‌رتبه نخست لرستان در تکثیر و تولید بچه ماهی استان‌های غیرساحلی


خرم‌آباد - آبزی‌پروری در لرستان بواسطه بهره‌مندی از ۲ هزارو ۵۰۰ کیلومتر شبکه رودخانه فصلی و دایمی یکی از مزیت‌های توسعه این منطقه به‌شمار می‌رود که استفاده مناسب از این توانمندی موجب شده تا این استان رتبه نخست تکثیروتولید بچه ماهی استان‌های غیرساحلی را با بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه از آن خود کند.
به‌گزارش ایرنا؛ لرستان ۱۲ درصد رواناب‌های کشور را دارد و در کنار بهره‌مندی از آب و هوای چهار فصل، بستر بسیار مناسبی برای پرورش آبزیان است که تاکنون این ظرفیت بخوبی دیده شده است و این استان رتبه نخست تولید بچه ماهی را میان استان‌های غیرساحلی از آن خود کرده است.
این استان دارای سه منطقه آب و هوایی شامل ناحیه سرد کوهستانی، معتدل مرکزی و گرم است که وجود تنوع اقلیمی و منابع آبی مستعد آبزی پروری زمینه بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت شیلاتی آن به وجود
آورده است.
هرچند عمده تولید ماهی در لرستان سردآبی است و سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن انواع ماهی خوراکی در این استان تولید می‌شود اما به گفته مسئولان مربوطه این استان توانایی تولید ۵۰ هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی را دارد و بتازگی هم در تولید خاویار کارهای مطلوبی در این منطقه صورت گرفته است.
شیلات لرستان تاقبل از سال ۷۳ به‌عنوان اداره آبزیان فعالیت می‌کرد و در سال ۷۳ با عنوان نمایندگی شیلات لرستان آغاز به کار و در نهایت سال ۹۳ به‌عنوان اداره کل شیلات، فعالیت مستقل خود را آغاز کرد و در این مدت تولید آبزیان استان از ۱۶ هزار تن به حدود ۲ برابر یعنی ۲۸ تا ۳۰ هزار تن رسیده است.
تولید ۳۰ هزارتن انواع آبزیان و ایجاد بیش از ۱۴ هزار فرصت شغلی
مدیرکل شیلات لرستان می‌گوید: در حال حاضر ۶۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که از این مزارع ۲۸ تا ۳۰ هزارتن ماهی تولید می‌شود.
«کیارش بیرانوند» با بیان اینکه تولید ماهی استان در سال ۹۳ معادل ۱۶هزار تن بوده است ادامه داد: از مجموع ۶۰۰ مزرعه تنها ۳۰ مزرعه غیرفعال است که با پرداخت تسهیلات از طریق اعتبارات این مزارع نیز بزودی وارد چرخه تولید خواهند شد.
وی همچنین گفت: سیل سال گذشته به ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی در استان خسارت وارد کرد که تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت و ۳۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض به آبزی‌پروران پرداخت شده است.
بیرانوند با بیان اینکه برای تولید پنج تن ماهی سردآبی یک شغل به‌صورت مستقیم و ۲ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود اظهار داشت: برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی در کارگاه‌ها و مجتمع‌های پرورش ماهی استان حداقل برای ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.
ظرفیت پرورش ۱۰ هزار تن ماهی در قفس در لرستان
وی با اشاره به ظرفیت ۱۰ هزار تنی لرستان در زمینه پرورش ماهی در قفس افزود: سد ایوشان دارای ظرفیت ۲ هزار تنی پرورش ماهی در قفس است اما به‌دلیل تغییر کاربری آن از تأمین آب کشاورزی به آب شرب نمی‌توان از همه ظرفیت موجود استفاده کرد.
مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: متأسفانه مشکلاتی با آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان برای تولید هزار تن ماهی در قفس در سد ایوشان وجود دارد به همین دلیل تولیدات براساس ظرفیت موجود نیست.
صدور مجوز تولید۲ هزارو ۵۰۰ تن ماهی پرورشی در سد سیمره
مدیرکل شیلات لرستان همچنین گفت: مجوز تولید ۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی قفسی و گله‌ای در سد سیمره برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی صادر شده است.
بیرانوند افزود: در این راستا امکان پرورش ۲ هزار تن ماهی در قفس و تولید ۵۰۰ ماهی گله‌ای در سد سیمره به این سرمایه‌گذار
داده شد.
وی اظهار داشت: امکان تولید پنج هزار تن ماهی خاویاری و گرمابی در مخزن سد سیمره وجود دارد و شیلات لرستان مجوز پرورش ماهی در قفس و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار سرمایه‌گذاران این بخش قرار می‌دهد.
مدیرکل شیلات لرستان با بیان اینکه یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی در قفس است عنوان کرد: این طرح از سال ۹۴ در استان آغاز شده و لرستان یکی از مناطق پیشرو در این حوزه است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7592/10/572979/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها