طرح جنجالی خیلی زود با انصراف 6 تیم انگلیسی تعلیق شد

سوپرلیگی که مینی لیگ هم نشد!


گروه ورزشی/ تولد تا تعلیق سوپرلیگ اروپا در زمانی کمتر از 48 ساعت اتفاق افتاد. طرح جنجالی خروج 12 تیم بزرگ فوتبال اروپا از لیگ قهرمانان و تشکیل سوپرلیگ با هدف رفع مشکلات مالی و تأمین این باشگاه‌ها خیلی زود زمینگیر شد. طرحی که از همان ابتدا مخالفت شدید و البته تهدیدهای یوفا و فیفا را به‌همراه داشت. با وجود این فلورنتینو پرز در مصاحبه‌ای تلویزیونی از طرح بلندپروازانه خود و همراهانش حمایت و تأکید کرد تهدیدهای نهادهایی چون یوفا که پولشویی می‌کند، پوچ و بی‌اثر خواهد ماند. در این شرایط بازار بیانیه، اعتراض هواداران و تعدادی از چهره‌های شناخته شده و مهم عرصه رسانه و البته مربیان و بازیکنان هم داغ بود. هواداران چلسی در مخالفت با سوپرلیگ و حضور تیم‌شان در این لیگ تجمع کردند، هواداران تیم‌هایی چون لیورپول و آرسنال هم به اشکال مختلف چون نصب بنرهای اعتراضی، مخالفت خود را عیان کردند. هواداران افراطی میلان در بیانیه‌ای جالب، سوپرلیگ را فقط یک قدم دیگر در جهتی دانستند که یوفا و فیفا فوتبال را به آنجا کشانده‌اند. آنها از سوپرلیگ دفاع نکردند اما بشدت از فیفا و یوفا انتقاد کردند. آنها در بخشی از بیانیه‌شان نوشتند:«فوتبال به هواداران تعلق داشت وقتی که به بعضی تیم‌ها اجازه دادید فیرپلی را دور بزنند، حالا که پولتان تمام شده با هم بجنگید اما اسم هواداران را نیاورید.» جرارد پیکه مدافع بارسا و تیم ملی اسپانیا هم در اعتراض به سوپرلیگ نوشت:«فوتبال متعلق به هواداران است، امروز بیشتر از همیشه.»
در این شرایط اخبار برگزاری یا تعلیق آن داغ‌تر شد و هواداران فوتبال با هیجان آن را دنبال می‌کردند تا اینکه نیمه شب سه‌شنبه، بیانیه‌های انصراف 6 باشگاه انگلیسی یکی پس از دیگری منتشر شد. این اتفاق در حالی افتاد که رسانه‌های اروپایی بخصوص اسپانیایی در گزارش‌هایی جداگانه خروج تیم‌های انگلیسی را بزرگ‌ترین خیانت فوتبالی دانستند و برخی هم از فشارهای بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا برای انصراف تیم‌های این کشور نوشتند و رسانه‌ای دیگر مدعی شد یوفا به این 6 تیم پیشنهاد مالی سنگین برای خروج از طرح سوپرلیگ داده است.به هر حال پس از جدایی منچسترسیتی، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، تاتنهام و چلسی از سوپرلیگ اروپا عملاً این پروژه به حالت تعلیق درآمد و اجرایی نشد. پروژه بلندپروازانه فلورنتینو پرز که با همکاری آندره آ آنیلی گسترش یافت، کمتر از 48 ساعت دوام داشت. گرچه دیروز هم باشگاه‌های اینتر و اتلتیکو مادرید با انتشار بیانیه‌ای رسمی از این رقابت‌ها خارج شدند. جالب اینکه نشریه موندو دیپورتیوو مدعی شد که رامون کالدرون مدیرعامل سابق باشگاه رئال مادرید با زیر سؤال بردن تورنمنت سوپر لیگ اروپا که ایده‌ای از سوی فلورنتینو پرز، مدیرعامل فعلی رئال مادرید است، خواهان استعفای او از این سمت شده است. این رسانه به نقل از کالدرون نوشت:«این لیگ بیش از این که سوپر لیگ باشد مینی لیگ بود چون تنها 2 روز طول کشید و طرحی بود که تنها چند روز بعد از متولد شدن، مُرد. به‌عنوان یک طرفدار فوتبال از این اتفاق خوشحالم.»

 بیانیه رسمی سوپرلیگ
بعد از 48 ساعت طوفانی و کناره‌گیری تیم‌های انگلیسی، اعضای سوپرلیگ اروپا مجبور به انتشار بیانیه‌ای رسمی شدند:«اعضای سوپرلیگ اروپا معتقد هستند که وضع موجود فوتبال اروپا نیاز به تغییر دارد. ما تورنمنت جدیدی را پیشنهاد می‌کنیم چون سیستم موجود کار نمی‌کند. هدف ما این است که اجازه دهیم این ورزش ضمن تولید منابع و ثبات برای تمامی هرم فوتبال، تکامل یابد و این شامل کمک برای غلبه بر مشکلات اقتصادی ناشی از پاندمیک به کل جامعه فوتبال است. همچنین می‌تواند افزایش میزان پرداختی‌ها برای تمامی افراد ذینفع در فوتبال را فراهم کند. با وجود جدایی باشگاه‌های انگلیسی، که با فشارهای بیرونی روی آنها مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شدند،معتقدیم که پیشنهاد ما کاملاً منطبق با قوانین و مقررات اروپاست. با توجه به شرایط کنونی، ما در حال بررسی مجدد گام‌های مناسب برای تغییر شکل پروژه هستیم و همیشه این را در ذهن داریم که در عین افزایش ثبات در پرداختی‌های کل دنیای فوتبال، بهترین تجربه ممکن را به هواداران ارائه کنیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7610/10/575158/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها