اخبـــــار




وزیر ارتباطات :
همکاری ایران و چین به محدودیت اینترنت منجر نمی‌شود

وزیر ارتباطات و فناری اطلاعات گفت: سند همکاری‌های جامع ایران و چین نه تنها به محدودیت اینترنت در کشور منجر نخواهد شد، بلکه توسعه در این زمینه را رقم خواهد زد. به‌ گزارش ایرنا، یکی از مسائلی که این روزها مردم زیاد درباره آن صحبت می‌کنند موضوع سند همکاری‌های جامع ایران و چین است؛ یکی از محورهای مهم در بحث‌های میان کاربران فضای مجازی این است که آیا این سند محدودیت در اینترنت را به‌ دنبال خواهد داشت یا نه؟
«محمدجواد آذری جهرمی» در یکی از اتاق‌های گفت‌و‌گوی کلاب هاوس، درباره این که سند همکاری‌های جامع ایران و چین، منجر به محدودیت اینترنت در کشور خواهد شد، گفت: در تفاهمنامه چنین چیزی وجود ندارد. همواره یکی از حوزه‌های تجاری بین ایران و چین مربوط به فناوری اطلاعات است و شرکت‌های چینی یکی از مجموعه‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی‌های ارتباطی هستند. وی افزود: بیشترین همکاری‌های چین و ایران در حوزه ارتباطات است،البته بر عکس محصولات ارتباطات و حوزه زیرساخت‌های اساسی، هنوز محصولات چینی در حوزه فناوری اطلاعات در ایران جا نیفتاده‌اند. آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در دو دوره، سنگین‌ترین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران انجام شد، شرکت‌های اروپایی ارتباطات خود را با ایران محدود کردند ،هرچند فناوری اطلاعات و بویژه ارتباطات جزو حوزه‌های تحریم نبود اما مشکلاتی به وجود آمد؛ در آن شرایط اما شرکت‌های چینی ارتباطات خود را با شرکت‌های ایرانی حفظ کردند و پشتیبانی خوبی ارائه دادند.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در تمام دنیا و در حوزه ارتباطات زیرساختی و فناوری‌های نیمه هادی، یک اتفاق مهم رخ داده است؛ درگذشته تمامی وابستگی‌ها در این بخش به امریکا بود اما اکنون چین به سطحی از تکنولوژی رسیده که تمام قطعاتی  را که در حوزه تکنولوژی مورد نیاز است  خودش تولید می‌کند و از محصولات کمپانی‌های امریکایی بی‌نیاز شده است.
وی ادامه داد: دعوای بسیار بزرگی در دوره ریاست جمهوری ترامپ شکل گرفت که مربوط به حوزه نسل پنجم ارتباطات ۵G بود. جنجال دیگر، حضور چینی‌ها در بازارهای جهانی بود که استقلال آنها عملاً حکمرانی امریکا در عرصه ارتباطات را از بین برد و شرکت‌های چینی در یافتن بازارهای جدید و اداره کردن بازار خودشان توانمند شدند.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: چین همیشه در حوزه ارتباطات یک شریک سنتی برای شرکت‌های ایرانی بوده است و به طور طبیعی با توجه به دعوایی که امروز در سطح دنیا برای شکستن هژمونی تک قطبی فناوری اطلاعات در امریکا وجود دارد، ایران با فضایی که برایش به وجود آمده می‌تواند بین شرکت‌های چینی و امریکایی موازنه ایجاد کند تا قدرت و تعامل بیشتری داشته باشد و از اعمال تحریم‌های یک جانبه جلوگیری کند. وی افزود: اگر زمانی امریکایی‌ها تحریمی اعمال می‌کردند تصور می‌کردند که ایران آسیب جدی می‌بیند اما اکنون این‌طور نیست. جهرمی تأکید کرد: همکاری با چین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به هیچ وجه، تأثیری بر محدودسازی حوزه ارتباطات ندارد و باعث رشد می‌شود، چرا که از اعمال تحریم‌های ظالمانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلوگیری و نقش بازدارنده در مقابل تحریم‌ها را ایفا می‌کند و می‌تواند راه توسعه فعالیت‌ها را باز کند. وزیر ارتباطات تأکید کرد: البته تفاهم بین ایران و چین، هنوز به قرارداد تبدیل نشده، اما هر زمان که تبدیل به قرارداد شد و جنبه الزام آور پیدا کرد درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.


نصب نرم افزار روسی در همه گوشی‌های روسیه اجباری شد

روسیه ملزم کرد همه دستگاه‌های هوشمند از جمله تلفن‌ها، رایانه‌ها و تلویزیون‌ها در این کشور نرم افزار روسی از پیش نصب شده داشته باشند.
به‌گزارش ایسنا، این قانون از روز پنجشنبه به بعد شامل حال همه دستگاه‌های تولید شده در روسیه می‌شود. روسیه اجرای این قانون را راهی برای کمک به شرکت‌های نرم افزاری روسی در رقابت با شرکت‌های بین‌المللی می‌داند.
این قانون ممکن است برای اپل مشکل ساز شود و به یک قانون علیه این شرکت امریکایی تبدیل شود. اما اپل ماه گذشته موافقت کرد به کاربران اجازه دهد نرم افزار روسی را در روسیه نصب کنند.
این شرکت اعلام کرد اپلیکیشن‌های طراحان روسی را به کاربرانی که گوشی‌شان را فعال می‌کنند، عرضه خواهد کرد اما همه اپلیکیشن‌ها چک می‌شوند تا اطمینان حاصل شود سیاست‌های حریم خصوصی و امنیتی اپل را رعایت می‌کنند. این انعطاف‌پذیری به معنای آن است که کاربران می‌توانند در هنگام تنظیم دستگاه شان، اپلیکیشن‌های روسی را به‌جای اپلیکیشن‌های خارجی نصب کنند. تیان ژانگ، یک طراح iOS در توئیتی، ویدئویی را از فرایند تنظیمات جدید به اشتراک گذاشت. صفحه نمایش در مرحله تنظیمات، عبارت «مطابق با قوانین روسیه، اپلیکیشن‌های موجود برای دانلود را مشاهده کنید» را نشان می‌دهد. با انتخاب گزینه ادامه، کاربر به فهرستی از اپلیکیشن‌های روسی هدایت می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/17/573281/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها