ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کمیسیون مشترک برجام در مذاکرات وین به تفاهم 95 درصدی رسیده است
توافق نهایی در انتظار تصمیم پایتختها
مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
مقامهای دیپلماتیک ایران و کشورهای 1+4 با مشارکت غیر مستقیم امریکا از چند هفته گذشته تلاش همه جانبهای را برای نجات توافق هستهای آغاز کردهاند. این مذاکرات به اعتبار آنکه دیپلماتهای باسابقهای از سوی امریکا و با هدف احیای برجام به آن پیوستهاند، فضای تازه و بیسابقهای را تجربه میکند. خبرهای رسیده از گفتوگوهای اخیر وین حکایت از آن دارد که دامنه گفتوگوها به جزئیترین مباحث فنی کشیده شده است و قرار است گره نهایی آن در پایتختها از هم گشوده شود. دیپلماتهای ایران و امریکا که پیامهای خود را در این دور از گفتوگوها بهصورت غیر مستقیم رد و بدل میکنند، میکوشند با بررسی عوامل اختلافی و طبعاً حل و فصل آنها، زمینه لازم و کافی را برای حصول توافق نهایی مهیا سازند؛ توافقی که مطابق با آنچه مقامهای ایران دنبال میکنند، باید یک مرحلهای، جامع و منطبق بر راستی آزمایی باشد.
در همین چارچوب مذاکرات اخیر وین با جمعبندی نتایج گفتوگوهای سه کارگروهی به پایان رسید که کارگروه نخست، بررسی چگونگی تعلیق تحریمهای امریکا علیه ایران، کارگروه دیگر بررسی روند بازگشت ایران به تعهدات هستهای و محدودسازی برنامه هستهایاش و کارگروه سوم هم تدارک ترتیبات عملی توافقهای صورت گرفته را در دستور کار قرار داده بود.
اگرچه این مذاکرات فشرده تاکنون به حل و فصل بسیاری از موارد اختلافی در موضوعات متعدد منتهی شده اما باوجود این پیشرفتها چند چالش مهم همچنان حل نشده روی میز باقی مانده است. آنگونه که از موضعگیری مذاکرهکنندگان برمیآید، اختلافها گو اینکه جدی هستند اما عمق و دامنه تفاوت نظرها در حدی نیست که الزاماً و فینفسه به ناکامی مذاکرات منجر شود.
محورهای اختلاف
یکی از محورهای مورد اختلاف بر سر فهرست تحریمهایی است که امریکا باید لغو آنها را در دستور کار خود قرار دهد. این کشور اعلام آمادگی کرده کلیه تحریمهای مرتبط به برجام از جمله تحریمهای بانک مرکزی و تحریم فروش نفت را بردارد. این تصمیم، لغو حدود 95 درصد کلیه تحریمهایی را شامل میشود که تاکنون از سوی واشنگتن علیه تهران به بهانه موضوع هستهای به تصویب رسیده است.
مشکل اصلی دستیابی مذاکرات جاری، تحریمهای غیر مرتبط به برجام است که در دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهوری سابق امریکا تشدید شد. او کوشید تحریمهای جدیدی را به بهانه موضوعات غیرهستهای از قبیل مسائل حقوق بشری و تروریستی علیه ایران تصویب کند تا لغو آنها به سادگی امکانپذیر نباشد. اینک ایران خواستار رفع کامل تحریمهاست و معتقد است امریکا باید کلیه تحریمهای مرتبط به برجام و بعد از برجام را که بعد از خروج یکجانبه امریکا از این توافق به تصویب رسیده است، بردارد. در حقیقت ایران خواهان برداشته شدن همه تحریمهایی است که انتفاع آن را از دستاوردهای اقتصادی برجام مسدود کرده است. خواسته تهران طیف گستردهای از تحریمها را شامل میشود که هم بواسطه اختلاف بر سر برجام و هم به بهانه نقش آفرینی نیروهای نظامی در منطقه به تصویب رسیده است. سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین در این رابطه گفته است: «ایران برای بازگشت ایالاتمتحده به توافق هستهای نه تنها خواهان لغو تحریمهای مرتبط با برجام، بلکه کلیه تحریمهای اعمال شده توسط دولت قبلی است». او تأکید کرده است: «ما تصمیم گرفتهایم مستقیماً به وضعیت نهایی برویم». اما این شرط در حالی است که مقامهای امریکایی با اعلام اینکه آماده لغو همه تحریمهای برجام هستند، معتقدند برخی از تحریمهای اعمال شده توسط ترامپ ارتباطی به توافق هستهای نداشته و الزامی برای لغو آنها در شرایط کنونی وجود ندارد. مقامهای کاخ سفید از تهران خواستهاند برای لغو تحریمهای فرابرجامی باید مذاکرات جداگانهای با مقامهای ایرانی انجام شود. به این معنا که محقق شدن خواسته ایران برای رسیدن به برجام پلاس تنها با برگزاری مذاکرات فرابرجامی امکان پذیر است.
لغو 95 درصد تحریمها
این همان موضوعی است که مخالفان داخلی برجام به بهانه آن با رویکرد جاری ایران در مذاکرات وین مخالفت میکنند. به اعتقاد این دسته از منتقدان، امریکا باید همه تحریمهای غیر برجامی را که از سالها پیش و همچنین در چند سال گذشته به تصویب رسیده است، بدون مذاکره بردارد در غیر این صورت تهران نباید با برداشتن 95 درصد تحریمهایی که امریکا آماده لغو آنهاست، موافقت کند. حال آنکه از مهمترین تحریمهایی که دولت «جو بایدن» برای رفع آنها اعلام آمادگی کرده تحریم بانک مرکزی، فروش نفت و شرکتهای نفتی و تحریم علیه تعداد دیگری از بخشهای کلیدی اقتصاد مانند فروش فلزات و آلومینیوم است. همچنین امریکا خود را برای برداشتن تحریمهای صنایع پارچه، کشتیرانی و بیمه و تمامی صنایعی که طبق برجام، ایران میتواند از آنها درآمد داشته باشد، آمادگی نشان داده است.
در چنین فضایی هیأت دیپلماتیک ایرانی به ریاست عراقچی، به تهران بازگشته است تا درباره تصمیم مهمی که مقامهای کشورمان باید بگیرند، مشورت کند. 95 درصد از تحریمهایی که امریکا برای برداشتن آنها اعلام آمادگی کرده به منافعی گره خورده است که این منافع در مشارکت ایران در اقتصاد بینالمللی و صنعت و آسودگی امنیتی از فعالیتهای هستهای نهفته است. با این حال شماری از مخالفان داخلی برجام ضمن مخالفت با انجام مذاکرات غیر برجامی با تمرکز بر 5 درصد باقی مانده تحریمها میکوشند از لغو همه تحریمهای برجامی ممانعت به عمل آورند.
دو متن آماده نگارش
ایران و شرکای برجامی اش از رهاورد مذاکراتی که تاکنون در وین انجام شده است به دو متنی دست یافتهاند که باید الگوی اجرایی آنها تا چند روز آینده مشخص شود. در صورتی که تهران به لغو 95 درصد تحریمها چراغ سبز نشان دهد، طرفین باید درباره روند اجرای این تفاهم گفتوگو کنند. روندی که در امتداد آن همچنان اختلاف مهم دیگری مطرح میشود. پس از حل اختلاف درباره فهرست تحریمها، ایران خواهان لغو یکدفعهای آنها و راستی آزمایی چندماهه فرمان اجرایی کاخ سفید است. ایران میگوید ازسرگیری همه تعهدات برجامیاش پس از راستی آزمایی و روشن شدن انتفاع اقتصادی لغو تحریمها ممکن خواهد شد. رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در این رابطه با بیان اینکه برای ایران مهم است که وقتی تحریمها برداشته میشوند آثارش را در عمل ببیند، گفته است: «مثلاً اگر تحریم نفتی برداشته میشود به معنای یک دستور روی کاغذ نیست بلکه نفت باید به فروش برسد و خریداران نفت ایران بتوانند بدون هیچ مشکلی آن را بخرند و باید برای ما مسجل شود که تحریمها برداشته شده است. وقتی راستیآزمایی انجام شود آن گاه ما تعهداتمان را انجام خواهیم داد». اما این در حالی است که امریکا با این خواسته مخالف است و معتقد است که فرصت چندماههای که ایران در اختیار دارد زمان مناسبی را برای تشدید فعالیتهای هستهایاش فراهم میکند. سایر کشورهای طرف برجام هم با دیدگاه طرف امریکایی همراه هستند. امریکا از ایران خواسته است که باید مرحله راستی آزمایی را در یک دوره محدود و مشخص و با فرمول معینی اعلام نماید تا بتوان بابت زمان بازگشت ایران به تعهدات برجامی اش به جمعبندی رسید. این هم یکی دیگر از مواردی است که مقامهای ایرانی باید درباره آن تصمیمگیری و به وضوح ابعاد راستی آزمایی را با مصداقهای مشخص و عینی تعیین نمایند.
برجامپلاس در ازای مذاکرات پلاس
سکانداران دیپلماسی برجام بخوبی میدانند که اگر بزودی پیرامون موضوعات اختلافی، توافق حاصل نشود و مذاکرات وارد روند فرسایشی شود، همین امر، زمینهساز بروز اختلافهایی خواهد شد که با پایان موعد تفاهم سه ماهه ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی تشدید خواهد شد. اختلافاتی که فرجام آن نامشخص و هزینه تحمیلیاش بالا خواهد بود. چه 21 ماه مه موعد پایانی تفاهم سه ماهه ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی است. پیشتر دو طرف به توافقی دست یافتهاند که بر اساس آن، ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. با وجود این قرار شد بمدت سه ماه دوربینهای آژانس امکان این را داشته باشند که فعالیتهای تأسیسات اصلی ایران را ضبط کنند اما بازرسان تنها در صورتی میتوانند به محتوای آنها دسترسی پیدا کنند که توافقی در وین به دست آید در غیر این صورت ایران گفته که آنها را پاک میکند. بر همین اساس، طرفین به روند گفتوگوهای جاری شتاب بخشیدهاند و منابع آگاه اعلام کردهاند که هدف، رسیدن به یک توافق دستکم چند روز قبل از تاریخ ۲۲ مه (اول خرداد) است.
همه اینها در حالی است که هدف تلاشی که اکنون در جریان است، دستیابی به یک توافق کلی با لحاظ همه جزئیات است. برای رسیدن به این هدف، تکنیکهای مختلفی وجود دارد که مشخص کردن ابعاد آنها منوط به مشخص شدن استراتژی برجامی ایران و تصمیمگیری درباره فهرست تحریمهاست. برخی معتقدند اگر تهران برای لغو تحریمهای غیر برجامی همچنان اصرار ورزد، چشمانداز شکست مذاکرات دور از ذهن نخواهد بود اما اگر پیگیری خواستههای حداکثری را در قالب تحریمهای برجامی در دستور کار قرار دهد، میتوان دستیابی به یک تفاهم قریب الوقوع و آغاز نگارش متن توافق را در 10 الی 15 روز آینده پیشبینی کرد. این در حالی است که طرفهای مقابل به وضوح اعلام کردهاند که اگر ایران خواهان رسیدن به برجامپلاس است باید آماده انجام مذاکراتپلاس هم باشد. یعنی اگر خواستار لغو تحریمهای غیر برجامی است باید درباره آن موضوعات غیر برجامی گفتوگو کند.
اینک با در نظرگرفتن این اختلافات اصولی، هیأتهای مذاکره کننده باید به انتظار حل آنها در عالیترین سطوح تصمیمگیری در کشورهای مذاکره کننده باشند و پس از آن وارد عرصه نگارش جزئیات و تاکتیکهای اجرایی توافق شوند. از اینرو باید منتظر ماند و دید ادامه مذاکرات که برخی از طرفهای مذاکره برای آن چشمانداز سریعی را پیشبینی نکردهاند، چه مدت طول خواهد کشید اما نباید فراموش کرد که نزدیک بودن تاریخ اول خرداد میتواند گزاره تأثیرگذاری برای شتاب بخشیدن به روند مذاکره و رسیدن به وضعیت نهایی باشد.
برش
تأکید جوزپ بورل بر بازگشت امریکا به برجام و اجرای کامل آن
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست G۷ بر لزوم اجرایی شدن برجام و بازگشت امریکا به این توافق تأکید کرد. به گزارش ایسنا، جوزپ بورل در صفحه توئیترش با اشاره به برگزاری نشست G۷ در لندن نوشت: خوشحالم که امروز برای نشست وزرای G۷ انگلیس در لندن حضور داشتم که با موضوعات مهمی از جمله ایران و کره شمالی شروع شد. بهعنوان هماهنگ کننده برجام، بر ضرورت استفاده از فرصت پیش رفتن بهسمت بازگشت امریکا به برجام و اجرایی شدن کامل توافق هستهای تأکید کردم. از سوی دیگر نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین با ابراز تعجب از برخی سخنان که مدعی فروپاشی مذاکرات احیای برجام بودند، گفت که این گفتوگوها در حال پیشرفت است. میخائیل اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «با تعجب، نظرات برخی تحلیلگران را میخوانم که ادعا میکنند گفتوگوهای وین درباره برجام، در حال فروپاشی است. این، تفکرات واهی و خیالات باطل کسانی است که با تلاشها برای تقویت رژیم عدم اشاعه هستهای بر مبنای انپیتی مخالف هستند. در واقعیت، مذاکرات در حال پیشرفت است.» همزمان یک رسانه امریکایی گزارش داده که مذاکرات وین بر سر احیای برجام در آستانه دستیابی به توافق قرار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز نوشت که انبوه تماسهای دیپلماتیک و گزارشهای مربوط به پیشرفت مذاکرات، حاکی از آن است که تهران و واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم خود در آستانه توافق قرار دارند.
سفیر ایران در کویت مطرح کرد
نشانههای مثبت از کاهش تنش های منطقه ای
سفیر ایران در کویت گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس، امنیت کشورشان را متأثر از تنش میان ایران و امریکا میبینند و طبیعی است که از نزدیک شدن دیدگاههای ایران با مجموعه ۱+۴ و نهایتاً ۱+۵ استقبال کنند. محمد ایرانی در گفتوگو با ایرنا با اشاره به سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به قطر، عراق، عمان و کویت همزمان با مذاکرات هستهای، گفت: سفر وزیر امور خارجه به منطقه همزمان با مذاکرات وین به ریاست عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه حاکی از توجه دستگاه سیاست خارجی کشور به موضوعات منطقهای است.
ایرانی، منطقه خلیج فارس را در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارای اهمیت زیاد توصیف کرد و افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس از گذشته به دلیل ساختارهای سیاسی و حاکمیتی، روابط بسیار نزدیکی با غرب و امریکا دارند و به همین دلیل همیشه نگران افزایش تنشهای احتمالی بین ایران و امریکا بودهاند و این نگرانیها تاکنون ادامه داشته است. این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه این دیدگاه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در رفتار آنها هم بازتاب دارد و عیان است، خاطرنشان کرد: کشورهای عربی علاقهمند هستند از نتایج آخرین وضعیت مذاکرات وین و بغداد مطلع شوند و از این نظر این سفر برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار بود. ایرانی، اظهارات اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و استقبال او از کاهش تنشها و بهبود روابط با ایران را یادآور شد و افزود: مجموعه تحولاتی که در حال رخ دادن است، نشانههای مثبتی را در کاهش تنشهای منطقهای القا میکند. این اظهارات چه متأثر از تحولات داخلی امریکا و تغییر قدرت در این کشور یا پیشرفت مذاکرات هستهای و یا تحولات میدانی یمن باشد، در هر صورت مثبت ارزیابی میشود.
سفیر ایران در کویت با بیان اینکه ایران همواره از حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره و روشهای مسالمتآمیز استقبال کرده، عربستان را از کشورهای مهم و تأثیرگذار منطقه دانست و افزود: استمرار روند مذاکرات میتواند افقهای روشنتری را برای کشورهای منطقه ترسیم کند.
ایران، امریکا و انگلیس با تکذیب توافق برای تبادل زندانیان تأکید کردند
آزادی زندانیان همواره در دستور کار است
گروه سیاسی/ همه طرفها، اعم از مقامهای ایران، امریکا و انگلیس گزارش رسانهها درباره تبادل زندانیان را تکذیب کردند. نخستین بار شبکه خبری «المیادین» از آزاد شدن چهار ایرانی بازداشتی از زندانهای امریکا به موجب توافق میان تهران و واشنگتن خبر داده بود. در این میان از 7 میلیارد دلار پول هم سخن به میان آمده بود. در این میان برخی رسانهها هم موضوع نازنین زاغری را به پرونده بدهی انگلیس به ایران بابت خرید تانکهای چیفتن مرتبط کردند و از آزادی قریب الوقوع این زندانی خبر دادند. اکنون اما مقامهای همه طرفها این اخبار را تکذیب کردند، هرچند همگی تأکید دارند که هرکدام آزادی زندانیان کشور متبوع خویش را در دستور کار دارد.
تکذیب امریکا و انگلیس
از سوی امریکاییها، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گزارشهای مطرحشده در رسانهها در زمینه توافق امریکا و ایران برای تبادل زندانیان را کذب خواند. بهگزارش ایسنا، بلینکن در نشست خبری با «دومینیک راب» همتای انگلیسی خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: «گزارشهایی که در این خصوص منتشر شده است، صحت ندارد.» البته او اضافه کرد که «برای من هیچ اولویتی بالاتر از بازگرداندن زندانیان امریکایی وجود ندارد.» دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس با طرح این ادعا که «ایران بدون قید و شرط ناگزیر به آزاد کردن کسانی است که از دیدگاه ما غیرقانونی زندانی شدهاند» اظهارکرد: «به گمانم اخبار حاکی از آزادی قریب الوقوع او[زاغری] صحت ندارد.» در تحولی دیگر، بوریس جانسون، نخستوزیر انگلیس با بیان اینکه «تداوم زندانی بودن نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی انگلیسی-ایرانی که به اتهامات امنیتی در ایران زندانی است و کشمکش بر سر یک معاهده تسلیحاتی ۴۲ سال قبل با ایران «دو مسأله کاملاً جدا از هم» هستند، افزود: «طبعاً ما اطمینان حاصل میکنیم که هر کاری از دستمان بر میآید برای حفاظت از منافع نازنین و تمام پروندههای دو تابعیتی بسیار بغرنجی که در تهران داریم، انجام دهیم.» «جیمز کلِوِرلی» وزیر کشور در امور خاورمیانه و شمال آفریقای انگلیس نیز گفت که بحثهای قانونی در زمینه پرداخت بدهی مربوط به خرید تانکهای چیفتن توسط ایران از انگلیس ادامه دارد اما این موضوع کاملاً از مسأله زندانیان متمایز است. او اضافه کرد: ما همیشه گفتهایم که نباید از شهروندان دو تابعیتی انگلیسی بهعنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده کرد.
ادعای ارتباط پرونده نازنین زاغری با پرونده بدهی انگلیس به ایران در زمینه خرید تانکهای چیفتن، از سوی خبرگزاری فرانسه مطرح شده بود. این رسانه ادعا کرده بود که «انگلیس پذیرفته که بهدلیل قرارداد فروش تانکهای چیفتن به ایران بدهکار است اما ظاهراً به خاطر تحریمهای امریکا با محدودیتهایی برای پرداخت این بدهی مواجه است.»البته شایان ذکر است که پرونده بدهی انگلیس به ایران در دادگاههای این کشور بررسی شده و این کشور هر بار هم به بازپرداخت بدهیها محکوم شده، اما هر بار از این کار سر باز میزند.
خطیبزاده: پیگیری آزادی زندانیان از مجراهایی فارغ از برجام
در همین حال، سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز گزارشهای رسانهها درباره آزادی قریب الوقوع زندانیان و توافقهای اقتصادی در این زمینه را رد، اما تأکید کرد که مسأله آزادی زندانیان همواره در دستور کار ایران قرار دارد. خطیبزاده در نشست خبری که دوشنبه گذشته برگزار شد، در واکنش به اظهارنظر یک مقام وزارت خارجه انگلیس مبنی بر اینکه مسیر حقوقی گفتوگوها بین ایران و انگلیس در مورد بحث آزادی نازنین زاغری در جریان است، گفت: گفتوگوی حقوقی بین ایران و انگلیس در جریان نیست و قوه قضائیه باید در مورد این پرونده اظهارنظر کند. او ادامه داد: گفتوگوهایی که بین دو کشور صورت میگیرد مسائلی است مربوط به روابط دو کشور و دولت انگلیس در حوزههای مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما نیز پاسخ هایمان را بهصورت شفاف و روشن به آنها دادهایم. خطیبزاده همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با توافق ایران و امریکا در مذاکرات اخیر برای تبادل زندانیان بین دو کشور گفت: موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستور کار ایران قرار داشته است و جدا از تمامی گفتوگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام یا موضوعات مرتبط بوده این موضوع پیگیری شده است. او درباره ادعای آزادسازی هفت میلیارد دلار از داراییهای ایران از سوی امریکا گفت: درباره آزادی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سیاست ما همانی است که همیشه گفتهایم و اینکه همه اینها در یک جا باید آزاد شود.سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری، با اشاره به اینکه نشست کمیسیون مشترک برجام از روز جمعه بار دیگر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، درباره تأکید مقامات عالی رتبه کشورمان مبنی بر فرسایشی نشدن این مذاکرات گفت: وزارت خارجه مأموریت محور است و بر اساس مأموریتی که نهادهای بالادستی و تعریف مسیری که انجام میدهند حرکت میکند. در مذاکرات وین نیز در همین چارچوب حرکت میکنیم.
دیگه چه خبر
توافق هستهای ایران برای صلح در یمن مهم است
خبر اول اینکه، کریس مورفی سناتور دموکرات کنگره در سفر به اردن گفت که توافق هستهای تهران با قدرتهای جهانی برای صلح در یمن بسیار مهم است. به گزارش ایرنا، سناتور مورفی در گفتوگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در امان پایتخت اردن گزینههایی مانند ابتکار عمل عربستان برای آتش بس با انصارالله در یمن و گفتوگوهای محرمانه میان ایران و عربستان را از جمله موارد تأثیر دولت بایدن در منطقه برای کاهش تنشها عنوان کرد. او افزود: تا زمانی که ما هنوز اقتصاد ایران را تحریم میکنیم، فشار آوردن بر انصارالله یمن برای پذیرش آتش بس سخت خواهد بود. سناتور دموکرات گفت که توافق هستهای تهران با قدرتهای جهانی بسیار مهم است شاید برای صلح در یمن نیز مهم باشد و بدون آن یمن زمینهای برای سیاست علیه ایالات متحده و متحدان ما است.
بازداشت اعضای فرقه انحرافی عرفان حلقه در همدان
خبر دیگر اینکه، مسئول روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان از دستگیری تعدادی از اعضای فرقه انحرافی عرفان حلقه از سوی پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سپاه این استان خبر داد. به گزارش ایرنا، سرهنگ علیاکبر کریمپور اظهار داشت: پاسداران گمنام امام زمان(عج) در یک عملیات اقدام به دستگیری و احضار هشت نفر از فعالان فرقه انحرافی عرفان حلقه در سطح استان کردند که پرونده آنان برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی استان ارسال شده است. مسئول روابط عمومی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان اظهار داشت: ادعاهای واهی این افراد همچون فرادرمانی، شفابخشی، جاذبه درمانی و تشعشع دفاعی، منجر به آسیبهای روحی و روانی در افراد، انحراف اعتقادات و در نتیجه فروپاشی خانوادهها شده است. سرهنگ کریمپور از مردم استان همدان خواست تا علاوه بر بالا بردن هوشیاری خود نسبت به فعالیتهای انحرافی فعالان عرفانهای نوظهور در محیط پیرامونی خود، هرگونه برپایی کلاس، تجمع و فعالیتهای افراد در این خصوص را از طریق تلفن ۱۱۴ به ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه انصارالحسین(ع) همدان اطلاعرسانی کنند.
چگونگی ارتباط نیروی دریایی امریکا با سپاه
شنیدیم که، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در یک کنفرانس خبری راهکار ارتش این کشور را برای کاهش احتمال تنش میان نیروی دریایی آن با نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس بیان کرد.به گزارش ایسنا، جان کربی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت نیروهای نظامی این کشور در منطقه و لزوم تعامل ارتش امریکا با سپاه پاسداران در راستای کاهش احتمال درگیری گفت: فکر نمیکنم تمایلی برای هر گونه برقراری ارتباط عملیاتی یا استراتژیک میان امریکا و سپاه پاسداران وجود داشته باشد. ما کانالهای دیپلماتیکی داریم که به خوبی از طریق آنها نارضایتی هایمان را با تهران مطرح میکنیم. کربی با استناد به ادعای پنتاگون مبنی بر نزدیک شدن قایقهای سپاه پاسداران به کشتیهای امریکایی در هفتههای گذشته در خلیج فارس، گفت که هر دو طرف امکان برقراری ارتباط از طریق هشدار رادیویی را داشتهاند و اگرچه این رخدادها به خشونت و درگیری کشیده نشد، «غیر ضروری، ناامن و مطمئناً غیرحرفهای بوده اند».
تخلف بودجهای مجلس به قوه قضائیه میرود
دست آخر اینکه، «احمد علیرضا بیگی» نماینده تبریز در مجلس در خصوص تخلف صورت گرفته در بودجه 1400 گفت: حدود صد نفر از نمایندگان مجلس نامه ای را به هیأت رئیسه امضا کردیم و مطمئن هستیم تخلفاتی در جداول بودجه صورت گرفته که قابل قیاس با هیچ دورهای نیست. باید این تخلفات در مجلس مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و موارد تخلف مشخص شود. پس از بررسی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان این تخلف به قوه قضائیه ارجاع داده میشود. او در گفتوگو با برنا در خصوص جداول که در بودجه دست خوش تغییر قرار گرفته، ادامه داد: جداول مربوط به تبصره 19 در بودجه تغییر پیدا کرده است. پس از ارجاع بودجه به شورای نگهبان برای تأیید نهایی منتظر ماندیم تا نظریه شورا را دریافت کنیم و اگر نیاز به ایجاد تغییراتی بود آنها را لحاظ کنیم، تا ساعت ۴ در صحن منتظر بودیم تا ایرادات شورای نگهبان به دستمان برسد و آخرین بررسیها انجام شود ولی هیأت رئیسه اعلام کرد که شورای نگهبان بودجه را تأیید کرده و ما به سمت حوزههای انتخابیه خود رفتیم.
او در رابطه با نامه تعدادی از نمایندهها به رئیسی برای شرکت در انتخابات هم گفت: ارسال نامه و دعوت از چهرههای سیاسی برای حضور در انتخابات توسط مجلس بر بعد نظارتی مجلس آسیب وارد میکند. اگر رئیسی درخواست این دسته از نمایندگان را اجابت کند نمایندگان خود را در برابر موفقیت رئیسی مسئول میدانند. از سوی دیگر چون در کشور رعایت تفکیک قوا نهادینه نیست شاهد مشکلاتی خواهیم بود.
در انتظار معرفی برنامههای انتخاباتی
ادامه از صفحه اول
چیزی که هر چند در این بازه زمانی کوتاه شاید رأیساز باشد اما این رأیسازی هیچ ربطی به مباحث منطقی و محاسباتی نامزدها برای باز کردن گره مشکلات کشور ندارد. این در حالی است که شرایط فعلی کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند ارائه و تبیین برنامههای کارشناسی برای اداره مملکت توسط دولت بعدی است. به عبارتی سناریوهای نامزدها ناظر به موقعیتهای احتمالی کشور برای ۴ سال آینده است که باید به زمینه اصلی رقابت پیش رو تبدیل شود. باید توجه داشت که در این خصوص هم برخی شعارهای کلی و سرفصلهای بدون جزئیات نباید با اصل برنامه که ناظر به اطلاعات و پیشنهادات جزئی است اشتباه گرفته شود.
ما تا همینجا وقت بسیار زیادی را برای تبیین برنامه توسط نامزدها از دست دادیم. اما به نظر میرسد که از اینجا به بعد دوستداران سرنوشت کشور باید با جدا کردن خود از فضای شعارهای انتخاباتی و قطببندیهای مرسوم در این زمینه به سمت مطالبه برنامه از سوی جریانهای حاضر در انتخابات و تجزیه و تحلیل فنی آن بروند. کما اینکه همین انتظار از رسانه نیز وجود دارد.
این بدان معنا نیست که در نظامهای حقوقی و دموکراسیهای قدرتمند جهان، شعار نقشی در رقابت انتخاباتی ندارد. مسأله این است که در آن نظامهای حقوقی شعارهایهای انتخاباتی کاندیداها متصل به برنامههایی مشخص و تبیین شده برای جامعه هستند و پشت آنها خلأ وجود ندارد. این از مهمترین تفاوتهای فضای انتخاباتی ما با این نظامهای حقوقی است که شعارهای انتخاباتی ما کمتر دارای پشتوانه و زمینه برنامه هستند.
نکته دیگر هم اینکه حتی اگر برخی افراد حاضر در این انتخابات که از قبل اعلام ورود کردهاند هم اکنون دارای برنامههای تدوین شده باشند، باز هم جای این ایراد باقی است که چطور میخواهند در یک بازه زمانی بسیار کوتاه و آن هم زیر سایه برخی هیجانات سیاسی آن برنامه را به محک کارشناسی گذاشته و برای جامعه تشریح کنند؟ بنابراین این ضعف مهم را باید بهعنوان ضعفی که دارای ریشههای ساختاری است بپذیریم و همزمان آگاه باشیم که تشکیل دولت با برنامههای حداقلی و محک نخورده خود یک ضعف بزرگ است که میتواند به ناکارآمدی منجر شود. واضح است دولتی که قبل از تشکیل برای آن برنامهای مدون و مطابق چارچوبهای کارشناسی تدوین نشده باشد در مرحله کار اجرایی با درصد زیادی از تلف شدن هزینههای ملی و زمان مواجه میشود. مضافاً اینکه طبیعی است چنین فرایندی مسأله اعتماد و سرمایه عمومی را هم رو به فرسایش میگذارد و از جایی به بعد هیجانات رایج انتخاباتی هم نمیتواند زمینهساز مشارکت بالای شهروندان باشد.
چیزی که هر چند در این بازه زمانی کوتاه شاید رأیساز باشد اما این رأیسازی هیچ ربطی به مباحث منطقی و محاسباتی نامزدها برای باز کردن گره مشکلات کشور ندارد. این در حالی است که شرایط فعلی کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند ارائه و تبیین برنامههای کارشناسی برای اداره مملکت توسط دولت بعدی است. به عبارتی سناریوهای نامزدها ناظر به موقعیتهای احتمالی کشور برای ۴ سال آینده است که باید به زمینه اصلی رقابت پیش رو تبدیل شود. باید توجه داشت که در این خصوص هم برخی شعارهای کلی و سرفصلهای بدون جزئیات نباید با اصل برنامه که ناظر به اطلاعات و پیشنهادات جزئی است اشتباه گرفته شود.
ما تا همینجا وقت بسیار زیادی را برای تبیین برنامه توسط نامزدها از دست دادیم. اما به نظر میرسد که از اینجا به بعد دوستداران سرنوشت کشور باید با جدا کردن خود از فضای شعارهای انتخاباتی و قطببندیهای مرسوم در این زمینه به سمت مطالبه برنامه از سوی جریانهای حاضر در انتخابات و تجزیه و تحلیل فنی آن بروند. کما اینکه همین انتظار از رسانه نیز وجود دارد.
این بدان معنا نیست که در نظامهای حقوقی و دموکراسیهای قدرتمند جهان، شعار نقشی در رقابت انتخاباتی ندارد. مسأله این است که در آن نظامهای حقوقی شعارهایهای انتخاباتی کاندیداها متصل به برنامههایی مشخص و تبیین شده برای جامعه هستند و پشت آنها خلأ وجود ندارد. این از مهمترین تفاوتهای فضای انتخاباتی ما با این نظامهای حقوقی است که شعارهای انتخاباتی ما کمتر دارای پشتوانه و زمینه برنامه هستند.
نکته دیگر هم اینکه حتی اگر برخی افراد حاضر در این انتخابات که از قبل اعلام ورود کردهاند هم اکنون دارای برنامههای تدوین شده باشند، باز هم جای این ایراد باقی است که چطور میخواهند در یک بازه زمانی بسیار کوتاه و آن هم زیر سایه برخی هیجانات سیاسی آن برنامه را به محک کارشناسی گذاشته و برای جامعه تشریح کنند؟ بنابراین این ضعف مهم را باید بهعنوان ضعفی که دارای ریشههای ساختاری است بپذیریم و همزمان آگاه باشیم که تشکیل دولت با برنامههای حداقلی و محک نخورده خود یک ضعف بزرگ است که میتواند به ناکارآمدی منجر شود. واضح است دولتی که قبل از تشکیل برای آن برنامهای مدون و مطابق چارچوبهای کارشناسی تدوین نشده باشد در مرحله کار اجرایی با درصد زیادی از تلف شدن هزینههای ملی و زمان مواجه میشود. مضافاً اینکه طبیعی است چنین فرایندی مسأله اعتماد و سرمایه عمومی را هم رو به فرسایش میگذارد و از جایی به بعد هیجانات رایج انتخاباتی هم نمیتواند زمینهساز مشارکت بالای شهروندان باشد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
توافق نهایی در انتظار تصمیم پایتختها
-
نشانههای مثبت از کاهش تنش های منطقه ای
-
آزادی زندانیان همواره در دستور کار است
-
دیگه چه خبر
-
در انتظار معرفی برنامههای انتخاباتی
اخبارایران آنلاین