در نشست کمیسیون مشترک برجام تأکید شد

تسریع در روند گفت و گوها




مقام‌هـــــــای دیپلماتیـــــــــک ایـــــران و کشورهای 1+4 روز گذشته در ویـــــن، به منظور ادامه مذاکرات برجام با یکدیگر دیدار کردند. «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست گروه 1+4 و سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران هم ریاست هیأت ایرانی را عهده‌دار بود.
به گزارش ایرنا در نشست دیروز هیأت‌های شرکت کننده تصمیم به تسریع در روند گفت و گوها گرفتند. حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام تشکیل شود.  مذاکرات روز گذشته وین در حالی برگزار شد که یک هفته پیش از آن، هیأت‌های مذاکره کننده کشورهای طرف توافق هسته‌ای درباره وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگو کرده بودند. آنها توافق کردند که علاوه بر دو گروه کارشناسی در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو درخصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام ایجاد شود. هیأت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، بار دیگر به وین بازگشتند تا ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و‌گوهای فنی و کارشناسی را دنبال کنند.
پیش از نشست کمیسیون مشترک که عصر دیروز صورت گرفت، رؤسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در نشستی سه جانبه در وین ضمن مرور آخرین وضعیت گفت‌وگوها درباره بازگشت احتمالی امریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، خواستار لغو یک جای تحریم‌های امریکا شدند.
در این نشست که عراقچی، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و «وانگ کان»، رئیس هیأت چین حضور داشتند، طرف‌ها ضمن مروری بر آخرین وضعیت گفت‌وگوها درخصوص بازگشت احتمالی امریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران، خواستار لغو یک جای تحریم‌های امریکا به عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت این کشور به برجام شدند. رؤسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین اشتراک نظر کامل سه هیأت و ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به صورتی منظم و مستمر بین سه کشور در این مذاکرات را مورد تأکید قرار دادند.
دیروز البته  دو دیدار میان عراقچی و انریکه مورا  هم برگزار شد. تسریع در فرایند مذاکرات و جلوگیری از فرسایشی شدن آن از تأکیدات طرف ایرانی در این مذاکرات بوده است. این مذاکرات در حالی صورت گرفت که رئیس هیأت ایرانی مذاکرات دو روز پیش از آن در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود که نمی‌توان با قطعیت مدت زمان مذاکرات را پیش‌بینی کرد. عراقچی با تأکید بر اینکه هیأت ایرانی اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نمی‌دهد، گفته است که در مذاکرات، بحث‌های پیچیده‌ای مطرح است که باید با دقت کافی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. دیپلمات ارشد روسیه هم پیش از نشست روز گذشته در توئیتی از احتمال طولانی‌تر شدن دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام در وین خبر داده بود. «اولیانوف» همچنین نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و چین در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام را سازنده و پربار توصیف کرد.                                                                                                                                           

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7615/2/575611/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها