ابطال کرد. گفتنی است این دستاورد حقوقی تحت مدیریت و نظارت مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری که مستقیماً زیر نظر دفتر رئیس جمهوری اداره شده و وظیفه نمایندگی دولت و نظارت و مدیریت بر تمامی بین‌المللی دولت و دستگاه‌های دولتی را بر عهده دارد، حاصل شده است. علومی یزدی رئیس این مرکز این موفقیت را نمود دیگری از مواضع قانون مندانه جمهوری اسلامی ایران دانسته و از همکاران شعبه پاریس این مرکز و تیم وکلای خارجی همکار تشکر کرد.

 اتهام دخالت سایبری ایران در انتخابات امریکا

  شنیدیم که، یک مقام روس از تحریم شرکت‌های این کشور به‌دلیل تجارت با ایران خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، دیمیتری کیکو معاون رئیس بخش کنترل محدودیت‌های خارجی وزارت دارایی روسیه، گفت: پس از خروج امریکا از برجام، در حدود ۱۰ شرکت و سازمان روسی به علت همکاری‌ با ایران توسط امریکا تحریم شده‌اند. همچنین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا شرکت «یونی کنترل» مستقر در ایالت «اوهایو» این کشور را به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه کرد. اوفک اعلام کرده است که این شرکت، در ممانعت از صادرات محصولاتش به ایران، تعلل کرده و به این ترتیب، تحریم‌ها را نقض کرده است. براساس این گزارش، این شرکت سازنده ابزار‌آلات کنترل فرآیند، با پرداخت جریمه‌ای معادل ۲۱۶ هزار و ۴۶۴ دلار موافقت کرده است.همزمان یک دستگاه اطلاعاتی امریکا در گزارشی ایران و روسیه را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا متهم کرد. به گزارش ایسنا، مطابق با ادعای دستگاه اطلاعاتی امریکا که روز سه‌شنبه منتشر شده است، ایران کمپینی را برای اثرگذاری در دورنمای انتخابات مجدد دونالد ترامپ - بدون آنکه به طور مستقیم رقیبانش را ترویج کند - راه انداخته بود. در این گزارش آمده است که ایران با کمپین خود برای تضعیف اعتماد عمومی در پروسه الکترال امریکا تلاش کرده است.

ریاض خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

  دست آخر اینکه، شورای وزیران سعودی با طرح ادعاهایی علیه تهران بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شدند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، نشست هفتگی شورای وزیران سعودی به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد. وزیران سعودی در بخشی از نشست خود با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان تأکید کردند. کابینه عربستان مدعی شد: حمایت‌های ایران از حوثی‌ها با سلاح‌های پیشرفته و پهپادها ادامه دارد و آنها به روش عمدی و برنامه‌ریزی شده مردم غیرنظامی یمنی و عربستانی را هدف قرار می‌دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7592/3/572958/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها