آیت‌الله جنتی: بررسی صلاحیت نامزدها با دقت هر چه بیشتری انجام می‌شود




آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه فوق‌العاده دیروز این شورا گفت: بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد. در عین حال شورای وحدت اصولگرایان در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آقایان قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما دیدگاه‌های خود را درباره ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات مطرح کرد. به گزارش ایرنا، در این نامه با بیان اینکه هدف اصلی انتخابات، ارتقای کمّی و کیفی حکمرانی و رضایتمندی عمومی است گام اول در این مسیر، اعتمادسازی، امیدآفرینی و انسجام‌بخشی است، آمده «هر تصمیم، اقدام، تبلیغ و حرکت مغایر با این اصل موجب واگرایی، سرخوردگی و بی‌انگیزگی مردم خواهد شد.» در ادامه این نامه تأکید شده: «برای تشویق همه گروه‌ها و گرایش‌ها به مشارکت، ضروری است از جانبداری، تحمیل، ایجاد رانت و محدودسازی گزینشی پرهیز کنیم... رفتار جانبدارانه موجب بدبینی عمومی شده و معمولاً به ضرر و بر خلاف منویات اقدام‌کنندگان است». اعضای شورای وحدت اصولگرایان در ادامه به تفصیل پیشنهاداتشان برای چگونگی برگزاری انتخابات به نحوی که مانع از تشدید مشکلات کرونایی شود را مطرح کردند. روز گذشته رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم که در زمره فرماندهان سابق سپاه به شمار می‌رود و نامش به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده بود با انتشار یک بیانیه و برگزاری نشست خبری رسماً اعلام کاندیداتوری کرد. به گزارش ایسنا، قاسمی در این نشست با وجود انتقاد همیشگی جریان حامی‌اش از برجام و مذاکرات، گفت: امریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد. من اگر انتخاب شوم، خودم فرمان مذاکره را به‌دست می‌گیرم و با اقتدار مذاکره می‌کنم. او درباره اجماع اصولگرایان بر حمایت از رئیسی در صورت نامزدی او، گفت: اجماع را باید به زمان خود بسپاریم. دو ماه پیش با رئیسی ملاقات داشته‌ام و آنجا گفتند برنامه‌ای برای حضور ندارد و از برنامه جدید ایشان اطلاعی ندارم. من برنامه دومی برای کنار رفتن به نفع کسی ندارم. او در پاسخ به پرسشی در‌خصوص نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر عدم دخالت نظامیان در مسائل سیاسی، این‌گونه توجیه کرد که: امام خمینی(ره) می‌فرمایند که نیروهای مسلح در احزاب و دسته‌های سیاسی شرکت نکنند. حضور نظامیان در دسته بندی‌های سیاسی هم ممنوع است اما حضور در انتخابات ممنوع نیست زیرا ما نگاه حزبی نداریم و دنبال خدمت به کشور هستیم.
روزنامه اعتماد دیروز با انتشار گزارشی از دیدار دو نامزد اصولگرا با مولوی عبدالحمید روحانی برجسته اهل سنت خبر داد. به نوشته این روزنامه حسین دهقان و رستم قاسمی در جریان این دیدار وعده انتخاباتی داده‌اند که نسبت به رفع تبعیض اقدام کنند.
جواد امام مدیرعامل بنیاد باران نیز دیروز به ادعای یک کانال تلگرامی درخصوص برگزاری جلسه‌ای در این بنیاد با موضوع طرح کاندیداتوری ظریف و این ادعا که انتشار فایل صوتی از وزیر امور خارجه برنامه‌ریزی شده و انتخاباتی بوده است واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، امام در جوابیه‌ای تأکید کرد: خبر درج شده در این کانال مبنی بر تشکیل جلسه بنیاد باران در‌خصوص حمایت از طرح کاندیداتوری آقای ظریف و درج جزئیاتی سخیف و متوهمانه درباره آن دروغی محض بوده و تکذیب می‌شود. ضمن اینکه این حق برای بنیاد باران محفوظ است که بی‌اخلاقی‌ها و اتهام‌زنی‌های اعضای این کانال را از طرق قانونی و رسانه‌ای پیگیری نماید».
افزایش ۲۵ درصدی فرصت تبلیغات نامزدها در صداوسیما
دیروز همچنین معاون سیاسی سازمان صداوسیما با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی، از افزایش ۲۵ درصدی فرصت تبلیغات نامزدها در رسانه ملی برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. به گزارش ایسنا مجید آخوندی، رئیس ستاد انتخابات این رسانه با بیان اینکه این ستاد از اردیبهشت پارسال کارش را آغاز کرده است، گفت: معاونت‌های مختلف رسانه ملی تولید ۴۰۰ هزار دقیقه برنامه را برای انتخابات پیش رو تدارک دیده‌اند که اگر گزارش‌های خبری را هم به این آمار اضافه کنیم، حجم برنامه‌های تولیدی انتخاباتی صداوسیما به بیش از ۵۳۰ هزار دقیقه خواهد رسید. آخوندی از تدارک ۸۱ برنامه در سیما و ۵۶ برنامه در صدا در ایام مجاز تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای این دوره از انتخابات تدارک دیده شده است.
رئیس ستاد انتخابات صداوسیما با اشاره به محدودیت‌های ناشی از کرونا که بر تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری اثرگذار خواهد بود، از اختصاص ۱۱۰۰ دقیقه برنامه انتخاباتی برای هر نامزد خبر داد که در آنها می‌توانند به معرفی خود و برنامه‌هایشان بپردازند و تصریح کرد: این حجم از برنامه نسبت به دوره قبل ۲۵ درصد بیشتر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7615/2/575613/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها