در سومین هفته از پویش #الف_ب_پ روی داد

بهره برداری از «روتور توربین بخار نیروگاه بعثت»


گروه اقتصادی: سومین هفته از پویش #الف_ب_ایران در آخرین روز فروردین، با افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق در استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و اصفهان و برق‌رسانی به ۶۲ روستا در ۱۶ استان همراه بود. وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح‌های مهم صنعت آب و برق روز سه‌شنبه که به‌صورت ویدیو کنفرانس از محل وزارت نیرو برگزار شد، گفت: امسال به‌دلیل کاهش بارش‌ها حدود سه هزار مگاوات تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی کم خواهد شد.
به‌گزارش ایرنا، «رضا اردکانیان» افزود: امسال در قالب پویش #هر هفته الف- ب- ایران مقرر است ۲۹۰ پروژه بزرگ صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری ۶۶ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد که این امر به‌صورت هفتگی انجام خواهد شد. اردکانیان افزود: از مجموعه طرح‌های این پویش تا نیمه مردادماه ۱۶۷ طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۲۳ طرح با سرمایه‌گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان هم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. وی ادامه داد: بهره‌برداری از ۱۸ طرح، ۱۶ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، ۲۰تصفیه خانه آب، ۳۴ تصفیه خانه فاضلاب، آب‌رسانی پایدار به ۹۶۰ هزار هموطن روستایی، بهره‌برداری از ۱۲ نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۲ هزار و ۶۰مگاوات و نیز ۵۱ نیروگاه تجدیدپذیر مجموعه طرح‌هایی است که هفته به هفته به بهره‌برداری
 خواهند رسید.
شرایط متفاوت بارشی در تابستان امسال
عضو هیأت دولت خاطرنشان کرد: امسال و در تابستان به‌دلیل کاهش بارشی که اتفاق افتاده شرایط متفاوتی خواهیم داشت و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده نسبت به متوسط دوره درازمدت ۴۰درصد کاهش بارش تاکنون رخ داده است.اردکانیان ادامه داد: البته برنامه‌ریزی‌هایی از قبل صورت گرفته تا در تأمین آب شرب و بهداشت مردم در شرایط کرونا مشکلی ایجاد نشود و در این میان، سهم مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. وی بر اعمال روش‌های مدیریت مصرف به‌صورت جدی‌تر تأکید کرد تا در این شرایط، مردم و بخش درمان با مشکل روبه‌رو نشوند. وزیر نیرو یکی از اصلی‌ترین بخش مصرف کننده برق را دستگاه‌های سرمایشی دانست که در زمان اوج بار از حدود ۵۸ هزارمگاوات برق مصرفی، ۲۴ هزارمگاوات را به خود اختصاص می‌دهند.
اردکانیان ادامه داد: به این ترتیب حدود ۴۰درصد مصرف برق به دستگاه‌های سرمایشی اختصاص می‌یابد که سهم دستگاه‌های اجرایی حدود ۳ هزارمگاوات است بنابراین هر توصیه‌ای برای رعایت صرفه‌جویی باید در ابتدا به این دستگاه‌ها باشد.عضوهیأت دولت افزود: استفاده از دستگاه‌های سرمایشی به غیر از مناطقی که براساس وضعیت آب و هوایی در نقاط خیلی گرم واقع شده‌اند انجام نخواهد گرفت و امید است بخش خانگی و تجاری هم با کمک به این امر سهم خود را در کاهش مصرف آب و برق ایفا کنند. وی با بیان اینکه سال آبی ۹۹-۹۸ نیز سال پربارشی بود، خاطرنشان ساخت: امسال به نسبت سال گذشته با حدود ۵۰ درصد کاهش و نسبت به میزان متوسط بارش بلندمدت با حدود ۴۰ درصد کم بارشی روبه‌رو خواهیم بود.
پروژه‌های افتتاح شده این هفته
رونمایی از «روتور توربین بخار نیروگاه بعثت» به‌عنوان نخستین نمونه ایرانی ساخته شده، نخستین دستاورد پویش این هفته بود که در استان البرز به بهره‌برداری رسید؛ با ساخت این روتور توربین ۸۲.۵ مگاواتی، ایران در میان پنج کشور برتر سازنده آن قرار گرفت.استان اصفهان نیز شاهد بهره‌برداری از چهار پروژه صنعت برق به ارزش ۴۶ میلیارد تومان بود. این پروژه‌ها شامل دو نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در دو شهرستان طالخونچه و اصفهان با ۱۶ میلیارد تومان اعتبار بود.همچنین «بخشی از اتصالات ۶۳کیلوولت هسنیجه» در شهرستان نجف‌آباد و پروژه «خط ۶۳ کیلوولت سپاهان» در مجموع با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان دو پروژه دیگر افتتاحی بود.در استان چهارمحال و بختیاری ۲ پروژه صنعت آب و برق با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که شامل «تصفیه‌خانه آب سامان» با ظرفیت ۱۲۰ لیتر در ثانیه، دو هزار و ۷۰۰ متر خط انتقال آب خام، پنج هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال آب پاک از تصفیه‌خانه به مخازن شهر و مخازن آب به ظرفیت هزار مترمکعب با اعتبار ۵۱ میلیارد تومان و ۳۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش بود.همچنین پروژه «احداث ۲ بی‌۶۳ کیلوولت در پست فارسان» نیز برای تغذیه به پست ۶۳ کیلوولت دشتک و با هدف تأمین برق پایدار برای مشترکان صنعتی، خانگی و تجاری و تغذیه پست سیار دشتک به ارزش ۹ میلیارد تومان با دستور وزیر نیرو افتتاح شد.پروژه برق‌رسانی به ۶۲ روستا در ۱۶ استان کشور و بهره‌مندی ۹۳۱ خانوار روستایی از آن از دیگر افتتاح‌های روز سه‌شنبه وزارت نیرو بود که با اعتبار ۳۴ میلیارد تومانی اجرایی شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7610/4/575116/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها