تسریع تضعیف رژیم تحریم


مهدی طغیانی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس
این روزها امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین به یکی از مهم‌ترین موضوع های مورد بحث با قابلیت تجزیه و تحلیل فراوان تبدیل شده است؛ در میان انتقادهایی که در فضای مجازی و از سوی مخالفان مطرح می‌شود نباید از تأثیرات مثبتی که این سند بر اقتصاد کشورمان خواهد گذاشت بگذریم.
مسأله نخست که در امضای این نوع سندهای همکاری وجود دارد و از آن می‌توان به اثر غیرمستقیم یاد کرد؛ تضعیف رژیم تحریم علیه ایران است. این اسناد ولو اینکه جنبه حقوقی هم پیدا نکرده و در حد همین سند سیاسی باقی بماند می‌تواند صف آرایی علیه جمهوری اسلامی ایران را که با اجرایی کردن تحریم‌ها اتفاق افتاده بشکند و به تبع همین رویداد تجارت ما با سایر کشورها تسهیل خواهد شد.
مورد دوم که از آن به‌عنوان اثر مستقیم نام می‌بریم ارتقای سرمایه‌گذاری در ایران است، اقدامی که سال‌هاست به‌دلیل وجود تحریم‌ها اتفاق نیفتاده  یا به سختی قابل تحقق بود با این سند همکاری و اسنادی از این دست؛ مزایا و منافع اقتصادی زیادی را به همراه دارد که نتیجه آن در آینده نزدیک چیزی جز رونق اقتصادی نخواهد بود.
نکته قابل توجه این است که متأسفانه امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین اسیر واقع نمایی نادرست شده در حالی که اصل موضوع چیز دیگری است؛ فضاسازی‌هایی که توسط رسانه‌های معاند صورت گرفته با آنچه که در واقع انجام شده و از سوی مقامات سیاسی هم مورد تأیید قرار گرفته  تفاوت بسیاری دارد. ما با یک سند جامع در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و همکاری‌های امنیتی و دفاعی روبه رو هستیم که به شکل بلندمدت تدوین شده و با توجه به اینکه اقتصاد چین بزودی رتبه اول دنیا را از آن خود خواهد کرد مزایای فراوانی برای کشور ما در پی دارد.
امضای این سند این امکان را به سایر کشورها هم خواهد داد که اگر تاکنون و به‌ دلیل وجود تحریم‌ها وارد تعامل با کشور ما نمی‌شدند  تشویق به همکاری شده  یا حداقل حفظ رژیم تحریم علیه ایران را برای ایالات متحده امریکا بسیار پرهزینه سازند. امریکایی‌ها اگر ببینند که چنین سندی در دست اجرا بوده و رسیدن به خواسته هایشان را پرهزینه و کم فایده می‌سازد مجبور به کنار گذاشتن سیاست‌های تحریمی خود خواهند شد،کمااینکه ریاست جمهوری اسبق ایالات متحده امریکا پس از تصویب برجام در گفت‌و‌گو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی عنوان کرده بود که رژیم تحریم داشت از هم فرومی پاشید و ما چاره‌ای جز توافق نداشتیم. با این حال باید بسی امیدوار بود که این نوع همکاری‌ها با چین  یا کشورهای دیگر فروپاشی رژیم تحریم علیه کشورمان را تسریع می‌کند و منافع اقتصادی فراوان آن، هم به‌شکل مستقیم و هم غیرمستقیم ایران را در بر می‌گیرد.
متر و معیار اصلی در برآورد هزینه‌ها و فایده‌ها در چنین توافق‌هایی  حفظ منافع ملی و دوری از هرگونه مسامحه‌ است. بنابراین نگرانی نسبت به چنین سندی بلاموضوع بوده و نمی‌توان بدون اطلاع آن را مورد هجمه قرار داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/3/573224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها