ایران در ایران



توقف رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه

ارومیه - مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر رهاسازی آب به سمت این تالاب بین‌المللی متوقف شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرهاد سرخوش از توقف رهاسازی آب سدها به‌ سمت دریاچه ارومیه در سال‌ جاری خبر داد و اظهار کرد: وزارت نیرو بر خلاف مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه غیرقانونی عمل کرده و به تعهداتش در خصوص دریاچه ارومیه پایبند نبوده است. وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۹ و ۱۴۰۰ باید ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه رهاسازی شود، عنوان کرد: تاکنون تنها ۱۶۵ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده که کمتر از تعهدات قانونی وزارت نیرو است. سرخوش اضافه کرد: بر این اساس مقرر بود از سد بوکان ۴۵۰ میلیون مترمکعب، از سد مهاباد ۵۷ میلیون مترمکعب، سد زولا ۱۰ میلیون مترمکعب، سد ساروق ۲۵ میلیون مترمکعب و از سد دریک ۵ به‌همراه سد شهرچایی ۴۰ میلیون مترمکعب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود که تاکنون از سد بوکان ۱۳۲ میلیون مترمکعب، سد مهاباد ۲۶ میلیون مترمکعب، سد شهرچایی دو میلیون متر مکعب رهاسازی شده و از سدهای زولا و ساروق رهاسازی صورت نگرفته است.
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه سطح تراز فعلی دریاچه ارومیه  را ۱۲۷۱.۴۳ اعلام کرد و گفت: با توجه به لایه‌های نمکی زیاد در سال‌های ۹۲ و ۹۳ کمترین سطح تراز را داشتیم که از سال ۹۶ تا ۹۹ براساس طرح پژوهشکده فضایی لایه‌های نمکی دریاچه از بین رفته و هر آبی وارد دریاچه می‌شود حجم آن را افزایش داده و تراز افزایش نمی‌یابد.

5 هزار خوزستانی به‌ دلیل کرونا فوت کرده اند

اهواز - استاندار خوزستان گفت: تاکنون 5 هزار خوزستانی به‌ دلیل کرونا فوت کرده‌اند که ۹ درصد جمعیت کل فوتی‌های کشوراست.
قاسم سلیمانی دشتکی در صدا و سیمای مرکز خوزستان اظهار کرد: تاکنون در کشور، ۶۴ هزار بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند که این میزان در استان، پنج هزار نفر است که ۹ درصد تعداد جان باختگان کشور را شامل می‌شود. با توجه به اینکه  تنها 5 درصد جمعیت کشور در استان خوزستان است، این آمار فاجعه‌آمیز است. وی با اشاره به اینکه اجرای طرح شهید سلیمانی موجب قطع حلقه بیماری و شناسایی بیشتر بیماران می‌شود که در این طرح به ازای هر بیمار مثبت، ۱۰ نفر تست می‌شوند و نیز خطر مرگ و میر بیماران پرخطر کمتر می‌شود، بیان کرد: در برخی از روزها ۲۷ هزار تست کرونا در استان انجام می‌شد، اما اکنون روزانه حدود ۶ هزار تست در استان انجام می‌شود که درخواست افزایش کیت‌های تست رپید و پی سی آر داده‌ایم.
استاندار خوزستان ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ درصد موارد ابتلا به بیماری بر اثر تماس در خانواده‌ها، ۲۳ درصد به‌ دلیل شرکت در میهمانی‌ها و دید و بازدیدها، ۱۸ درصد در ترددهای مکرر درون شهری، ۱۱ درصد بر اثر حضور در تجمع و ۹ درصد به‌ دلیل شرکت در مراسم عزا و عروسی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7603/11/574313/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها