اخبـــــار




پرداخت ۳۰ میلیون دلار از پول ایران در کره برای خرید واکسن

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: ۳۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور بابت خرید واکسن ویروس کرونا پرداخت شده است.
حسین تنهایی اظهار داشت: به اجرایی شدن تفاهمنامه‌های میان دو کشور بسیار امیدوار بودیم اما تاکنون درصد اندکی از آنها انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: مقرر شده بود یک میلیارد دلار بدهی این کشور به‌صورت نقدی به ایران پرداخت شود اما تاکنون در عمل شاهد اجرای آن نبوده‌ایم. تنهایی با بیان اینکه مذاکرات برجام از اهمیت بالایی برخوردار است، تأکید کرد: در صورت اجرایی شدن این توافقنامه روند بازگشت بدهی کره جنوبی به ایران تسهیل شده و سرعت می‌یابد./ایرنا
 
افزایش تعرفه برق از اول اردیبهشت

سخنگوی صنعت برق گفت: تعرفه همه مشترکان براساس مصوبه هیأت وزیران از روز اول اردیبهشت هفت درصد افزایش یافت.
«مصطفی رجبی مشهدی» خاطرنشان کرد: مصرف صنایع نیز امسال با رشد ۲۶ درصدی همراه شده که نشانه رونق تولید در کشور است.
رجبی مشهدی گفت: امسال و تاکنون شاهد افزایش ۲۰ درصدی در مصرف برق هستیم که لازم است از هم اکنون برنامه‌ریزی در این باره صورت گیرد.  وی ادامه داد: براساس مصوبه هیأت وزیران پیش‌بینی شده هرساله هفت درصد تعرفه برای همه مشترکان افزایش داشته باشد.  سخنگوی صنعت برق افزود: اما برای مشترکان کم مصرف که زیر الگوی مصرف هستند قبض آنها رایگان و با تعرفه صفرخواهد بود.
 رجبی مشهدی به مشترکان خوش مصرف توصیه کرد با رعایت چند توصیه ساده مصرف برق خود را مدیریت کرده تا مشمول تعرفه صفر شوند.  وی ادامه داد: مشترکان خوش مصرف اگر نسبت به پارسال مصرف خود را ۱۰ درصد کاهش دهند از پاداش‌های در نظر گرفته شده برخوردار خواهند شد و کاهش ۱۰ درصد مشمول تخفیف ۲۰ درصدی در قبض خواهد شد. سخنگوی صنعت برق درباره مشترکان پر مصرف خاطرنشان ساخت: مشترکان پرمصرف که تا کنون اقدامی برای مدیریت مصرف نکرده‌اند از خردادماه مشمول ۱۶ درصد تعرفه اضافه‌تر خواهند شد./ایرنا
 
گرانی رفتنی نیست!

بانک جهانی پیش‌بینی کرد قیمت‌های جهانی کالا پس از رشدی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تحت تأثیر رشد اقتصادی قوی پیدا کردند، تا پایان سال در همین حدود فعلی خواهند ماند.
بانک جهانی اعلام کرد قیمت‌های انرژی در سال ۲۰۲۱ بیش از یک سوم بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و میانگین قیمت هر بشکه نفت به ۵۶ دلار می‌رسد. قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۶۰ دلار افزایش خواهد یافت و مطابق با میانگین قیمت سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ خواهد بود. بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۳۰ درصد رشد کرده است. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرد قیمت فلزات امسال ۳۰ درصد و بازارهای کشاورزی حدود ۱۴ درصد صعود می‌کنند. اما قیمت فلزات احتمالاً بخشی از رشد امسال را از دست خواهند داد زیرا رشد ناشی از تدابیر محرک مالی در سال ۲۰۲۲ ضعیف می‌شود.
طبق گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود قیمت مس امسال به‌دلیل تقاضا برای کالاهای مصرفی و ساخت و ساز ۳۸ درصد بالاتر بماند. با این حال پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ که عرضه جدید محقق می‌شود، قیمت‌ها پایین‌تر بروند.
تعدیل سریع‌تر از حد انتظار محرک‌های مالی از سوی بعضی از اقتصادهای بازار نوظهور می‌تواند ریسک نزولی برای قیمت فلزات ایجاد کند. اما هزینه زیرساخت بالاتر در امریکا می‌تواند از بعضی از فلزات نظیر آلومینیوم، مس و سنگ آهن حمایت کند.
 بازارهای کشاورزی تحت تأثیر تقاضای قوی چین و مشکلات تولید در امریکای جنوبی شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌اند. اگرچه عمده بازارهای کالاهای غذایی جهان از نظر استانداردهای تاریخی به حد کافی تأمین شده‌اند اما قیمت ذرت و سویا در بازار شیکاگو در بالاترین رکورد چند سال گذشته معامله می‌شود. قیمت‌ها تحت تأثیر نگرانی های امنیت غذایی و شرایط جوی نامساعد در برزیل افزایش پیدا کرده‌اند./ایسنا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7610/4/575120/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها