مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا :

پیشرفت مهمی در وین رخ داده است


گروه سیاسی/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه پیشرفت مهمی در روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای انجام شده است، گفت که دیپلماسی بهترین راه بازگرداندن امریکا به برجام و اجرایی شدن کامل آن است.
«جوزپ بورل» یک روز پس از پایان نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین در صفحه توئیترش درباره این گفت‌و‌گوها نوشت: پیشرفت مهمی ظرف هفته گذشته در وین برای بازگرداندن برجام به مسیر خود انجام شده است. کار آسانی نیست اما تمامی هیأت‌ها سخت فعالیت کرده‌اند و مصمم به پیدا کردن راهکارهایی برای آن هستند. «بورل» ادامه داد: دیپلماسی بهترین راه رو به جلو برای اطمینان یافتن از بازگشت امریکا به برجام و اجرایی شدن کامل و مؤثر توافق است. لازم است تمامی طرف‌ها انعطاف به خرج دهند.
به گزارش ایرنا، این دیپلمات ارشد اروپایی در آخر افزود: جلسه کمیسیون مشترک برجام هفته بعدی دوباره برگزار می‌شود. به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، آماده چند برابر کردن فعالیت مان با تمام شرکای برجام و امریکا به صورت جداگانه هستیم.
«میخائیل اولیانوف»، رئیس هیأت روسیه در مذاکرات برجام هم تصریح کرد که به رغم مخالفت‌ها با احیای برجام، جایگزین واقعی برای آن وجود ندارد. این مقام روسی در توئیتی نوشت: برخی با فعال شدن برجام مخالف هستند. اما آیا جایگزین واقعی برای آن وجود دارد؟ خیر. وی تصریح کرد: سیاست فشار حداکثری شکست خورد و فقط باعث توسعه برنامه هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های توافق برجام شد. «وانگ کان»، نماینده پکن در نشست کمیسیون مشترک برجام هم خواستار رفع کامل تمام تحریم‌های امریکا علیه ایران شد. «وانگ» بعد از پایان دور جدید گفت‌وگوهای نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، کلید موفقیت مذاکرات کنونی برای احیای توافق هسته‌ای است. علاوه بر مقام‌های روسیه و چین مقام‌های امریکایی و فرانسوی هم درباره مذاکرات وین موضع‌گیری کردند. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم با اشاره به مثبت بودن گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرد که همچنان راه درازی در پیش مانده است. روند مثبت مذاکرات وین از سوی وزارت خارجه فرانسه هم تأیید شد.
رؤسای هیأت‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام سه‌شنبه به بحث و بررسی درخصوص آخرین وضعیت گفت‌و‌گوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌و‌گوها پرداختند.
در این نشست، کشورهای مشارکت کننده در برجام توافق کردند که علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و تعهدات هسته ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌و‌گو درخصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام ایجاد شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7610/3/575114/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها