خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده


فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

گفت‌وگوی حافظ اسد با صالح
من هم به سهم خود، سفرم در اواسط دهه شصت [قرن گذشته میلادی] به یمن را با یک هلیکوپتر سوری دی سی - ۶ به یاد آوردم که تجهیزات و کمک‌هایی را با خود حمل می کرد و دستگاه رادارش در طول مدیترانه خاموش شد و خلبان آن را در ارتفاع کم پیمود تا از مسیر هوایی خود خارج نشود. همچنین اینکه چطور بیش از یک بار پیرامون فرودگاه حدیدة در ساحل دریای سرخ معطل ماندیم تا نیروهای فنی شوروی‌ها که برج پرواز فرودگاه را می‌گرداندند، از هویت سوری ما مطمئن شوند.
علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن در فرودگاه صنعا به استقبال رئیس‌جمهور اسد آمد و سرودهای ملی دو کشور نواخته و نمایش طولانی مدتی توسط گارد افتخار انجام شد. صالح هنوز در این پست عالی‌رتبه، تازه‌کار و گشاده رو  و خشنود از دیدار رئیس‌جمهور اسد بود.
صالح به‌دلیل تازه کار بودن در این گونه استقبال‌ها و همچنین رسیدنش به ریاست جمهوری بعد از توطئه‌هایی که گلوی دو رئیس‌جمهور قبل از او را فشرده بود، دو چشمانش به شکل چشم‌گیری از حرکت سریع دایره‌وار به‌سمت راست و چپ باز نمی‌ایستاد، گویی از چیزی می‌ترسید که ممکن است اتفاق بیفتد، یا به دنبال گمشده‌ای می‌گشت.
پس از رسیدن به شهر، دو رئیس‌جمهور از پله‌های تنگ کاخ ریاست جمهوری در وسط صنعا بالا رفتند، کاخی متفاوت با کاخ‌ کشورهای خلیج فارس که از آن دیدار کرده بودیم و عطرآگین از رایحه قهوه سوخته به جای بخور. همگی به طبقه آخر کاخ رسیدیم؛شامل یک اتاق بود که در سوریه به آن، بالاخانه می‌گویند.
عصر هنگام بود و  روی زمین مفروش با فرش‌های قدیمی یمنی و بالش‌های ساخته شده از پشم زبر، نشستیم و بسته‌های «قات» بین ما توزیع شد، سپس ظرف‌های معدنی گرد و چاله‌داری، مقابل دو رئیس‌جمهور و ما گذاشته شد که ابتدا گمان کردم نوعی جاسیگاری است، اما بعد معلوم شد تهیه دیده شده تا تفاله‌های به دست آمده از ذخیره‌سازی قات در دهان، در آن انداخته شود،بعد دو مرد نحیف اندام وارد اتاق شدند و تلویزیونی مقابل ما گذاشتند و منتظر دستورات رئیس‌جمهور صالح ماندند که از آن‌ها خواست فراموش نکنند، وقت پخش برنامه استقبال در فرودگاه، تلویزیون را روشن کنند.
گپ و گفت مقدماتی درباره قات و فواید و مضار آن بود و تأثیرات جانبی آن بر سیستم عصبی و میل جنسی. مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه به ما گفته شد این بود که در یمن نمی‌توانید از هیچ موضوع سیاسی یا اجتماعی صحبت کنید، مگر سومی آن قات باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7626/4/576789/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها