اظهارات دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در یک گفت‌وگوی مجازی

همچنان در «مقطع حساس کنونی» هستیم


فرهنگی/ جشنواره جهانی فیلم فجر پس از یک سال وقفه سی‌وهشتمین دوره‌اش از تاریخ ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به شیوه ترکیبی (فیزیکی – مجازی) در تهران برگزار می‌شود. محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره شامگاه جمعه 13 فروردین ماه با حضور در بحثی با موضوع جشنواره جهانی فجر در «کلاب‌ هاوس» نکاتی را درباره برگزاری این رویداد سینمایی و سیاست‌های موجود در سینما و مدیریت فرهنگی مطرح کرد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر استفاده از پلتفرم‌های خارجی و بحث کپی‌رایت را دو چالش اصلی برگزاری مجازی جشنواره عنوان کرد و گفت که بخش بازار به‌ صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم معتبر جهانی و بخش اکران فیلم‌ها به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود. به گفته او تعداد میهمانان این دوره از جشنواره هنوز مشخص نیست و با پیگیری و هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا این آمار مشخص خواهد شد.
عسگرپور در بخشی از این گفت‌وگو از عمر کوتاه مدیران سینمایی گلایه کرد و گفت که یکی از موارد تأسف‌برانگیز در حوزه مدیریت در همه حوزه‌ها نبود ثبات مدیران است:«اگر یک رئیس جمهوری عوض شود، همه تیمش به‌صورت اتوبوسی جابه‌جا می‌شوند. مدیران دولتی وقتی می‌آیند دو سه سال طول می‌کشد تا سوار کار شوند و سال آخر هم که مشغول خداحافظی می‌شوند.»
اظهارنگرانی از نظارت‌های چندگانه بر سینما بخش دیگری از صحبت‌های او بود. عسگرپور در این باره گفت: «نهادهایی که مشغول مراقبت از سینما هستند، تعدادشان کم نیست. بسیاری از اوقات برخی از نهادها برش‌شان حتی بیش از سازمان سینمایی است. این معضل کشور ما است که فرهنگ در اولویت عملیاتی هیچ‌کدام از دولت‌های پس از جنگ نبوده است، اما همواره مراقبت از آن مهم بوده است! چرا که برد بالایی دارد. تمام سیاستمداران ما اگر همه انرژی‌شان را بگذارند، امکان ندارد موضع‌شان برد بالای موضع یک فیلمساز موفق ایرانی در یک تریبون جهانی را پیدا کند. از این جهت احساس می‌کنند باید از سینما مراقبت شود و این مراقبت تبدیل به نظارت‌های پی‌درپی شده است.» او در توضیحات تکمیلی این را هم گفت که «در جامعه مدام شاهد شکل‌گیری دوقطبی هستیم. در این دوقطبی‌ها هم سیستم‌های امنیتی و نظارتی هر قطب علیه دیگری کار می‌کند. گویی با یک گوشت قربانی در میانه این کشمکش‌ها مواجهیم.»
این فیلمساز در بخشی از صحبت‌هایش یکی از مهمترین نقش‌های جشنواره‌ها را امکان جریان داشتن اکوسیستم سینما دانست. او همچنین از نقش پررنگ سازندگان فیلم‌های اول و فیلم‌های تجربی در سینمای ایران گفت و با استناد به صحبت‌های سینماگران خارجی، ایران را بهشت فیلمسازان اول و جوان عنوان کرد. تغییر نام جشنواره جهانی که در سال‌های ابتدایی تفکیک دو جشنواره ملی و جهانی خبرساز شد بخش پایانی صحبت‌های دبیر جشنواره بود. عسگرپور درباره موضوع نامگذاری جشنواره چنین گفت: «زمانی که آقای میرکریمی عهده‌دار مسئولیت جشنواره جهانی فجر شدند، بحث تغییر نام «فجر» مطرح شد چرا که زمان برگزاری این رویداد هم در دهه فجر نیست اما آنها که با ظاهر دلسوزانه می‌خواهند مدام مراقب سینما باشد، و گروهی که هم نسبت به برگزاری جشنواره هم نسبت به تعطیلی آن در بولتن‌های خود خبرسازی می‌کنند فضایی به وجود آوردند که گویی این رویداد قرار است یاد جشنواره تهران قبل از انقلاب را زنده کند. امروز هم طرح مجدد این موضوع می‌تواند همان فضاسازی را به همراه داشته باشد، در حالی که بسیاری از رویدادهای معتبر جهانی با نام شهرهای برگزاری شناخته می‌شوند، اما ما همچنان در مقطع حساس کنونی هستیم!»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/19/573295/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها