انتشار گزارش سرنگونی هواپیمای اوکراینی


روز گذشته سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی را در 285 صفحه به صورت عمومی منتشر کرد که طی آن، جابه‌جایی 100 متری سامانه پدافندی، تنظیم نکردن دوباره جهت شمال و نیز منتظر نماندن برای دریافت دستور از مرکز، علت‌های شلیک اشتباهی سامانه پدافندی به این هواپیما اعلام شده است.
به گزارش تسنیم، در گزارش سازمان هواپیمایی کشور آمده است: در ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه و ۵۵ ثانیه صدای یک ضربه محکم و کوتاه، مشابه با انفجار ضبط شده است. پس از آن گروه پروازی متوجه شرایط غیرعادی می‌شود و معلم خلبان بیان می‌کند هر دو موتور در حال کار هستند. از کابینه مسافران هم صداهایی قابل شنیدن است که نشان می‌دهد مسافران متوجه یک رخداد غیرطبیعی شده‌اند. در این گزارش درباره علت شلیک اشتباهی به هواپیما نیز آمده است: در ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه یکی از سامانه‌‌های دفاعی تهران حدود ۱۰۰ متر جابه‌جا می‌شود که در این جابه‌جایی سمت سامانه نیز تغییر می‌کند و به دلیل تنظیم نشدن صحیح مجدد شمال از سوی کاربر، دچار خطای سمت برابر با ۱۰۵ درجه می‌شود. این گزارش با اشاره به اینکه در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی، سمت اهداف در اشیای شناسایی شده در سامانه با افزایش برابر ۱۰۵ درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شد، اضافه می‌کند: کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرد، کاربر سامانه مشخصات هدف شناسایی شده را روی بستر ارتباط با مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد، مبادله این پیام با مرکز موفقیت‌آمیز نبود و کاربر سامانه بدون انتظار برای دریافت دستور از مرکز به این نتیجه می‌رسد که هدف مشاهده شده متخاصم بوده و به سمت آن شلیک می‌کند.
مطابق این گزارش، پس از فعال شدن فیوز رادیویی موشک اول همچنان قفل راداری سامانه پدافندی روی هدف باقی می‌ماند و سامانه همچنان هدف را شناسایی می‌کند. موشک دومی از سوی کاربر سامانه دفاعی به سمت هواپیما شلیک می‌شود. گفتنی است در این حادثه که آبان ماه سال گذشته روی داد، همه 175 مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7592/2/573047/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها