برداشت کنندگان‌ گیاهان دارویی طبیعت قیر و کارزین را به آتش کشیدند


زهرا کشوری
خبرنگار
آتش افتاده به جان مراتع کوهستانی قیر‌ و کارزین‌ بعد از دو روز خاموش شد. این آتش‌سوزی سی و پنجمین حادثه‌‌ای است که در فروردین ماه سال جاری شعله‌های سرکش را به جان مراتع و جنگل‌های استان فارس می‌اندازد‌. عامل آتش سوزی جنگل‌های فارس به گفته عبدالحسین صمد نژاد مدیرکل منابع طبیعی فارس، انسانی است. خشکسالی هم با همدستی باد در آتش دمیده تا وسعت بیشتری از منابع طبیعی استان طعمه حریق شود. فارس یکی از استان‌هایی است که خشکسالی در آن شدت گرفته و آن طور که صمدنژاد به روزنامه ایران می‌گوید:« باعث شده است تا امسال آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته زودتر آغاز شوند.» البته او وسعت آتش سوزی ها را نسبت به سال گذشته کمتر می داند و علت آن را آمادگی نیروهای منابع طبیعی و گروه‌های مردمی برمی‌شمارد. به گفته صمد نژاد،‌ عاملان آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های استان فارس کسانی هستند که برای برداشت گیاهان دارویی و عسل کوهی به مراتع می روند. آنها تنها با برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی به طبیعت آسیب نمی‌رسانند بلکه با  آتش به جا مانده از آنها که سوار بر باد می شود به منابع طبیعی یورش می‌ برند.
خشکسالی، پوشش گیاهی در مراتع و جنگل‌های کشور را به انبار باروت تبدیل کرده است که با یک جرقه خسارت غیر قابل جبرانی به طبیعت می‌زند. این وضعیت امسال در استان های جنوبی و جنوب شرقی ایران مثل فارس، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و... خسارت‌های احتمالی زیادی را به بار می‌آورد. کاهش ۷۵ درصدی بارش در سراسر ایران تن جنگل های زاگرسی، هیرکانی، ارسباران و تورانی را به لرزه‌ انداخته است.
صمدنژاد در پاسخ به این سؤال که چه نظارتی روی منابع طبیعی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی و به تبع آن جلوگیری از وقوع آتش سوزی‌ها دارد، می گوید:« وسعت مراتع و جنگل های استان فارس ۱۰.۰۲ میلیون هکتار است. ما مناطق را به مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی بلوک بندی کرده‌ایم و از ظرفیت قرقبان ها استفاده می کنیم.»
البته او نظارت بر منابع طبیعی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی را ممکن نمی داند. او صعب العبور بودن مراتع قیر‌‌ و کارزین‌ را یکی از دلایل طولانی شدن اطفای حریق می داند و می گوید:« با توجه به قرارداد سالانه سازمان جنگل‌ها از هلی‌برد هلال‌احمر برای اطفای‌ مراتع کوهستانی قیر‌ و کارزین‌ استفاده کردیم.» همزمان با گفت و گوی صمدنژاد با روزنامه ایران، هلی‌برد‌ هلال احمر با پایان یافتن عملیات اطفای حریق، در حال انتقال نیروها به پایین دست است. صمد نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا امکان شعله‌ور شدن دوباره‌ آتش در منطقه وجود دارد یا نه؟ می گوید:« پس از پایش منطقه نیروها را برگرداندیم.» وسعت آتش سوزی مراتع قیر‌ و کارزین‌ هنوز برآورد‌ نشده‌ است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7603/11/574312/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها