ربیعی واکنش سه‌گانه دولت به تروریسم هسته‌ای در نطنز را تشریح کرد

تداوم غنی‌سازی، مجازات آمرین و عقب راندن تحریم‌ها


سخنگوی دولت اتفاق یکشنبه گذشته در نطنز را «خرابکارانه و تروریستی» توصیف و تأکید کرد که به‌رغم خسارت‌هایی که به همراه داشته است، جمهوری اسلامی برای ناکام گذاشتن اهداف آمرین این حرکت تروریستی، با جدیت گسترش فناوری هسته‌ای از یک‌ طرف و تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه را از طرف دیگر ادامه خواهد داد. به گزارش «ایرنا» علی ربیعی در نشست خبری روز گذشته که به صورت «برخط» برگزار شد، اقدام علیه مرکز غنی‌سازی در نطنز را نشان‌دهنده شکست دشمنان پیشرفت کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر از یک‌ سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر دانست و در تشریح گام سوم جمهوری اسلامی برای مقابله با این اقدام، اظهارکرد: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و با تأکید بر ضرورت برخورد جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملین، آمرین و مباشرین این حمله  محفوظ می‌داند. به گفته سخنگوی دولت، این خرابکاری هرچند موقتاً آسیب‌های محدودی به فعالیت غنی‌سازی وارد کرده اما سازمان انرژی اتمی اطمینان داده در مدت کوتاهی بخش بزرگی از آسیب‌ها را جبران و در مسیر بازسازی از فناوری‌های جدیدتر استفاده خواهد شد.
ربیعی تأکید کرد: از همه طرف‌های برجام و همینطور دولت امریکا که خود را طرفدار دیپلماسی می‌داند، انتظار داریم که این حمله را محکوم کرده و تعهد خود را به اعلام تعارض اقدامات خرابکارانه و تروریستی را با فرایندهای دیپلماتیک جاری اعلام کنند.
جایگزینی سانتریفیوژهای از کارافتاده با ماشین‌های پیشرفته‌تر
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه خرابکاری یکشنبه گذشته در کانال کابل‌های برق‌رسان به سامانه ماشین‌های سانتریفیوژ رخ داد که موجب آسیب دیدن این سامانه شده است، اضافه کرد: این یک حمله بیرونی نبود و محل خرابکاری نیز کاملاً مشخص شده است.
او با اشاره به اینکه مقامات رژیم صهیونیستی با سفارش برخی تحلیل‌ها به رسانه های خارجی می‌خواهند این تصور را ایجاد کنند که توانایی ایران در زمینه غنی‌سازی برای چند ماه به تعویق خواهد افتاد، این امر را یک آرزوی عبث دانست و گفت: برخلاف ادعاها، خسارت وارد شده به سایت نطنز به سرعت قابل رفع و جبران است، ضمن اینکه مقرر شد به جای سانتریفیوژهای IR۱ از سانتریفیوژهای پیشرفته استفاده شود. از این‌رو اعلام می‌کنم براساس یک تصمیم ملی و یک خواست مدنی چرخ سانتریفیوژهای ما برای همیشه و هر روز بهتر از دیروز خواهد چرخید.
کانون پاسخ ایران در سرزمین متجاوز خواهد بود
سخنگوی دولت، هدف اصلی این خرابکاری را سیاسی دانست تا نگذارند دستیابی مردم ایران به حقوق خود در عرصه جهانی به ثمر بنشیند و گفت: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ دانسته و قطعاً مجازات خواهند شد. کانون این پاسخ نیز در سرزمین متجاوز خواهد بود. او با بیان اینکه در عرصه سیاسی نیز با عقب راندن تحریم‌ها و تلاش مضاعف برای کسب حقوق ملت ایران، اهداف تروریست‌ها را ناکام خواهیم گذاشت، ادامه داد: ما در دام عملیات تحریکی دشمن قرار نمی‌گیریم، به مسیر درست خود در عرصه بین‌المللی ادامه داده، تحریم را خواهیم شکست و به تأمین و گسترش صلح و امنیت جهان و منطقه کمک خواهیم کرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه شواهدی بسیار قوی از دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حادثه وجود دارد، ادامه داد: اول اینکه مقامات این رژیم از ترس پاسخ قاطع ایران با اظهارات دوپهلو شادمانی می‌کنند. دوم اینکه خوشبختانه وزارت اطلاعات و متخصصان ضد جاسوسی ما در ماه‌های گذشته و پس از شهادت شهید فخری‌زاده چندین تیم ترور و خرابکاری وابسته به سرویس‌های امنیتی اسرائیل را دستگیر کردند و اکنون پرونده این افراد در مراحل بررسی قضایی قرار گرفته است.
ربیعی گفت: در این حادثه هم فرد خائن به ملت شناسایی و هویت او مشخص شده است و اقدامات لازم در دست پیگیری است.
گفت‌و‌گوهای وین تاکنون سازنده بوده است
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه چقدر امکان رفع تحریم‌ها وجود دارد، تصریح کرد: براساس گزارش وزارت امور خارجه از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و گوها تا امروز سازنده بوده و در مسیر درستی پیش می‌رود. ربیعی با بیان اینکه برای امریکا هیچ جای ابهامی باقی نگذاشته‌ایم و نوبت امریکاست که ثابت کند برای بازگشت به برجام جدی است، مدت زمان نشست وین را به تأمین نظرات ایران مرتبط دانست و افزود: به هیچ‌وجه عجله‌ای نداریم و منافع خود را از دست نمی‌دهیم. دولت ترجیح می‌دهد میراثی جز تحریم را برای دولت بعد واگذار کند، اما در عین حال مایل هم نیستیم که شتابزده رفتار کنیم. سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آیا مذاکره مستقیم با امریکا برای اعلام مطالبات ایران منطقی‌تر نیست؟ گفت: سختگیری ما برای امتناع از مذاکره با امریکا خارج از چارچوب برجام پیام روشن و البته سختگیرانه‌ای دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه مذاکره با امریکا را خارج از موضوع برنامه‌های هسته‌ای و بیرون از چارچوب برجام به رسمیت نمی‌شناسد و ضرورتی برای انجام چنین گفت‌و‌گوهایی قائل نیست.
او با بیان اینکه این سیاست و سختگیری مبتنی بر سال‌ها تجربه از طرف مقابل است، ادامه داد: از نظر ما مذاکره تنها زمانی لازم است که با مسأله پیچیده‌ای رو‌به‌رو باشیم، در حالی‌ که نحوه بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، روشن است و نیازمند مذاکره نیست. امریکا راهی جز لغو یکباره تحریم‌های ناقض توافق ندارد. در این صورت ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از راستی آزمایی، به تعهدات خود بازخواهیم گشت.
دیدگاه دولت بازبودن کلاب هاوس است
ربیعی درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در زمینه بسته شدن «کلاب هاوس» نیز با تأکید بر اینکه کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد، اظهارکرد: برخی خودشان توانایی گفت‌و‌گو با مردم و نخبگان را ندارند و به همین دلیل از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شده‌اند. سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهوری یکشنبه در دولت به وزیر ارتباطات دستور داد تا نخست جزئیات را به مردم بگوید و بعد مطابق قانون از اختلال‌کنندگان شکایت و از اهرم‌های قانونی برای حفظ فضای ایجاد شده استفاده کند، گفت: دیدگاه دولت باز بودن این شبکه اجتماعی است. هر کس توانایی گفت‌و‌گو با نخبگان را دارد می‌تواند از این فضا استفاده کند و اگر نگرانی‌هایی برای سوء‌استفاده از این فضا وجود دارد، قابل بررسی است و می‌توان چاره‌ای اندیشید اما راه‌ حل، بستن نیست.
شکایت از رئیس جمهوری برای ابلاغ نکردن قوانین موضوعیت ندارد
خبرنگاری از ربیعی درباره شکایت نمایندگان از رئیس جمهوری به دلیل ابلاغ نکردن ۱۳ فقره قانون پرسید. ربیعی توضیح داد: قبلاً معاون امور مجلس رئیس جمهوری در کمیسیون قضایی مجلس، توضیحات قابل توجه و مبسوطی را ارائه کرد، هرچند طبق قانون و روال ایشان باید در صحن علنی مجلس نیز صحبت می‌کرد که این اجازه به معاون امور مجلس رئیس جمهوری داده نشد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، شکایت نمایندگان از دولت در این زمینه را اقدامی عجیب و بدعت تازه دانست و گفت: به اعتقاد حقوقدانان، این شکایت، اساساً موضوعیت ندارد چرا که قانون، فرایند ابلاغ قوانین را مشخص کرده و گفته که در صورت ابلاغ نکردن رئیس جمهوری، رئیس مجلس می‌تواند قانون را ابلاغ کند. بنابراین، شکایت برای ابلاغ قوانین، اصلاً ضرورت ندارد.
به باور سخنگوی دولت، گویا برخی نمایندگان بین اجرای قوانین و ابلاغ قوانین، تمایزی قائل نیستند، درحالی که این یک سنت 40 ساله در کشور است که اگر رئیس قوه مجریه قانون را ابلاغ نکند، رئیس قوه مقننه می‌تواند آن را ابلاغ کند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه تعدادی از لوایح مهم دولت علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، هنوز در مجلس اعلام وصول نشده است، گفت: دولت تلاش دارد تا جای ممکن، موضوع را با پیگیری‌های اداری و پارلمانی حل و فصل کند و نیازی به شکایت به مراجع قضایی و ذی‌ربط نباشد وگرنه شکایت به کمیسیون اصل ۹۰، یا شکایت به بازرسی کل کشور و شکایت به قوه قضائیه استفاده از ظرفیت تبصره اصل ۱۱۰ قانون اساسی راهکارهایی است که می‌توان به آنها تمسک جست.
دولت برای بورس کیسه ندوخته است
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای حمایت از سهامداران در سه ماه پایانی فعالیت نیز با تأکید بر اینکه بورس جایی نیست که دولت برای آن کیسه‌ای دوخته باشد، اظهارکرد: همه افرادی که نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌شان داشتند، سرمایه سال ۹۲ آنها با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده‌ است، البته افراد زیادی با رشد بازار سرمایه در بورس سود کردند. منتها افراد قابل توجهی هستند که در فراز و نشیب این بازار وارد شده و متضرر شده‌اند.
ربیعی با اشاره به هشدار کارشناسان به سهامداران و مردم عادی و حتی خود او مبنی بر اینکه بورس، بانک نیست، گفت: چون عده‌ای از هموطنان با انتظار انتفاع به بازار سهام آمده‌اند و ما باید نگاهی مسئولانه به همه مردم داشته باشیم، در همین راستا دولت نیز اقداماتی را برای بهبود فضای بازار سهام انجام داده که برخی از آنها عبارتند از پیگیری رعایت حداکثر سود پرداختی بانک‌ها، امکان انتشار اوراق توسط شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری برای خرید سهام و رشد عالی فروش شرکت‌ها در اسفند و فروردین ماه و تثبیت نرخ ارز.
سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ یک از ارکان حاکمیت نباید از سهم خود برای جلوگیری از سلب اعتماد از بازار سرمایه غافل شود، امنیتی کردن اکوسیستم سرمایه‏‌گذاری را زمینه‌ساز خروج سرمایه از کشور دانست و افزود: متأسفانه اظهارنظرهای نپخته و غیرمسئولانه زیادی وجود دارد. عملیات روانی و دروغ‌پردازی‌های زیادی هم در کانال‌های غیرمسئول و مشکوک دیده می‌شود.
واکسن در مسیرهای غیررسمی توزیع نشده است
ربیعی درباره آخرین وضعیت توزیع واکسن هم با تأکید بر اینکه معتقدم واکسن‌های وارد شده بجز مسیری که در سند ملی واکسیناسیون آمده، توزیع نشده و به دقت تحت کنترل قرار دارد و تمام اطلاعات در سامانه سیب و تیتک به دقت ثبت شده است، افزود: با توجه به وعده وزیر بهداشت و تأکید رئیس جمهوری همه اطلاعات که چه کسی و چه زمانی واکسن دریافت می‌کند در این سامانه ثبت شده است و همه را توضیح خواهیم داد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7603/3/574278/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها