گورخر آفریقایی پس از ورود به ایران جان سپرد




تهران - سه گور خر آفریقایی که هفته گذشته از کشور هلند وارد ایران شدند با استقبالی خشن و مرگبار در گمرک ایران مواجه شدند. تنها گور خر نر پس از سقوط در جدول کناره خیابان و کتک خوردن، روز دوشنبه در باغ وحش صفا دشت جان سپرد.  خبر تلف شدن یک رأس گورخر آفریقایی یک هفته پس از انتقال به ایران هر چند همان روز از سوی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران اعلام شد، ولی جزئیاتی از نحوه تلف شدن این حیوان زیبا منتشر نشده بود تا اینکه دیروز فیلم تأسف باری از مرگ عجیب گورخر در گمرک ایران منتشر شد. محمد کرمی ضمن تأیید خبر مرگ گورخر نر آفریقایی باغ وحش صفادشت به ایسنا گفت: هفته گذشته سه رأس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و پس از چند روز نگهداری در گمرک، ۱۲ اردیبهشت ماه، به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) تلف شد.
فیلمی که دیروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد سه رأس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشتزده، ایستاده‌اند که یکی از آنها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند. شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملاً پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، بشدت با یک شیء به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.در توضیح این فیلم عنوان شده که گورخر حین انتقال به خودرو سازمان محیط‌زیست در گمرک، تلف شده است. پیش از این در آبان سال ۹۷ هم ضمن طرح انتقال ۱۰ گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شد. سازمان محیط‌زیست ناآشنایی کارکنان خود به روش انتقال حیوانات و بی‌تجربگی آنان را عامل مرگ گور‌های ایرانی اعلام کرد.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: سه رأس گورخر آفریقایی که از کشور هلند به ایران منتقل شدند از مسیر بلغارستان- ترکیه به ایران منتقل شده‌ و دارای دو مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دام‌پزشکی کشور بوده‌اند.وی با بیان اینکه علت نگهداری چند روزه این سه رأس گورخر آفریقایی در گمرک مشخص نیست، اظهار کرد: حیوانات زنده باید سریعاً به مرکز نگهداری حیات وحش یا باغ‌وحش مقصد منتقل شوند تا تیمار و قرنطینه و تحت نظارت دامپزشک قرار گیرند.رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور مبدأ و مقصد سلامت گونه‌های حیات وحش را ‌پیش از انتقال بررسی و تأیید می‌کنند، گفت: از این‌رو احتمال اینکه گورخر نر ‌پیش از انتقال بیمار یا دارای مشکلات دیگری بوده‌، وجود ندارد اما با توجه به نگهداری این سه رأس گورخر آفریقایی در محفظه‌ای در گمرک، احتمال می‌رود که این مسأله نقشی در تلف شدن گورخر نر آفریقایی داشته باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7620/9/576187/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها