ایران در ایران




خطر زنده‌گیری حیات وحش در فصل زاد و ولد

بیرجند - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی از مردم خواست نوزادان حیوانات وحشی را در فصل زاد و ولد زنده‌گیری نکنند.
حسن اکبری، به رسانه‌های گروهی گفت: هرساله با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیطبانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه اولین بره‌های قوچ و میش در سال ۱۴۰۰در استان متولد شدند، افزود: زنده‌گیری نوزادان حیات وحش از جمله تخلفات زیست محیطی است که بعضی از افراد سهواً یا از روی عمد اقدام به آن می‌کنند. اکبری اظهار کرد: متأسفانه در بهار سال‌جاری با متولد شدن اولین نوزادان حیات وحش برخی افراد از سر دلسوزی، با مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت به گمان اینکه آنها رها شده‌اند، اقدام به زنده‌گیری آنها کردند که برگشت آنها به طبیعت سخت و گاهاً غیرممکن خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین در این فصل از سال برخی افراد سودجو و متخلف اقدام به زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی می‌کنند که لطمات جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد می‌کند چراکه علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته باشد، قطعاً در ادامه نسل خلل ایجاد خواهد کرد.
اکبری بیان کرد: نوزادان حیات وحش زنده‌گیری شده حتی در صورت کشف و بازپس‌گیری از متخلفان یا تحویل آنها از سوی دوستداران حیات وحش به ادارات حفاظت محیط زیست، به‌دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و عدم آموزش مهارت‌های لازم جهت زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی  ندارند و به ناچار باید ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند که تحت این شرایط زندگی آنها دوام نخواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به عموم مردم و علاقه‌مندان به حیات وحش توصیه کرد در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت، هیچ گونه اقدامی جهت گرفتن آنها نکنند.

250 بیمار اوتیسم تحت پوشش بهزیستی مازندران

ساری - مدیرکل بهزیستی استان مازندران سن ۲ تا ۵ سالگی را به عنوان سن طلایی تشخیص اختلال اوتیسم یاد کرد و از ارائه خدمات تخصصی آموزشی و توانبخشی به حدود 250 فرد دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آنان در شش مرکز موجود در سطح استان خبر داد.
دکتر فرزاد گوهردهی با بیان اینکه در تقویم بین‌المللی دوم آوریل مصادف با 13 فروردین  به نام روز جهانی اوتیسم است، گفت: این روز درجهت گرامیداشت فرشته‌های کوچکی که مصداق و تجلی بارز حکمت و رحمت پروردگارند و همچنین تکریم از همت عالی و ایستادگی خانواده‌هایی که با شکوه هر چه تمام، غلبه اراده بر ناتوانی‌ها را به منصه ظهور رسانده‌اند، نامگذاری شده است.
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه شعار امسال روز اوتیسم «فراگیری در محیط کار؛ چالش‌ها و فرصت‌ها در جهانی پساهمه‌گیر» می‌باشد، ادامه داد: با توجه به شعار امسال روز اوتیسم، زمینه‌سازی مناسب جهت استقلال و مشارکت اجتماعی این افراد در دوران بزرگسالی بیش از پیش مهم و ضروری است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت‌های سازمان بهزیستی در جهت ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی جامعه هدف، به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آنان خدمات مستمر و غیرمستمری مانند پرداخت کمک هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، هزینه خدمات توانپزشکی، کمک هزینه تردد، کمک هزینه درمان، کمک هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه ارائه می‌شود.

شناسایی و تشکیل پرونده
برای دو سازه غیرمجاز دریایی در هرمزگان

بندرعباس - دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان گفت: به منظور جلوگیری از دخل و تصرف غیر مجاز اراضی ساحلی از ۲۰۰ سازه دریایی در ایام تعطیلات نوروز بازدید صورت گرفت.
علی رضا محمدی کرجی ران با اشاره به تأکیدات ریاست محترم دادگستری استان در ششمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال مبنی بر لزوم نظارت دقیق برسواحل و بنادر بویژه درایام تعطیلات نوروزی اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از دخل و تصرف غیر مجاز در اراضی ساحلی و حریم دریا و ساخت و ساز غیرمجاز، گشت نظارتی این اداره کل متشکل از دو گروه؛ مبادرت به رصد ۲۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی استان کردند.
دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان تأسیسات دریایی با کاربری نفتی، تجاری، صیادی، صنعتی، چند منظوره، مسافری، تفریحی و گردشگری، تأسیسات آب شیرین کن و همچنین کارگاه‌های ساخت و تعمیر شناور را از جمله اماکن مورد بازدید بازرسان عنوان کرد.
وی ادامه داد: در بازدیدهای صورت گرفته دو مورد تخلف ساخت و ساز غیر مجاز که یکی در غرب استان و دیگری در یکی از جزایر توسط گشت نظارت کشف شد که بازرسان پرونده مذکور را جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضا معرفی کردند. براساس قانون حسب وظایف حاکمیتی حق صدور مجوز ساخت، بهره‌برداری و نظارت بر ساخت و سازه‌های دریایی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.

ایلام وارد پیک چهارم کرونا شد

ایلام - رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ایلام وارد پیک چهارم کرونا شده و تعداد بستری‌ها و مبتلایان روند افزایشی دارد و با توجه به سهل‌انگاری مردم در صورت ادامه این وضعیت تعداد فوتی‌ها نیز افزایش می‌یابد.  دکتر محمد کریمیان روز شنبه در نشست ستاد کرونای استان ایلام اظهار داشت: میزان بستری‌ها نسبت به بهمن ماه در استان ۱۰ برابر شده است و با ادامه این روند با کمبود تخت مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان سرعت ابتلا، در روزهای اخیر بوده است، افزود: شهرستان‌های آبدانان و دهلران بیشترین بستری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و میزان بستری‌ها در شهرستان‌های ایلام، چرداول و ایوان نیز در حال افزایش است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: روند بستری‌ها بشدت افزایشی است و ماندگاری بیماران به‌دلیل بدحالی نیز افزایش یافته و مراکز درمانی دچار چالش شده‌اند. دکتر کریمیان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱ابتلای جدید به کرونا در استان ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۸ هزار و ۷۷۰ نفر رسیده است. وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان در استان ۲۶هزار و ۱۱۵ نفر است، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته یک فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شده و مجموع فوتی‌ها تا این لحظه ۶۷۷ نفر است و در صورت ادامه سهل‌انگاری، میزان فوتی‌ها نیز افزایش خواهد یافت. رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: شهرستان ایوان نیز پس از ایلام، چرداول و دره شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفت و آبدانان و دهلران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. دکتر کریمیان ادامه داد: ۳۰ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری هستند و مجموع بستری‌ها به ۱۴۶ نفر افزایش یافته که نگران کننده و زنگ خطری برای کمبود تخت بیمارستانی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/6/573242/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها