معاون سیاسی سپاه:

سعید محمد به علت تخلفات از سپاه منفک شد



گروه سیاسی/ تقویم 1400 که از پیش از آغاز مشخص بود در جمهوری اسلامی ایران با موضوع انتخابات گره خورده است در نخستین روز پس از پایان تعطیلات با خبری آغاز شد که بسیاری از پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های اولیه پیرامون انتخابات ریاست جمهوری را برهم زد.
انتشار گفت‌و‌گویی با سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران در خبرگزاری فارس بر پیش‌بینی کسانی که تصور می‌کردند سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه ممکن است با اتکا به شعار جوانگرایی، حمایت همکاران سابقش در سپاه و البته مزایای ناشناختگی به پدیده انتخابات 1400 تبدیل شود، خط بطلان کشید.
به گزارش فارس، سردار جوانی که تأکید داشت دکترین سیاسی سپاه این نهاد نظامی را از هرگونه ورود مصداقی به انتخابات منع کرده و سند ابلاغی نمایندگی ولی فقیه در سپاه حمایت از کاندیدایی خاص را ممنوع و حرام شرعی اعلام کرده است، گفت: «سپاه به‌جد با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل قانونی مخالف است و منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به‌دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»
این اظهارات که بلافاصله بازتاب گسترده‌ای یافت برای بسیاری به معنای شکست زودهنگام کمپین انتخاباتی سعید محمد تلقی شد از جمله به گزارش نامه‌نیوز، محمدعلی پورمختار از اعضای سابق سپاه پاسداران و نماینده ادوار مجلس اینگونه تحلیل کرد که: «مصاحبه سردار جوانی به موضوع کاندیداتوری آقای سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری خاتمه داد و فکر کنم خود آقای سعید محمد هم به این شکل دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نشود چون ذهنیت‌ها نسبت به او منفی شد. کسانی که علاقه داشتند آقای سعید محمد به صحنه انتخابات ریاست جمهوری بیاید و کاندیدا شود تا او را مورد حمایت قرار دهند، حالا دچار تردید شده‌اند.»
با وجود این، واکنش دفتر محمد به اظهارات جوانی نشان داد که او با وجود سکوتی که پس از ماجرای «برکناری» بر تیم تبلیغاتی اش حاکم شده بود و از سوی برخی رسانه‌ها به عقب نشینی تعبیر شد، قصد ندارد به سادگی از حضور در جریان تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.
به گزارش همشهری آنلاین، اطلاعیه او برای خنثی ساختن اظهارات معاون سیاسی سپاه با تأکید بر این نکته آغاز شد که «سعیدمحمد هیچ‌گونه تخلفی درخصوص فعالیت‌های انتخاباتی نداشته و به‌دلیل عدم شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه استعفا کرده» و به این استدلال نه‌چندان محکمه‌پسند رو آورد که «آقای جوانی مسئولیت سخنگویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند و تحلیل شخصی خود را به‌عنوان یک شخصیت حقیقی عنوان نموده است.» ماجرای برکنار شدن به‌دلیل تخلف و نه استعفای سعید محمد نخستین بار در گفت‌و‌گوی حمیدرضا ترقی عضو اصولگرای شورای مؤتلفه اسلامی با ایسنا مطرح شده بود. ترقی با وجود اعتراض فرمانده سابق قرارگاه خاتم اظهاراتش را تکذیب نکرد اما گفت که اظهاراتش براساس تحلیلش از برخی اخبار و رخدادها بوده است.
علاوه بر این خبر، روز گذشته خبرآنلاین نیز گفت‌و‌گویی با علی مطهری به‌عنوان یکی از کسانی که برای ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است منتشر کرد. مطهری در این گفت‌و‌گو با بیان این که بنا ندارد وعده بدهد که با رأی آوردنش ایران گلستان خواهد شد، رابطه ایران با امریکا را به صلاح دانست و گفت «بخشی از حکومت نمی‌خواست برجام پا بگیرد و اجرا شود» «ما می‌توانیم لابی خوبی در کنگره امریکا داشته باشیم اما عده‌ای در داخل نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد مانند بسیاری مسائل دیگر از جمله قضیه حصر خانگی.»
با این اخبار و اظهارنظرها به نظر می‌رسد افول و کسادی بازار تحرکات انتخاباتی که در دو هفته آغازین سال حاکم شده بود رو به پایان است. چنانکه روز گذشته ستاد انتخابات کشور اعلام کرد ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۵ اردیبهشت به مدت ۵ روز ادامه خواهد یافت و مشخص است که با نزدیک شدن به مهلت ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه تحرک نیروهای سیاسی در این حوزه سرعت بیشتری بگیرد.
ساعت 18 دیروز مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شش حوزه انتخابیه که از 8 صبح روز 8 فروردین آغاز شده بود، پایان یافت.
بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر نیز که اسفند ماه سال گذشته ثبت‌نام‌شان نهایی شده بود از هفته دوم فروردین در هیأت‌های اجرایی آغاز شد. بر‌اساس برنامه زمانبندی انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر، اعضای هیأت‌‌های اجرایی موظفند ۲۲ فروردین ماه صورتجلسه بررسی صلاحیت داوطلبان را به هیأت نظارت ارسال کنند تا مراحل بعدی بررسی صلاحیت‌ها انجام پذیرد.
ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در چهار استان کشور نیز از روز جمعه 13 فروردین آغاز و اعلام شد که داوطلبان می‌توانند برای نمایندگی مردم استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران تا پایان ساعت 18 روز پنجشنبه اقدام کنند.
هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز در اطلاعیه‌ای زمان و مکان آزمون علمی این داوطلبان را اعلام و تصریح کرده است که بر اساس ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری با موضوع رسیدگی به صلاحیت داوطلبان برگزاری آزمون علمی در روز یکشنبه مورخ ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح در مصلای قدس شهر مقدس قم برگزار می‌شود. همچنین بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری نیز از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۱۶ فروردین آغاز و تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۲ فروردین ادامه خواهد یافت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/2/573219/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها