مروری بر برنامه افتتاح صحنه‌های نمایش در ماه‌های آغازین سال 1400

حال بهتر تئاتر در سال جدید


محسن بوالحسنی
خبرنگار
سال سخت 1399 روزهای واپسین و نفس‌های آخرش را تجربه می‌کند و ایرانی‌ها با این امیدواری به استقبال سال جدید می‌روند که 1400 برایشان سال بهتری باشد و امید که چنین باشد. 1399 سال سختی برای تئاتری‌ها هم بود و ویروس کرونا یک‌تنه و در جنگی نابرابر، لطمه‌های زیادی به این خانواده وارد کرد. تقویم اجراهای نمایشی سال 1400، از روز هشتم فروردین با روی صحنه رفتن چند اثر، در چند سالن مختلف ورق خواهد خورد. با هم مروری بر تازه‌های اجرایی سال 1400 داشته باشیم و ببینیم صحنه‌های سال آینده میزبان چه آثاری خواهند بود.
‌افتتاح 1400 با «مِرفی»
نمایش «مرفی» قرار است به‌عنوان اولین اجرای سال ۱۴۰۰ از هشتم فروردین ساعت 18:45 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا 31 فروردین‌ هم روی صحنه باشد. «مرفی» را سپیده ضیایی نوشته و نگین ضیایی کارگردانی کرده و حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی، شادی ضیایی، رضا مرشد، امین موحدی‌پور در آن ایفای نقش خواهند کرد. این نمایش اقتباسی از رمان «مرفی» اثر ساموئل بکت است. خط داستانی در این رمان پررنگ است و کاراکترها خارج از جهان ابزورد هستند البته رگه‌هایی هم از ابزورد در رمان دیده می‌شود اما اگر مخاطبان این رمان را نخوانده باشند، باور نمی‌کنند که آن را نویسنده «در انتظار گودو» نوشته است. داستان نمایش درباره مرفی است که برای پیدا کردن کار از خانه خارج و ناپدید شده است و حالا همه به‌دنبال او می‌گردند اما در نمایش اشاره‌ای به‌دلیل بیرون رفتن او نمی‌شود و قصه از جایی شروع می‌شود که ۵ نفر به‌دنبال مرفی می‌گردند.
‌کنسرتی برای مرگ
کنسرت تئاتر «مرگ گرم» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر قرار بود آذرماه 1399 در مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود، اما به‌دلیل تعطیلی سالن‌های نمایش در این ماه، اجرای این نمایش به تعویق افتاد. حالا طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و اعلام روابط عمومی این نمایش و مجموعه تئاتر شهر «مرگ گرم» قرار است فروردین و اردیبهشت ماه سال 1400 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود. محسن زرآبادی، زری اماد، محمدهادی عطایی، مهتاب باجلان، علی یعقوب‌زاده، حسین میرزائیان، النا مکاری، علی منفرد و... بازیگران کنسرت تئاتر «مرگ گرم» هستند. «مرگ گرم» اثری اپیزودیک است که اتفاقات دهه‌های ۴۰، ۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و پیش‌بینی رخدادهای بعد از ۱۴۰۰ را در برمی‌گیرد. همه اپیزودهای نمایش داستانگو هستند و فقط اپیزود سال ۱۴۰۰ به‌صورت پرفورمنس ارائه می‌شود.
‌«جنگ و صلح» در چهارسو
میثم یوسفی که امسال با نمایش «جنگ و صلح» در بخش میهمان جشنواره عروسکی تهران مبارک حضور پیدا کرده بود قصد دارد این نمایش را فروردین 1400 در تالار چهارسو تئاترشهر روی صحنه ببرد. بازیگران و عروسک گردان‌های این اثر نمایشی زهرا وحیدی فر، نیایش نیکوکاران، سید مسعود موسوی، احسان رحمانی، مجتبی لاله‌زاری، سعید خبیری، نیلوفر عبدالعلیان، هومن قاسم خانی، هانیه مهر افزون، جواد توکلی، طاها دهقان، فرهاد زارع و کتایون محمدی هستند و موضوع نمایش هم از این قرار است که چنگ و کمانچه به یکدیگر دلبسته‌اند اما پدر چنگ یعنی ویولن آقای کمانچه را از جنس خود نمی‌داند و با پیوند دخترش و او مخالفت می‌کند.
‌فصل‌ تازه تماشاخانه‌های خصوصی
علاوه بر تماشاخانه‌های دولتی، برخی از سالن‌های خصوصی نیز در حال آماده کردن اجراهای نوروزی هستند. مهرگان با 2سالن خود اجراهایش را آغاز خواهد کرد. «زیر آسمان پاریس» عنوان نمایشنامه‌ای است که در سالن شماره2 مهرگان از ۸ فروردین اجرا می‌شود. پیروز میرزایی این نمایش را کارگردانی کرده است. میثم ترکمند هم در سالن شماره2 «رؤیای یک نویسنده» را اجرا خواهد کرد؛ نمایشی که گروه برای تماشایش رده سنی زیر ۱۶ سال را ممنوع کرده است. کهبد تاراج هم که این روزها «یاماها» را در تئاترشهر دارد، قصد دارد نمایش «مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس» را از فروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه ببرد. تاراج درباره اثر نمایشی جدیدش گفته که حمید پورآذری طراحی صحنه نمایش را برعهده خواهد داشت و بهروز پناهنده و ارسطو خوش‌رزم نیز بازیگران آن هستند. همزمان با اجرای این نمایش، رضا بهرامی هم نمایش «سگک» را که کهبد تاراج نویسندگی آن را به عهده داشته در سالن سمندریان روی صحنه خواهد برد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7592/15/573026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها