حمله نوروزی ملخ‌های مهاجم به 3 استان




زهره افشار
خبرنگار
ملخ‌های مهاجم در چهارمین روز از فروردین ماه جاری به 3استان خوزستان، بوشهر و ایلام حمله کردند. ملخ‌های مهاجم با دسته ‌های 80 تا 100 میلیونی در برخی از مناطق این استان ها ریزش داشتند که طی چند روز گذشته با آنها در سطح 6 هزار هکتار مبارزه شیمیایی شد.
 «سعید معین» مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور به «ایران» گفت: در حال حاضر هجوم ملخ‌ها در موج اول سال 1400 کنترل شده اما این دسته‌های ملخ در برخی از نقاط این 3استان اقدام به تخمگذاری کرده‌اند که انتظار می‌رود پوره آنها تا دو هفته دیگر به ملخ تبدیل شود.
به‌گفته وی در موج جدید هجوم ملخ‌ها در خوزستان در سطح 4هزار هکتار، در بوشهر در سطح یکهزارو 600 هکتار و ایلام در سطح 450 هکتار مبارزه زمینی صورت گرفته که هجوم آنها کنترل شد. معین تصریح کرد: بیشترین حمله ملخ‌ها در خوزستان به مناطقی از اطراف شهرهای بهبهان، هندیجان، رامشیر و رامهرمز بوده است و در آبادان و اهواز با تراکم کمتری مواجه بودیم.
وی تأکید کرد: البته ما انتظار هجوم گسترده‌تر این آفت را در پایان فروردین ماه جاری و اردیبهشت ماه داریم که خود را برای آن آماده کرده‌ایم. وی افزود: در حال حاضر استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر، ایلام، فارس و کهگیلویه و بویر احمد در آماده باش برای کنترل هجوم احتمالی ملخ‌ها هستند و این مناطق بشدت به لحاظ ورود پیشقراولان ملخ‌ها کنترل می‌شود.
وی از همه کشاورزان این استان‌ها خواست در صورت مواجهه با حتی تعداد اندک ملخ‌ها مراتب را سریعاً به دهداری‌ها اطلاع دهند تا کارشناسان حفظ نباتات سریع‌تر خود را به مناطق مورد هجوم برسانند.
وی تأکید کرد: خوشبختانه در اسفند ماه سال 99 بالغ بر 15 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌های مهاجم به دست سازمان حفظ نباتات رسیده که میان استان ها توزیع شده است و به این ترتیب مشکلی برای تأمین سم و تجهیزات مورد نیاز وجود ندارد.
وی تأکید کرد: جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد و در سال 1400 نیز تلاش خواهد شد تا همانند سال گذشته آسیبی بابت ملخ‌ها به محصولات کشاورزی نرسد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7595/6/573366/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها