تقلای امریکا برای رهایی از ننگ خشونت نژادی


زهره صفاری/ درست در ساعاتی که شمارش معکوس برای تعیین تکلیف جنجالی‌ترین پرونده خشونت نژادی در امریکا پشت دیوارهای ساختمان دادگاه رسیدگی به قتل «جورج فلوید» نفس‌ها را در سینه حبس کرده بود، کیلومترها دورتر در ایالت اوهایو مأموران پلیس دختر 16 ساله سیاهپوستی را با شلیک گلوله به قتل رساندند.
به‌گزارش رادیوی ملی امریکا، پلیس «کلمبوس» تنها ساعاتی پیش از اینکه افسر اخراجی مینیاپولیس در قتل «جورج فلوید» سیاهپوست متهم شناخته شود، درحالی «ماکیا برایانت» را هدف گلوله قرار داد که خودش به‌خاطر یک درگیری با پلیس تماس گرفته و درخواست کمک کرده بود. اما مأموران پلیس با رسیدن به محل، پیش از اینکه به او اجازه توضیح دهند با دیدن صحنه درگیری، دختر نوجوان را هدف گرفته و از پای درآوردند. این قتل که پس از چند جنایت اخیر در امریکا علیه غیرسفیدها، شعارهای ضدنژادپرستانه سران منتخب امریکا را با اما و اگرهایی همراه کرده است، در شرایطی مورد بررسی قرار دارد که سناریوی تکراری مسلح بودن دختر 16 ساله بار دیگر علت توجیه شلیک مرگبار پلیس امریکا شده است. به گزارش پلیس «کلمبوس»، تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد که او چاقویی در دست داشته و پلیس با ظن مهاجم بودن به او شلیک کرده است.
شواهد و وقایع چند ماهه اخیر نشان می‌دهد خشونت‌های نژادی در امریکا در حالی جان غیرسفیدها را تهدید می‌کند که حتی در طول سه هفته محاکمه اخیر «درک شاوین»، افسر پلیس مینیاپولیس و متهم ردیف اول قتل 11 ماه قبل «جورج فلوید» 45 ساله، گمانه‌ها برای متهم شناخته شدن مأمور خاطی همچنان کمرنگ بود و حتی دفاعیات وکلای مدافع «شاوین» نیز پیکان اتهامات را بیش از قاتل به سمت مقتول چرخانده بود.
اما با وجود همه این اما و اگرها به نظر می‌رسد جنبش «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» این بار پیروز میدان شد چراکه هیأت منصفه پس از 11 ساعت شور، «درک شاوین» را به‌قتل غیرعمد از طریق ارتکاب فعل مجرمانه(قتل درجه دوم)، قتل عمد به‌خاطر رفتار خطرناک(قتل درجه سوم) و آدم کشی غیرعمد درجه دوم متهم کردند. اتهاماتی که به نوشته «سی‌ان‌ان»، هشت هفته دیگر و با تعیین مجازات «شاوین»، می‌تواند او را در عناوین اتهامی به ترتیب به بیش از 40، 25 و 10 سال زندان محکوم کند. اما فارغ از مجازاتی که در انتظار «شاوین» قرار دارد، محکومیت او با‌ وجود شرایط امنیتی بویژه در مینیاپولیس و واشنگتن، موجی از شادی را در میان مخالفان نژادپرستی در شهرهای امریکا برانگیخت.
برگ طلایی «بایدن»
«جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا پس از اعلام نتیجه دادگاه در سخنانی پرطمطراق، نظر هیأت منصفه را «گامی بزرگ و ملی در جهت مبارزه با نژادپرستی سیستماتیک» قلمداد کرد اما آن را کافی ندانست. او و معاونش «کامالا هریس» که پس از اعلام این حکم با خانواده «فلوید» تماس گرفته و از اجرای نسبی عدالت ابراز خرسندی کرده بود، در مصاحبه تلویزیونی گفت: «این اولین گام رسیدگی به معضل نژادپرستی نهادینه در کشور است. این شرایط لکه‌ای بر پیکره و روح کشور وارد می‌آورد و ما نباید در همین جا متوقف شویم.»
اما این حکم نه تنها خیابان‌های امریکا، کاخ سفید و خانه فلوید را به واکنش واداشت بلکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، جمعی از اعضای کنگره، سیاستمدارانی مانند باراک اوباما، هیلاری و بیل کلینتون و همچنین رئیس فیس بوک نیز آن را مورد تحسین قرار دادند.
به‌گزارش «فرانس 24»، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز اعلام کرد: «من بشدت از قتل فلوید ناراحت شدم و از این رأی حمایت می‌کنم.»
دادستان این پرونده نیز که در مدت سه هفته گذشته 38 شاهد را به جایگاه فراخوانده بود، گفت: «این روند یک حرکت ضد پلیسی نیست بلکه فرایندی برای حمایت از روند پیگیری‌های پلیس است و هیچ آسیبی به پلیس‌های خوب نمی‌زند.» در همین حال «جک رایس»، وکیل دو شهر مینیاپولیس و سنت پل امریکا به بی‌بی‌سی گفت: «این دادگاه نشان داد مأموران پلیس فراتر از قانون نیستند. این شرایط می‌تواند در وقایع آینده و سرنوشت کسانی که در این حوزه تا پیش از این دادگاه مرتکب رفتار خشونت‌آمیز و جنایت نژادپرستانه‌ای شده‌اند تأثیرگذار باشد.» قرار است سه متهم دیگر پرونده فلوید نیز ماه آگوست محاکمه شوند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7610/6/575127/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها