برش


موزه هنرهای معاصر اصفهان
یکی از بناهای دیدنی در شهر اصفهان موزه هنرهای معاصر آن است که ساختمان آن یادگار دوران صفویه است و در دوران ‏قاجاریه دوباره ساخته شد. این موزه از جمله جاهای دیدنی شهر اصفهان است که بخش‌های متنوعی دارد. خط و کتابت از جمله قسمت‌هایی است که در آن آثار نفیس خوشنویسی هنرمندان نامدار در آن نگهداری می‌شود. بخش لاکی و روغنی این موزه یکی از بخش‌های بسیار زیبایی است که در آن انواع قلمدان‌ها و اشیای لاکی با نقوش مشهوری چون گل و مرغ، ترنج و سرترنج شکارگاه و... نگهداری می‌شود. از دیگر بخش‌های این موزه نگارگری است که بهترین مینیاتورهای هرات، اصفهان، تبریز و تک چهره‌های قجری در آن دیده می‌شود. همچنین از بخش‌های فلزی، دستباف‌ها و رودوزی‌های سنتی و نیز بخش آبگینه، سفال و چینی و بخش چوبی می‌توان نام برد.

موزه هنرهای معاصر اهواز
موزه هنرهای معاصر اهواز که در سال 88 در جاده ساحلی این شهر بنا شد و یکی از موزه‌های معروف ایران بود  گردشگران بسیاری را به خود جذب کرد. این موزه با دو طبقه که 5 گالری هم دارد، دارای 70 اثر نفیس است که اغلب مربوط به هنرمندان خوزستانی است و نیز آثاری از پیکاسو، ارنست، ماگریت و لویت در آن نگهداری می‌شود اما اکنون موقعیت خوبی ندارد. نزدیک به 5 سال است که قرارداد این موزه به بخش خصوصی واگذار شده که به درستی از آن نگهداری نشد و هنرمندان به شدت به مدیریت آن معترض شدند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌های بسیاری کرد تا این موزه دوباره به وزارتخانه برگردد تا از آثار موزه که در حال از بین رفتن است، حفظ و نگهداری کند چرا که سرمایه‌گذار بخش خصوصی اهداف تعیین شده در قرارداد مانند فعالیت‌های حوزه تجسمی را عملی نکرده است. اکنون مشکل توسط سیستم قضایی و وزارت ارشاد در حال پیگیری است چرا که آثار گنجینه در معرض از بین رفتن است و ساختمان موزه مورد سرقت قرار گرفته و هیچ کس نیز تاکنون پاسخگو نبوده است.

موزه هنرهای معاصر آبادان
موزه هنرهای معاصر آبادان از جمله مراکز گردشگری مهم این شهر بود که ستاد بازسازی آبادان آن را طراحی و ساخت و شهرداری این شهر هم در سال ١۳۸۲ آن را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار داد. این موزه سه گالری، یک آمفی تئاتر و یک مرکز فروش کتاب‌های تخصصی دارد. قرار بود که سازمان منطقه آزاد اروند آن را بازسازی کند و بودجه‌ای بابت بازسازی هم اختصاص داده شد و بخشی از موزه هم مورد بازسازی قرار گرفت اما نیمه‌کاره رها شد. اکنون این موزه مأمن کارتن‌خواب‌ها و سارقان شده و بخش بسیاری از آن تخریب و سرقت شده است؛ موزه‌ای که می‌توانست اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر آبادان باشد.

موزه هنرهای معاصر کرمان
یکی از غنی‌ترین موزه‌های ایران بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای معاصر کرمان است. با گنجینه‌ای غنی و نفیس از آثار هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی. گفتنی است که نیمی از آثار این موزه متعلق به استاد سید علی‌اکبر صنعتی مجسمه‌ساز و نقاش پیشکسوت است. چرا که این موزه با قدمت و بقیه آثار موزه مربوط به 83 هنرمند معاصر ایرانی همچون کمال‌الملک، ژازه تباتبایی، پرویز تناولی و سهراب سپهری و... و نیز 16 هنرمند خارجی همچون هنری مور، بن نیکلسن، آلبرمارکه و... است که با آثار استاد صنعتی روی هم 1200 اثر هنری را شامل می‌شود. این آثار شامل مجسمه‌های برنزی، گچی، مرمری و چوبی، تابلوهای موزائیک سنگ، نقاشی‌های سیاه قلم، رنگ روغن و آبرنگ می‌شود. آثار موزه سبک‌های متنوعی دارد از مینی‌مالیست‌ها و کانسپچوال‌ها گرفته تا آثاری به شیوه آبسترکت‌ها، خطاطان، مینیاتوریست‌ها، پاپ آرت‌ها و خاکبازان که همه در موزه صنعتی کرمان مشاهده می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7594/19/573311/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها