گشتی حوالی ادبیات کودک و نوجوان

فهرست تازه‌ای از شورای کتاب پیش روی والدین جوان


مریم شهبازی / شاید سرانه مطالعه در کشورمان هنوز به آن اندازه مطلوب نرسیده باشد اما برخی مسائل نشان داده اینکه می‌گویند ایرانیان اهل کتابخوانی نیستند هم چندان منطبق بر واقعیت نیست. از مصداق‌های آن می‌توان به والدین جوانی اشاره کرد که این روزها متوجه ضرورت جلب‌توجه فرزندان خود به کتاب شده‌اند. هر چند که برای اغلب آنان سؤال است که چه کتابی برای فرزندشان بخرند یا بخوانند! در این زمینه توجه به فعالیت‌های شورای کتاب کودک یکی از راهکارها برای آشنایی با آثار استاندارد است.

تشکلی 59 ساله برای ادبیات کودک
سال‌هاست درباره این شنیده‌ایم که کتاب ویترین ندارد، گفته دور از تصوری هم نیست، این مسأله درباره تشکل‌ها و معدود سازمان‌هایی که در زمینه ادبیات کودک فعالیت می‌کنند هم صادق است. ازجمله قدیمی ترین تشکل‌های این عرصه می‌توان به شورای کتاب کودک اشاره کرد که شاید هنوز بسیاری از خانواده‌ها درباره ماهیت و عملکرد آن چیزی ندانند؛ تشکلی مردم نهاد که آغاز فعالیت آن به سال 1341 و تأسیس آن هم به تلاش بزرگانی همچون زنده‌یاد توران میرهادی بازمی‌گردد.
این سازمان غیردولتی از همان بدو امر با هدف کمک به روند شکل‌گیری ادبیات کودکان اصیل و غنی بنانهاده شد؛ دراین بین یکی از وظایفی که این شورا سال‌هاست برای اعضای خود قائل شده بررسی آثار منتشرشده کودک و نوجوان در کشورمان است. نکته قابل‌توجه اینکه نه‌تنها آثار تألیفی، بلکه کتاب‌های ترجمه ‌شده هم مورد توجه آنان است.
اعضای شورای کتاب کودک را از همان ابتدای تأسیس، چهره‌های شاخص ادبیات کودک و نوجوان از میان نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و چهره‌های دانشگاهی تشکیل داده‌اند که ازجمله اعضای فعلی آن می‌توان به نوش‌آفرین انصاری اشاره کرد که دبیری شورا هم به عهده اوست. اعضای این شورا را نیروهای داوطلب تشکیل می‌دهند که امروز نزدیک به 700 عضو رسمی و وابسته را شامل می‌شود.

 شاخه‌ای از نهاد جهانی IBBY
شورای کتاب کودک، سال‌هاست به عضویت نهاد جهانی  IBBY ،دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان هم درآمده، تقریباً از سال 1343 و هم‌اکنون شاخه ایرانی این سازمان به شمار می‌رود. این تشکل تا به امروز نقش مهمی در معرفی نویسندگان ایرانی به عرصه جهانی ادبیات کودک و نوجوان ایفا کرده است. اما اگر بازگردیم به سطرهای ابتدایی گزارش، این شورا در کنار تلاش برای ارتقای ادبیات این گروه سنی و از سویی پیوند آن با ادبیات جهانی در جهت معرفی آثار برخوردار از استانداردها به خانواده‌ها هم تلاشی جدی به خرج می‌دهد.
ازجمله می‌توان به فهرستی اشاره کرد که به‌تازگی در نتیجه داوری گروه شورای کتاب کودک اعلام‌شده، این فهرست به کتاب‌های گروه سنی خردسال تعلق دارد که برخی داوران آن از اعضای شورا و برخی هم داوران مدعو هستند. در حال حاضر فهرست کتاب‌های بررسی‌شده و آنهایی که به مرحله نهایی راه ‌یافته‌اند اعلام‌شده و طبق اعلام دبیرخانه، آثار برگزیده نیز بزودی و طی مراسمی مجازی اعلام خواهند شد. دسترسی به این فهرست که می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید کتاب باشد از طریق کانال شورای کتاب کودک در تلگرام و همچنین سایت شورا به نشانی http://cbc.ir/ در دسترس است.
گفتنی است که فهرست آثار برگزیده و شایسته تقدیر دوره‌ها و سال‌های گذشته شورا هم در سایت آن موجود است. افزون بر این با مراجعه به سایت مذکور امکانی برای آشنایی با برخی نویسندگان و مترجمان شاخص گروه سنی کودک و نوجوان هم فراهم شده که می‌تواند راهنمایی برای اغلب والدینی باشد که نمی‌دانند در میان انبوه کتاب‌های منتشرشده سراغ آثار کدام نویسندگان و مترجمان بروند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7626/19/576772/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها