ایران، امریکا و انگلیس با تکذیب توافق برای تبادل زندانیان تأکید کردند

آزادی زندانیان همواره در دستور کار است




گروه سیاسی/ همه طرف‌ها، اعم از مقام‌های ایران، امریکا و انگلیس گزارش رسانه‌ها درباره تبادل زندانیان را تکذیب کردند. نخستین بار شبکه خبری «المیادین» از آزاد شدن چهار ایرانی بازداشتی از زندان‌های امریکا به موجب توافق میان تهران و واشنگتن خبر داده بود. در این میان از 7 میلیارد دلار پول هم سخن به میان آمده بود. در این میان برخی رسانه‌ها هم موضوع نازنین زاغری را به پرونده بدهی انگلیس به ایران بابت خرید تانک‌های چیفتن مرتبط کردند و از آزادی قریب الوقوع این زندانی خبر دادند.  اکنون اما مقام‌های همه طرف‌ها این اخبار را تکذیب کردند، هرچند همگی تأکید دارند که هرکدام آزادی زندانیان کشور متبوع خویش را در دستور کار دارد.
تکذیب امریکا و انگلیس
از سوی امریکایی‌ها، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گزارش‌های مطرح‌شده در رسانه‌ها در زمینه توافق امریکا و ایران برای تبادل زندانیان را کذب خواند. به‌گزارش ایسنا، بلینکن در نشست خبری با «دومینیک راب» همتای انگلیسی خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: «گزارش‌هایی که در این خصوص منتشر شده است، صحت ندارد.» البته او اضافه کرد که «برای من هیچ اولویتی بالاتر از بازگرداندن زندانیان امریکایی وجود ندارد.» دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس با طرح این ادعا که «ایران بدون قید و شرط ناگزیر به آزاد کردن کسانی است که از دیدگاه ما غیرقانونی زندانی شده‌اند» اظهارکرد: «به گمانم اخبار حاکی از آزادی قریب الوقوع او[زاغری] صحت ندارد.» در تحولی دیگر، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه «تداوم زندانی بودن نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که به اتهامات امنیتی در ایران زندانی است و کشمکش بر سر یک معاهده تسلیحاتی ۴۲ سال قبل با ایران «دو مسأله کاملاً جدا از هم» هستند، افزود: «طبعاً ما اطمینان حاصل می‌کنیم که هر کاری از دستمان بر می‌آید برای حفاظت از منافع نازنین و تمام پرونده‌های دو تابعیتی بسیار بغرنجی که در تهران داریم، انجام دهیم.» «جیمز کلِوِرلی» وزیر کشور در امور خاورمیانه و شمال آفریقای انگلیس نیز گفت که بحث‌های قانونی در زمینه پرداخت بدهی مربوط به خرید تانک‌های چیفتن توسط ایران از انگلیس ادامه دارد اما این موضوع کاملاً از مسأله زندانیان متمایز است. او اضافه کرد: ما همیشه گفته‌ایم که نباید از شهروندان دو تابعیتی انگلیسی به‌عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده کرد.
ادعای ارتباط پرونده نازنین زاغری با پرونده بدهی انگلیس به ایران در زمینه خرید تانک‌های چیفتن، از سوی خبرگزاری فرانسه مطرح شده بود. این رسانه ادعا کرده بود که «انگلیس پذیرفته که به‌دلیل قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به ایران بدهکار است اما ظاهراً به خاطر تحریم‌های امریکا با محدودیت‌هایی برای پرداخت این بدهی مواجه است.»البته شایان ذکر است که پرونده بدهی انگلیس به ایران در دادگاه‌های این کشور بررسی شده و این کشور هر بار هم به بازپرداخت بدهی‌ها محکوم شده، اما هر بار از این کار سر باز می‌زند.
خطیب‌زاده: پیگیری آزادی زندانیان از مجراهایی فارغ از برجام
در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز گزارش‌های رسانه‌ها درباره آزادی قریب الوقوع زندانیان و توافق‌های اقتصادی در این زمینه را رد، اما تأکید کرد که مسأله آزادی زندانیان همواره در دستور کار ایران قرار دارد. خطیب‌زاده در نشست خبری که دوشنبه گذشته برگزار شد، در واکنش به اظهارنظر یک مقام وزارت خارجه انگلیس مبنی بر اینکه مسیر حقوقی گفت‌وگوها بین ایران و انگلیس در مورد بحث آزادی نازنین زاغری در جریان است، گفت: گفت‌وگوی حقوقی بین ایران و انگلیس در جریان نیست و قوه قضائیه باید در مورد این پرونده اظهارنظر کند. او ادامه داد: گفت‌وگوهایی که بین دو کشور صورت می‌گیرد مسائلی است مربوط به روابط دو کشور و دولت انگلیس در حوزه‌های مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما نیز پاسخ هایمان را به‌صورت شفاف و روشن به آنها داده‌ایم. خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با توافق ایران و امریکا در مذاکرات اخیر برای تبادل زندانیان بین دو کشور گفت: موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستور کار ایران قرار داشته است و جدا از تمامی گفت‌وگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام یا موضوعات مرتبط بوده این موضوع پیگیری شده است. او درباره ادعای آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران  از سوی امریکا گفت: درباره آزادی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سیاست ما همانی است که همیشه گفته‌ایم و اینکه همه اینها در یک جا باید آزاد شود.سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری، با اشاره به اینکه نشست کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه بار دیگر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، درباره تأکید مقامات عالی رتبه کشورمان مبنی بر فرسایشی نشدن این مذاکرات گفت: وزارت خارجه مأموریت محور است و بر اساس مأموریتی که نهادهای بالادستی و تعریف مسیری که انجام می‌دهند حرکت می‌کند. در مذاکرات وین نیز در همین چارچوب حرکت می‌کنیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7620/3/576156/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها