مذاکره در وین درباره متن توافق با وجود اختلافات حل نشده


گروه سیاسی/  حل موضوعات باقی مانده، روند نگارش متن توافق را تسریع خواهد کرد. این آخرین خبری است که یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایران در تشریح فضای کنونی مذاکرات وین مطرح کرده است. او با بیان اینکه بحث توافق موقت مدت‌هاست که از دستورکار خارج است، گفته است: «به مرحله مذاکره درخصوص متن رسیده‌ایم ولی درخصوص مفاهیم هنوز موضوعات حل‌ نشده‌ای باقی مانده است.»
بعد از برگزاری جدیدترین نشست کمیسیون مشترک برجام  مقرر شد که مذاکرات و رایزنی‌ها به صورت فشرده و سریع ادامه پیدا کند. در پی همین تصمیم بود که طرفین عزم خود را برای رسیدن به توافق در همین دور از مذاکرات اعلام کردند. برگزاری جلسات متعدد و مستمر در سطوح مختلف میان اعضای ایران و گروه 1+4 در چارچوب رسیدن به همین هدف است. به گزارش ایرنا، از جدیدترین نشست‌ها در این زمینه روز گذشته دیدار چهارجانبه‌ای میان سید عباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و رؤسای سه هیأت اروپایی شامل آلمان، فرانسه و انگلیس برگزار شد.
این مذاکرات در شرایطی جریان دارد که به گفته عراقچی امریکا برای بازگشت به برجام جدیت دارد و تاکنون برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم ها اعلام آمادگی کرده است. اما این در حالی است که با در نظر گرفتن موعد پایانی تفاهم سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با هدف به سرانجام رسیدن مذاکرات حفظ برجام حاصل شد، ضروری است که طرف‌ها به روند انجام مذاکرات سرعت بخشند. 21 ماه مه(31 اردیبهشت) ضرب‌الاجل فرا می‌رسد و چنانچه روند رو به پیشرفت در مذاکرات ادامه پیدا کند، امکان تمدید این گفت‌وگوها وجود خواهد داشت. پیشتر عراقچی از احتمال تمدید تفاهم ایران و آژانس خبر داده بود. او گفته بود که ممکن است ایران تمدید همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در زمینه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای خود در نظر بگیرد و حالا  «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم با تأکید بر اینکه طرف‌های برجام در شرایط کنونی بر احیای توافق هسته‌ای تمرکز دارند، گفت احتمالاً توافق ماه فوریه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید خواهد شد. «اولیانوف» درخصوص روند مذاکرات درباره احیای برجام در وین و احتمال تمدید توافق ایران و ‌آژانس گفته است: «فکر می‌کنم که تفاهمات ماه فوریه (میان ایران و آژانس) به احتمال زیاد شانس خوبی برای تمدید شدن دارد اما در حال حاضر، ما وظیفه متفاوتی داریم و باید به توافقی برای احیای برجام تا تاریخ ۲۱ مه دست یابیم.»
پیش از این نیز، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده بود که واشنگتن بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود تمدید کرد. رسانه تحلیلی پولتیکو هم روز گذشته در گزارشی با اشاره به کند پیش رفتن پیشرفت در مذاکرات برجامی وین به نقل از دو دیپلمات غربی گزارش کرد که احتمال تمدید توافق موقت بین ایران و آژانس وجود دارد. طبق توافق ایران و آژانس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن این توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین شده، دسترسی بازرسان به سایت‌های مهم هسته‌ای را قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7626/2/576777/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها