معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد

کاهش رعایت دستورالعمل‌ها از ۸۳ درصد به ۵۵ درصد


معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که کماکان رقم فوتی‌مان بالای ۱۰۰ خواهد بود و مرگ‌های سه رقمی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.
دکتر ایرج حریرچی در برنامه تلویزیونی افزود: در اسفند ماه رعایت دستورالعمل‌هایمان از ۸۳ درصد به حدود ۵۶ درصد سقوط کرد و اکنون به ۵۳ درصد رسیده است. دورهمی‌ها و خریدهای اسفند ماه و اینکه همه ادارات و شرکت‌ها و بازار در اوج کارشان بیرون آمدند، همه این موارد دست به دست هم داد تا موارد سرپایی افزایش یابد و بعد هم موارد بستری و بعد هم موارد مرگ را افزایش داد. اثرات سفرهایی که در تعطیلات نوروز انجام شد، در دو تا سه هفته آینده مشخص می‌شود. کسی که سفر رفته است، اکنون حداقل کمک کند و دورهمی نرود و برای کارهای ضروری از خانه خارج شود. زیرا ممکن است مبتلا شده باشد. ما الان نگران مترو، اتوبوس، تاکسی و... هستیم. زیرا مبتلایان سایر استان‌ها به تهران و شهرهای بزرگ برگشته اند و ویروس را پخش می‌کنند. نگران ادارات هستیم. زیرا کارمندان ادارات با ترکیب مختلفی از استان‌ها به ادارات بازگشتند و به همین دلیل اصرار می‌کنیم که محدودیت‌ها شدیدتر شود.
حریرچی گفت: وقتی می‌گوییم عراق نروید به این دلیل است که ویروس انگلیسی با شدت زیاد در عراق وجود دارد. میزان موارد مرگ در ترکیه افزایشی است و به حدود روزانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ مورد رسیده است. موارد ابتلا در ترکیه به‌شدت افزایش یافته و روزانه به ۳۷ الی ۳۸ هزار نفر رسیده است. درعین حال ما در کشورهایی مانند امارات و ترکیه، فقط نگران ویروس انگلیسی نیستیم، بلکه نگران ویروس آفریقای جنوبی هم هستیم. زیرا اینها توریستی هستند و امارات و ترکیه پروازهای زیادی دارند و نگران ویروس برزیلی هم هستیم.
معاون کل وزارت بهداشت همچنین گفت: ما پیشگویی کننده نیستیم، بلکه پیش‌بینی کننده‌ایم و بر اساس علم صحبت می‌کنیم، نه رمل و اسطرلاب. وقتی درصد رعایت دستورالعمل‌ها از ۸۳ درصد به ۵۵ درصد می‌رسد، مطمئن باشید که موارد بیماری افزایش می‌یابد. اگر بخواهیم یک اقدام مهم در رعایت پروتکل‌ها را بگوییم استفاده از ماسک است، اما ماسک همه چیز نیست. حتی در صورت زدن دو ماسک در محیط بسته و نزدیک به هم مانند مترو، ماشین و... احتمال ابتلا وجود دارد.
حریرچی افزود: میزان تردد ما که با حرکت موبایل‌ها اندازه‌گیری می‌شود، در شش ماه گذشته بین چهار تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. در عین حال تخلفاتی هم وجود دارد.
وی تأکید کرد: ما بیشتر نگران کسانی هستیم که تاکنون بیشتر رعایت کردند و مبتلا نشدند. نگران شهرهایی هستیم که تاکنون کمتر مبتلا شدند و نگران لایه‌هایی از اجتماع هستیم که تاکنون کمتر درگیری داشته‌اند. زیرا شهرهایی که شدید درگیری داشتند یا افرادی که درگیری داشتند، یک ایمنی پیدا کردند و تا اطلاع ثانوی ایمنی دارند، اما آنهایی که رعایت نکردند، ممکن است دچار بیماری شوند.
وی درباره میزان استفاده از ماسک در مشاغل مختلف، گفت: در حالی که اکنون شهر آبی دارد از کشور رخت می‌بندد و به ۲۸ شهر آبی رسیدیم. یعنی ۹۰ درصد کم شده که این فاجعه است. اکنون ۱۷۳ شهر قرمز و نارنجی داریم. یعنی بیش از ۹۰ درصد افزایش. ۴۷ شهر قرمز و ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر زرد و ۲۸ شهر آبی داریم. تهران نسبت به دو هفته گذشته مواردسرپایی، بستری و فوتش ۵۰ الی ۷۰ درصد افزایش یافته است.
حریرچــــــــــــی در ادامه درباره واکسیناسیون کرونا گفت: تا کنون در خط اول واکسیناسیون ۵۹۰ هزار واکسن توزیع کردیم که بتدریج در حال پیش روی است. ما ۸۰ درصد کادری را که خدمات مستقیم و شدید به کرونایی‌ها ارائه می‌دهند، واکسینه کردیم. اعلام کردیم که مطب‌های متخصصان عفونی، درمانگاه‌های سرپایی داخلی و فوق ریه، کودکان، دندانپزشکی، پرسنل داروخانه‌ها و... هم واکسینه شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/5/573361/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها