ایران در ایران




کاهش‌۴برابری دادخواست در مراجع حل اختلاف کارگری در آذربایجان شرقی

تبریز- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی از کاهش چهار برابری دادخواست در مراجع حل اختلاف کارگری در استان خبر داد.
به‌گزارش ایلنا، حسین فتحی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان که به ریاست استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: تعداد دادخواست کارگران در مراجع حل اختلاف امسال در مقایسه با سال گذشته چهار برابر کمتر شده است.
وی با اشاره به همدلی، تعامل و همراهی کارگران و کارفرمایان واحدهای تولیدی صنعتی استان، اظهار کرد: توفیقات حاصله با همراهی و حمایت‌های بی‌دریغ کارفرمایان و نجابت و تلاش‌های بی‌وقفه کارگران عزیز، پیگیری و تلاش ستاد تسهیل، کمیسیون کارگری و کمیته مدیریت بر واکنش کارگری حاصل شده است.
فتحی با اشاره به اینکه در شرایط حاد شیوع ویروس کرونا، شاهد پایداری و حفظ اشتغال در واحدهای کارگری استان بودیم، تصریح کرد: امسال برای ٧٠٠٠ نفر بیشتر از سال گذشته اشتغال در استان فراهم شده است.

آغاز به کار اداره امور کنسولی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های استان مازندران

ساری- آیین گشایش اداره امور کنسولی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های استان مازندران  در سازمان مرکزی دانشگاه مازندران برگزارشد.
براساس این گزارش، در این مراسم که با حضور میهمانانی از وزارت علوم و برخی از دانشگاه‌های استان برگزار شد، دکتر کوروش نوذری رئیس دانشگاه مازندران ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی این مرکز، امور کنسولی مربوط به دانشجویان بین‌المللی با سرعت و کیفیت بیشتر و از طریق این اداره که در مدیریت همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه مستقر است، صورت گیرد.
دکتر نوذری در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات مسئولان اداره امور کنسولی وزارت علوم در ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت صدور مجوز و راه‌اندازی این اداره، بر این نکته تأکید کرد که با توجه به سیاست‌های کلان وزارت علوم در جذب دانشجویان بین‌الملل، این دفتر می‌تواند تا اندازه زیادی سطح ارائه خدمات مربوط به ویزا و اقامت این دسته از دانشجویان را ارتقا بخشد.

لباس عروس خراسانی ثبت ملی شد

بیرجند - مسئول ثبت میراث منقول (اشیای) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: لباس‌های عروس خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.
به‌گزارش ایسنا، جواد سیروسی اظهار کرد: لباس‌های عروس در هر منطقه برگرفته از عوامل مهمی مانند جغرافیای محیطی، شیوه معیشت، اعتقادات، شغل افراد و طبقه اجتماعی آنان است.
وی افزود: لباس عروس معمولاً دارای تزئینات زیادی است، معمولاً این لباس‌ها را به وسیله گلدوزی یا بخارا دوزی تزئین می‌کرده‌اند.
مسئول ثبت میراث منقول (اشیای) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: پارچه‌های این لباس‌ها از جنس کرباس است، لباس عروس شامل سرپوش یا شال، کلاه، پیراهن، دامن، شلوار و چادر بوده است.
سیروسی ادامه داد: لباس‌ها متعلق به شهرستان‌های، نهبندان، بیرجند، قائن و سرایان بوده و این لباس‌ها نمونه‌های شاخص استان خراسان جنوبی است. همه این لباس ها دارای تزئین گلدوزی یا بخارا دوزی و سیاه دوزی است، این گلدوزی‌ها با نخ‌های ابریشم رنگی روی پارچه سفید انجام می‌شده است.
وی ادامه داد: با پژوهش‌های بیشتر نمونه لباس‌های سایر نقاط استان شناسایی و در این فهرست قرار می‌گیرد.
مسئول ثبت میراث منقول (اشیای) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه سنگ‌های آسباد شهرستان نهبندان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد، افزود: آسبادها از جمله مهم‌ترین بناهایی است که بیانگر نبوغ گذشتگان ما در تعامل با محیط پیرامون خود و همچنین بیانگر بهترین استفاده از نیروهای طبیعت پیرامون شان است.
سیروسی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اجزای هر آسیا سنگ آن است هر آس دارای 2 سنگ یکی در بالا و یکی در پایین بوده، معمولاً سنگ بالا به‌صورت صاف و سنگ پایین به‌صورت مقعر تراشیده می‌شده است.
سیروسی خاطرنشان کرد: این سنگ‌ها دارای تاریخ نیز هستند که روی یکی از این سنگ‌ها تاریخ 1340 قمری حک شده و محیط سنگ‌ها 156 و 177 سانتیمتر است.

قبای بهار بر تن کرج

کرج - در آستانه فرارسیدن بهار ۱۴۰۰ معابر و پارک‌های سطح شهر کرج به انواع گل‌های بهاری مزین می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: با کا‌شت ۳۰۰ هزار گلدان شب بو و ۲۰۰ هزار جعبه بنفشه، بهار ۱۴۰۰ شهر رنگ و بوی بهتری می‌گیرد.
بضاعتی پور با اشاره به این که نقاشی‌های دیواری، سفره‌های هفت سین و نورپردازی پارک‌ها از برنامه‌های ویژه نوروز ۱۴۰۰ است، افزود: این طرح با مشارکت سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری اجرا شده است.
وی افزود: با نزدیک شدن به نوروز، ۵۰ هزار گلدان گل لاله در مناطق مختلف شهر کاشته شد.
رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج گفت: امسال به‌ دلیل محدودیت‌های کرونایی جشنواره لاله‌ها برگزار نمی‌شود.
بضاعتی‌پور ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار کمربند سبز در شمال و جنوب شهر داریم که تا پایان اردیبهشت آینده حدود ۶۵۰ هکتار به آن اضافه خواهد شد.

باران ریزگرد در شیراز

شیراز- شیراز از دیروز نای نفس کشیدن ندارد. رنگ آسمان شهر سعدی و حافظ در پگاه سه‌شنبه آخر سال ۹۹ چنان بود که گویی ابرهای سربی و خاکستری تیره، خیمه بر شهر زده‌اند و هر لحظه امکان دارد باران ببارد اما انتظارها گویی عبث است، به جای باران از آسمان ریزگرد می‌بارد.
 به گزارش ایرنا قاسم نهاوندی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، گرد و غبار را ایجادگر شرایط ناسالم برای برخی گروه‌ها در روز سه‌شنبه و همچنین مضر و ناسالم برای همه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اعلام کرد.
براساس گفته معاون اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به استناد اعلام کارشناسان اداره کل هواشناسی استان میزان دید در روز سه‌شنبه بین سه تا ۶ کیلومتر بود که با تراکم گرد و غبار و افزایش آلودگی ممکن است این عدد به یک تا سه کیلومتر نیز برسد و تا روز پنجشنبه تراکم گرد و غبار بیشتر خواهد شد.
توصیه اداره کل محیط ‌زیست فارس این است که همه شهروندان بویژه افرادی که دچار مشکلات و بیماری‌های قلبی، ریوی و تنفسی هستند همچنین کودکان و افراد سالخورده از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند.
چهارشنبه بیست و هفتم اسفند نیز آسمان شیراز، رنگی سربی داشت که به قول مسئولان به‌دلیل وجود گرد و غبار بود.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7592/10/572982/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها