پرسش و پاسخ حقوقی


محمدرضا سرافرازیان
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
بسیاری از مردم به‌دلیل ناآشنا بودن با مسائل حقوقی در زندگی روزمره خود با مشکلاتی رو به رو می‌شوند که برای حل آن نیازمند مشاوره با یک وکیل دادگستری هستند. گروه حوادث روزنامه ایران در نظر دارد با طرح برخی از پرسش‌های حقوقی مردم پاسخ آن را از یک وکیل دادگستری
جویا شود.
هر چند این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ما در این بخش فقط به ارائه راهکار برای چگونگی مسیر دادخواهی می‌پردازیم و نمی‌توان با اتکا به پرسش و پاسخ اقدام به طرح دعوا کرد چرا که وجود یک وکیل دادگستری در کنار شما حداقل به‌عنوان مشاور لازم و ضروری است.

همسرم بدون اطلاع و در زمانی که من خانه نبودم به همراه خانواده‌اش اقدام به سرقت تمام وسایل خانه کرده و وقتی من به خانه برگشتم با دیدن خانه خالی شوکه شدم، آیا می‌توانم شکایت سرقت انجام بدهم؟ آیا این موضوع که همسرم کلید داشته است منافی با سرقت ایشان است؟
پاسخ: از لحاظ اصول حقوق کیفری ربایش مال متعلق به دیگری می‌تواند به عنوان سرقت مورد پیگرد قرار گیرد ولی در این مورد خاص با توجه به اینکه بردن وسایل توسط همسر شما ناشی از اختلافات خانوادگی است و قصد ربایش عیان نیست رویه دادسراها چندان تمایلی به بزه تلقی کردن این موضوع ندارد و به‌نظر می‌رسد طرح دعوی حقوقی منطقی‌تر باشد. البته لازم به ذکر است رویه‌های مختلف در این موضوع در حوزه‌های قضایی مختلف جاری است. باید به پلیس اعلام و گزارش نیروی انتظامی را به دادخواهی خود ضمیمه کنید.

در آپارتمان ما بیشتر همسایه‌ها شارژ پرداخت نمی‌کنند و ساختمان کم‌کم به سمت فرسودگی و تخریب پیش می‌رود. آیا به عنوان مدیر ساختمان حق دارم برای دریافت شارژ و هزینه‌های نگهداری ساختمان اقدام به قطع آب و برق بدهکاران نمایم؟ چگونه می‌توان شارژ معوقه را از دادگاه مطالبه کرد؟
پاسخ: در این مورد قانون صراحت دارد، در صورتی که سمت مدیریت شما بر اساس قانون تعیین شده باشد، شما می‌توانید با همراه داشتن مدارک سمت خود در آپارتمان و ذکر دقیق میزان بدهی واحد بدهکار با مراجعه به اداره اجرای ثبت محل وقوع ملک تقاضای صدور اجراییه نمایید یا بر اساس میزان ریالی خواسته خود از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه محل اقامت بدهکار محکومیت ایشان را به پرداخت شارژهای معوقه درخواست نمایید. شما خودتان نمی‌توانید به دلیل عدم پرداخت هزینه‌ها اقدام به قطع انشعابات اختصاصی واحدهای بدهکار نمایید.

من 12 سال است که ازدواج کرده‌ام. در منطقه ما مرسوم است که سه دانگ از منزل مسکونی داماد یا اگر منزل نداشت، از خانه پدر داماد به عنوان مهریه عروس تعیین شود که برای بنده هم از منزل مسکونی همسرم سه دانگ تعیین شد و در قباله نیز قید شده است سه دانگ منزل مسکونی به قیمت بیست و پنج میلیون تومان! حال که از همسرم تقاضای سند سه دانگ خانه به نام خودم را دارم ایشان بیان داشت من بیست و پنج میلیون تومان به شما بدهکار هستم نه سه دانگ از منزلی که چند میلیارد قیمت آن است. آیا صحبت ایشان قانونی است؟ واقعاً بنده مستحق بیست و پنج میلیون تومان هستم؟راهکار قانونی چیست؟
پاسخ: اولاً در این موارد آنچه مرسوم و رایج است تقویم عددی مهریه فقط برای تعیین میزان ریالی آن است و الا تعهدات مندرج در سند نکاحیه رسمیت داشته و هر زمان که شما مطالبه نمایید ایشان موظف به انجام تعهد خود است. تعبیر ایشان از اینکه فقط مبلغ ریالی دوازده سال پیش را بدهکار است غلط است. ایشان متعهد به انتقال رسمی سه دانگ از منزل مسکونی خود است و برای احقاق حق خود می‌توانید با طرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی و اثبات وقوع بیع در صورتی که ملک سابقه ثبتی داشته باشد در دادگاه حقوقی محل وقوع ملک دادخواهی نمایید. دادگاه با بررسی مدارک و مستندات شما اقدام به صدور رأی خواهد کرد.

مدتی است که ازدواج کرده‌ام ولی فردی که قبل از ازدواج با او ارتباط داشتم مدام تهدیدم می‌کند و تقاضای ادامه رابطه دارد تهدید به اینکه تصاویری را که از من دارد منتشر می‌کند و به همسرم می‌گوید که من با ایشان رابطه داشته‌ام. من همسرم را دوست دارم و می‌خواهم این آقا بی‌سر و صدا از زندگی من برود. آیا می‌توانم شکایت کنم؟
پاسخ: بله! قطعاً مرجع اصلی و عام تظلم‌خواهی مردم دادگستری است و هر کسی می‌تواند برای تظلم‌خواهی به دادگستری مراجعه نماید. اما در این مورد تنظیم دقیق شکواییه و تبیین درست موضوع یک امر تخصصی است. بنابراین توصیه اصلی بنده مشاوره با یک وکیل پایه یک دادگستری و تنظیم شکواییه توسط ایشان است تا آنچه مد نظر شماست قانونی تأمین شود. از دادخواهی و مراجعه به دادگستری ابایی نداشته باشید. تحقق دادرسی عادلانه و دادخواهی از حقوق اولیه همه
شهروندان است.

چند روز قبل یک پراید به در عقب خودروی من برخورد و خسارت وارد کرد. بلافاصله متواری شد اما من پلاک او را یادداشت کردم و بلافاصله با پلیس تماس گرفتم آنها هم صورتجلسه و کروکی کردند. حالا باید چه کاری انجام
 دهم؟
پاسخ: قبل از هر اقدامی نسبت به تعمیر خودرو با تقدیم دادخواست تأمین دلیل از شورای حل اختلاف محل اقامت خود میزان خسارات وارده را با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین کرده و به استناد گزارش پلیس، تأمین دلیل انجام گرفته دادخواست مطالبه خسارات را مطرح نمایید. البته لازم به ذکر است در صورتی که تصادف منجر به جرح یا فوت شود موضوع در دادسرا مطرح می‌شود و زیان‌دیده می‌تواند خسارات خود را از همان دادگاه کیفری مطالبه نماید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/11/573263/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها