در دیدار وزیر خارجه پاکستان با مقامات کشورمان اعلام شد

آمادگی تهران برای تأمین نیازهای اسلام‌آباد در زمینه انرژی


گروه سیاسی / شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در حالی روز گذشته به تهران سفر کرد که تحکیم روابط دوجانبه بویژه برداشتن گام‌های هماهنگ برای توسعه مراودات مرزی از جمله اهداف مهم این سفر ارزیابی شده است. گفت‌و‌گو درباره ابعاد همکاری‌های جدید در زمینه‌های اقتصادی و منطقه‌ای بویژه درباره روند گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان و افتتاح مرز سوم مشترک از جمله برنامه‌های وزیر خارجه پاکستان در این سفر بود. در همین راستا اسناد تفاهمنامه بازارچه‌های مرزی با حضور وزیر خارجه پاکستان، وزرای خارجه و صمت ایران نهایی شد. تفاهمنامه‌ای که با امضای آن تبادلات مرزی و رفت‌وآمدهای تجاری با کشور پاکستان به‌طور کلی متحول می‌شود. دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله برنامه‌های سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار وزیر امور خارجه پاکستان، اهمیت همکاری‌ها با این کشور به عنوان همسایه مسلمان ایران را مورد اشاره قرار داد و بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله روابط اقتصادی و تجاری و همچنین توسعه و تقویت بازارچه‌های مرزی تأکید کرد. روحانی با اشاره به تصمیم امریکا برای خروج از افغانستان، با بیان اینکه حضور نظامی امریکایی‌ها در منطقه کمکی به حفظ امنیت و ثبات نکرده است، گفت: ایران و پاکستان به عنوان مهمترین و مؤثرترین کشورهای همسایه افغانستان باید با تعامل و همکاری نقش خود را برای مدیریت روند صلح در این کشور ایفا کنند و جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش خود در این راستا از همکاری با پاکستان و افغانستان استقبال می‌کند.
رئیس جمهوری در این دیدار همچنین با اشاره به توافقات قبلی دو کشور در راستای توسعه همکاری‌ها، بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات تأکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین نیازهای پاکستان در زمینه انرژی اعلام کرد.
وزیر امور خارجه پاکستان نیز در دیدار با رئیس جمهوری کشورمان، روابط با جمهوری اسلامی ایران را منحصر بفرد، ارزشمند و برادرانه توصیف و بر تقویت و تحکیم این روابط در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
شاه‌محمود قریشی با اشاره به تأکید عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان بر توسعه بیش از پیش روابط با ایران، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک روابط دوجانبه وارد مرحله جدیدی شده و شاهد گشایش‌های نوینی در توسعه روابط دو کشور بویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشیم.
وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با قدردانی از مواضع ایران در حمایت از پاکستان در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، با اعلام حمایت کشورش از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه جهانی، گفت: از اینکه با تلاش‌های ایران برجام حفظ شده و امروز شاهد مذاکرات دوباره برای احیای این توافق چندجانبه هستیم، بسیار خوشحالیم. او بعد از این دیدار نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد که در ملاقات روحانی دیدگاه پاکستان از تعمیق روابط با ایران در زمینه تجارت، سرمایه گذاری، اتصالات و مدیریت مرزی به منظور پیشرفت دوجانبه اقتصادی و تعهدمان به آن را مطرح کرده است.
افتتاح سومین گذرگاه رسمی
وزیر خارجه پاکستان درخلال سفرش به تهران در پیام‌هایی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد از رفع محدودیت واردات برخی از مرکبات از جمله کینو و همچنین گشایش مشترک گذرگاه مرزی مند-پیشین به عنوان سومین گذرگاه مرزی بین‌المللی با ایران خبر داد. قریشی در این رابطه گفت: پاکستان و ایران، در کنار هم به ایجاد ارتباط مردم در دو سوی این مرزها و ارتقای تجارت دوجانبه متعهد هستند.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم با اشاره به افتتاح سومین گذرگاه رسمی بین ایران و پاکستان گفت که تهران و اسلام‌آباد در حوزه توسعه روابط و تبادلات چند گام اساسی را در نیمه دوم سال ۹۹ با نقش‌آفرینی مؤثر وزارت امور خارجه ایران برداشته‌اند. او در این رابطه افزود: اولین گام آن بود که بعد از سال‌ها که تنها یک مرز رسمی با کشور پاکستان داشتیم، توانستیم مرز دوم را که مرز ریمندان بود افتتاح کنیم.
اسلامی ادامه داد: مرز سوم با حضور یکی از وزرای کابینه پاکستان افتتاح خواهد شد. این مرزهای جدید کمک می‌کند که با مصوبه‌ای که ما از هیأت دولت برای تسهیل‌گری واردات کالا از پاکستان داریم، تجارت دو کشور را گسترش دهیم.
وزیر راه افزود: امروز همچنین اسناد تفاهمنامه بازارچه‌های مرزی با حضور وزیر خارجه پاکستان، وزرای خارجه و صمت ایران نهایی خواهد شد و با امضای این تفاهمنامه، تبادلات مرزی و رفت‌وآمدهای تجاری با کشور پاکستان به‌طور کلی متحول می‌شود.
وی ادامه داد: اضافه کردن دو پایانه رسمی برای تبادلات و ۶ بازارچه مرزی که در این سند امروز مورد توافق قرار گرفته به علاوه مصوبه دولت که تسهیلات خاصی را برای واردات اقلام در نظر گرفته است، کمک می‌کند که ما به سمت یک تراز تجاری خوب حرکت کنیم.
اسلامی افزود: تسهیل‌گری موجود کمک می‌کند که تجارت ایران و پاکستان گسترش پیدا کرده و دو کشور بزرگ بتوانند رفاه بیشتری را برای مرزنشینان فراهم کنند.
شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان بعد از دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس کشورمان در توئیتی نوشت: «از دیدار با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران خوشحالم. درخصوص توسعه همکاری از طریق تبادلات پارلمانی عادی میان گروه‌های دوستی پارلمانی گفت‌وگو کردیم. توافق کردیم که علمایی از ایران و پاکستان به‌طور مشترک روی اسلام‌هراسی کار کنند. امیدوارم که آقای قالیباف از مجلس پاکستان دیدار کند.»
او پس از دیدار با رئیس جمهوری هم در پیامی توئیتری نوشته بود: «با رئیس جمهوری روحانی دیدار کردم و آرزوی بهترین‌ها را از جانب عارف علوی رئیس جمهوری و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به او منتقل و همین‌طور تصور پاکستان از تعمیق روابط با ایران در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری، اتصالات و مدیریت مرزی به منظور پیشرفت دوجانبه اقتصادی و تعهدمان به آن را مطرح کردم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7610/2/575106/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها