«ایران»، در مورد چگونگی تحقق شعار سال 1400 نظرخواهی کرد

پشتیبانی‌ از «تولید»، کاغذی نباشد



مرجان اسلامی‌فر|شعار سال 1400 «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» انتخاب شد؛ شعاری که اگر در راستای آن گام برداشته شود به طور قطع فضای اقتصادی کشور متحول خواهد شد و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران مانند خیلی از واسطه‌ها و دلالان به‌دنبال فعالیت‌های اقتصادی نخواهند رفت که زمان بازدهی سود آن بالا است و سرمایه‌شان درگیر هیچ ریسکی نیست.
فضای ملتهب اقتصادی باعث شد که خیلی از فعالان اقتصادی دست از تولید بکشند و یا در حوزه تولید سهم خود را کمرنگ کنند. خیلی از آنها اعتقاد دارند که اگر امروز نگاه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در فعالیت تولیدی منفی است تنها به جهت عدم شفافیت در نگاه‌های سیاسی است.
آنها می‌گویند که به‌نظر می‌رسد سیاست کشور در برابر مسائل بین‌الملل خیلی روشن نیست و بر این اساس قبول هر ریسکی به ضرر سرمایه‌گذار خواهد بود. فعالان اقتصادی باور دارند که پشتیبانی‌ و مانع زدایی‌ می‌تواند راه نجات اقتصاد باشد البته به شرطی که این گفته‌ها تنها بر زبان و کاغذ نباشد و تمام دستگاه‌ها در این مسیر حرکت کنند. از سویی انتخابات ریاست جمهوری هم مانعی شده بر اینکه تولیدکنندگان نگاه مثبتی به آینده نداشته باشند. از همین رو برای تحقق شعار امسال روی صحبت فعالان اقتصادی به سیاستگذاران اصلی کشور است. سیاستگذارانی که می‌توانند ریل اقتصادی کشور را در مسیر جدید قرار دهند و دولت را به آن سمت و سو هدایت کنند.

تسهیل مجوزها با سازوکار جدید

سعید زرندی
معان وزیر صنعت، معدن و تجارت
زمانی شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» محقق خواهد شد که همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه تولید و یا تصمیم‌گیر در این بخش، خود را منفک از حوزه تولید نبینند و این تصور ایجاد نشود که تنها مجموعه‌ای که می‌تواند پشتیبانی و مانع زادیی کند، وزارت صمت است. از این‌رو برای آنکه بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت و شعار سال 1400 عملیاتی شود ضرورت دارد همه بخش‌ها در کنار هم قرار گیرند تا نتیجه دلخواه به دست آید و در پی آن بتوان شاهد رونق تولید و ایجاد اشتغال بود.
وزارت صمت از سال‌های گذشته و بخصوص سال 99 در مسیر پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ از فعالیت‌های صنعتی گام برداشته است و تمام سعی خود را برای تسهیل شرایط تولید انجام می‌دهد. ستاد تسهیل وزارت صمت که از مدت‌ها پیش ایجاد شد چنین هدفی را دنبال کرد تا فعالان اقتصادی با کمترین مشکل بتوانند فعالیت‌های تولیدی خود را دنبال کنند. بدین جهت وزارت صمت برای حل مشکلات واحدهای صنعتی گفت و گو و مذاکرات متعددی با دستگاه‌های مختلف چون وزارت اقتصادی، بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و... دارد. قطعاً اگر شرایط تولید تسهیل و سطح همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌ها بیشتر شود با سرعت بیشتری می‌توان به رشد تولید و افزایش میزان اشتغال دست یافت. یکی از اقداماتی که سال گذشته در راستای حمایت از تولید و فعالان اقتصادی انجام شد کاهش زمان صدور مجوزها بود. از سال 99 زمان صدور مجوز در بخش‌های مختلف به 3.6 روز رسیده که این اتفاق بسیار مهم است و البته سعی بر این است که مدت زمان یاد شده مجدد کاهش پیدا کند. اما در ایجاد واحد تولیدی چون لوازم خانگی، خودرو و پتروشیمی به جهت آنکه بین 11 تا 18 دستگاه دیگر باید اعمال نظر کنند این زمان طولانی است که این امر باعث گلایه فعالان اقتصادی است. در راستای تحقق شعار سال‌جاری به‌دنبال این امر هستیم که خواسته‌ها و شروط سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با تولید را احصا کنیم تا فعالان اقتصادی بر اساس آن فعالیت‌های خود را دنبال کنند.
این امر کمک می‌کند که پشتیبانی‌ها بیشتر شود و تولیدکنندگان در یک بستر شفاف فعالیت خود را دنبال کنند. البته قطعاً حمایت‌های متعدد دیگری چون ادامه مدیریت واردات، نهضت ساخت داخل و سایر موارد وجود دارد که وزارت صمت با جدیت و در راستای رشد تولید دنبال خواهد کرد.

استراتژی صادرات دنبال شود

رضا شهرستانی
عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد
برای آنکه شعار سال 1400 «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» به مرحله عملیاتی نزدیک شود تا در راستای آن بتوان تولید و اشتغال پایدار داشت توجه به یک نکته اهمیت بسزایی دارد و آن نکته صادرات است. اگر برنامه‌های اقتصادی و تولیدی کشور برمبنای صادرات باشد می‌توان از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی پیش آمده عبور کرد. از این‌رو ضرورت دارد در اولین گام موانع پیش روی صادرات برطرف شود و نظام از صادرات به‌صورت جدی حمایت کند. از طرفی اکثر تولیدکنندگان باید تولیدات خود را بر مبنای صادرات دنبال کنند تا کالای ایرانی به نقاط مختلف دنیا راه پیدا کند.
بر این اساس توصیه می‌کنم در سال جدید استراتژی‌ای دنبال شود که در پی آن بازار کشورهای مختلف را به محصولات و کالاهای ایرانی وابسته کنیم. این امر ضمن ارز‌آوری به کشور سبب می‌شود که در مسیر ثبات اقتصادی گام برداریم و دیگر تکانه‌های سیاسی نمی‌تواند نظام اقتصادی را خدشه دار کند.اگر قرار است به‌صورت جدی و هدفمند وارد بازار جهانی شویم توجه به سه مقوله اهمیت بسزایی دارد، اولین موضوع کیفیت است. زمانی می‌توان کالای ایرانی را در بازارهای خارجی عرضه کرد که از نظر کیفیت آن کالا شرایط خوبی داشته باشد.دومین نکته قیمت است، تمام کشورها به‌دنبال کالا با قیمت مناسب هستند، اگر بتوان کالای با کیفیت و با قیمت مناسب وارد بازارهای جهانی کرد بسرعت می‌توان در بازارهای خارجی نفوذ کرد.
سومین مبحثی که ذکر آن ضروری است تداوم حضور در بازار است. زمانی صادراتی موفق و ادامه دار خواهد بود که تولیدکنندگان به تعهدات خود پایبند باشند و اجازه ندهند تحت هیچ شرایطی ارائه کالا متوقف شود. همچنین در این مسیر نظام هم باید دقت کند؛ اتخاذ هر گونه تصمیم که باعث شود صادرات با محدودیت مواجه شود اشتباه است. در هر شرایطی باید ثبات در تصمیم‌گیری دنبال شود. در غیر این‌صورت مشتری بسرعت سراغ برند و کشور دیگری می‌رود و این امر بشدت به ادامه صادرات لطمه وارد می‌کند.ایران توان آن را دارد که میزان صادرات خود به کشورهای منطقه را افزایش دهد، با برگشت به بازار کشورهای همسایه می‌توان با سرعت بیشتری به ثبات اقتصادی دست یافت.امیدوار هستم که دولت فعلی و دولت آینده به نکات مطرح شده توجه جدی کنند تا برکات آن برای مردم ایران ماندگار شود و دیگر اقتصاد کشور تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد. به هر ترتیب باید قبول کرد که ثبات اقتصادی از همه نکات مهم‌تر است.

دستگاه‌ها پشتیبان تولید باشند

شعبان فروتن
عضو اتاق بازرگانی ایران
سال‌های متمادی است که شعار سال مربوط به «تولید» است و تمام بخش‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که از تولید می‌توان به رشد اقتصادی دست یافت. یعنی اگر تولید به‌صورت هدفمند و مداوم مورد حمایت قرار گیرد می‌توان به اهدافی که در برنامه‌ها دیده بود، رسید. «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» هم شعار سال‌جاری است و این نشان می‌دهد که در سال 1400 هم به تولید پرداخته شده است. تولید زمانی می‌تواند به رشدی که در برنامه‌ها آمده نزدیک شود که از تولیدکنندگان پشتیبانی شود و تمام سازمان‌ها در راستای مانع زدایی از فعالیت‌های اقتصادی حرکت کنند. بیان توجه به تولید باعث رشد تولید نمی‌شود و حتی برای فعالان اقتصادی ایجاد انگیزه نمی‌کند. خیلی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های خود دارند اما ترس و نگرانی از نبود پشتیبانی باعث می‌شود که ریسک فعالیت توسعه‌ای را قبول نکنند و سرمایه‌های خود را به سمت فعالیت‌هایی ببرند که بازدهی سود آن بسرعت اتفاق می‌افتد؛ این در حالی است که سرمایه‌های اینچنینی را می‌توان به سمت تولید هدایت کرد. اگر سیاستگذاران شرایطی را فراهم کنند که فعالان اقتصادی به این اطمینان برسند که حمایت از آنها جدی است و در این مسیر هیچ کوتاهی و غفلتی صورت نمی‌گیرد به طور قطع شاهد توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های تولیدی خواهیم بود.
اگر پشتیبانی از تولید و تولیدکنندگان صورت گیرد قطعاً مانع زدایی هم اتفاق خواهد افتاد چرا که پشتیبانی از تولید بدون مانع زدایی نیست. لذا در اولین گام ضروری است که دستگاه‌های دولتی به پشتیبانی از تولید و تولیدکنندگان باور داشته باشند و بدانند که بیان واژه حمایت از تولید، کارساز نیست. تولیدکنندگان به آرامش نیاز دارند و این آرامش زمانی محقق خواهد شد که ثبات در تصمیم گیری‌ها و فضای سیاسی باشد. وجود هر نوع تنش باعث می‌شود اقتصاد ملتهب شود و فعالان اقتصادی فعالیت خود را محدودتر دنبال کنند. از سویی برای تحقق شعار سال‌جاری ضروری است فضای شفاف تری بین دولت و بخش خصوصی باشد تا فعالان اقتصادی به این باور و یقین برسند که پشتیبانی که از آن صحبت می‌شود واقعی است و در حد شعار نیست.
از این‌رو امیدوارم که سیاستگذاران به‌صورت جدی به مقوله‌های یاد شده توجه کنند و بدانند که هرگونه غفلت و کوتاهی مانع رشد تولید و سرمایه‌گذاری می‌شود.












آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/10/573255/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها