ایران در ایران




ظرفیت تخت‌های آی.سی.یو و بیمارستانی همدان تکمیل است

همدان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: شدت موج چهارم کرونا و افزایش شمار مبتلایان به این ویروس سبب شده که هم اینک حتی یک تخت خالی در بخش «آی.سی.یو» و بیمارستانی در این استان نداشته باشیم.  دکتر رشید حیدری مقدم در نشست اعضای ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا، افزود: به منظور کنترل آمار ورودی به بیمارستان‌ها مراکز ۱۶ ساعته از ۲۷ به ۴۲ مرکز و ساعت کار ۲۰۰ مرکز جامع سلامت از ۱۴ به ۱۶ ساعت افزایش یافت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان عامل ابتلای ۶۲ درصد بیماران را دورهمی دانست و افزود: مجموع بیماران بستری در نوروز امسال ۲۰۰ نفر بود که هفت نفر در بیمارستان سینا و یک نفر در اورژانس بود اما هم اینک به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به یک هزار و ۵۵۴ نفر رسیده است.

شاهنامه کردی منتشر شد

سنندج - «حیدر لطفی‌نیا» نویسنده و محقق سقزی برای نخستین بار کتاب شاهنامه کردی را منتشر کرد.
به گزارش ایرنا، این نویسنده و محقق سقزی اظهار داشت: این کتاب در سه جلد تدوین شده که جلد اول آن در ۴۷۲ صفحه توسط انتشارات «بیریار» و با ویرایش «لقمان نادرپور» چاپ شده و ۲ جلد دیگر آن نیز بزودی منتشر خواهد شد که شامل برخی حماسه‌ها و داستان‌های کردی است.
حیدر لطفی نیا با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است برای جمع‌آوری داستان‌های این کتاب تلاش کرده است، گفت: همچنین ضمن بررسی‌های میدانی و گفت‌و‌گو با مردمانی که شاهنامه خوان بودند، از منابع و مآخذ معتبر، اسناد و متون تاریخی و ادبی کردی استفاده کرده‌ایم. وی افزود: در مناطق مختلف شهرستان سقز حضور میدانی داشتم و از علاقه‌مندانی که داستان‌های متعددی داشتند بهره گرفتم و داستان‌هایی را که از قدیم  ماندگار مانده‌اند با لهجه‌های شیرین کردی در کتاب «شاهنامه کردی» منتشر کردیم. این محقق و نویسنده کرد گفت: در این کتاب چندین داستان و اینکه تفاوت آن با شاهنامه فارسی و همچنین تفاوت این دو داستان در زبان کردی و فارسی، اسطوره‌ها، حماسه‌ها، نقش شاهنامه در ادبیات کردی همراه با مقوله‌های دیگر آمده است.
حیدر لطفی نیا از نویسندگان پرتلاش کردستان است و تاکنون کتاب‌های متعددی از جمله «چیروکه کوردییه‌کان»، «وه‌ر گیراو له فولکلوره‌وه»، «تیشکی دیرین»، «حماسه‌های مردم کورد»، «ئاوینه بیگه‌رد»، «ده‌سی گول و ده‌سی نیرگز»، «ئوستوره‌کانی کوردستانگ، «بیژه‌ن و مه‌نیژه»، تألیف و منتشر کرده است. این نویسنده سقزی ۲ کتاب دیگر «چیروکه‌کانی باوه نه‌بی» و «وه‌رقه‌ و گول شاد و یوسف و زلیخا» که هر دو داستان مشهور ادبی کردی هستند، در دست تدوین دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7610/7/575135/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها