هماهنگی سران قبایل با مسئولان ستاد استانی مقابله با کرونا

عید فطر در خوزستان بدون دید و بازدید برگزار می‌شود


زهره افشار
خبرنگار
دومین عید فطر در دوران تاخت و تاز کرونا در حالی در پیش است که مردم، کادر درمان و مسئولان استان خوزستان نگران کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دید و بازدید‌های عید فطر هستند.
«فرهاد ابول نژادیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در حال حاضر 3شهرستان خوزستان قرمز، 14 شهرستان نارنجی و 10 شهرستان زرد هستند و اهواز نیز به‌عنوان مرکز استان در وضعیت قرمز کرونا قراردارد. به همین دلیل نگران هستیم در جریان دید و بازدید‌های عید فطر که تجربه برگزاری چنین مراسمی نشان داده با کاهش رعایت پروتکل‌ها همراه خواهد بود بار دیگر با افزایش شمار مبتلایان مواجه شویم. ضمن اینکه اگر در خوزستان پیک جدیدی شکل بگیرد با توجه به شیوع گونه‌های جهش یافته کرونا می‌تواند مشکلات بزرگی را برای خود مردم و کادر درمان خسته فراهم کند. این مقام بهداشتی استان از مردم و بویژه بزرگان و شیوخ طوایف خوزستان طلب یاری کرد تا به کمک کادر درمان بیایند و از برگزاری مراسم ویژه عید فطر جداً خود‌داری کنند. درهمین حال مسئولان استان نیز از چند روز قبل رایزنی‌هایی با سران قبایل برای جلوگیری از تجمع مردم در دید و بازدید‌های عید انجام داده‌اند و البته سران قبایل نیز توجه به سلامت مردم را جزو واجبات شرعی و فرهنگی اعلام کرده‌اند.
  مراسم عید فطر را در مکان مسقف برگزار نمی‌کنیم
 «سیروس خانزاده» یکی از شیوخ عشیره قنوات که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارند و در بسیاری از مناطق خوزستان از جمله بهبهان و شوشتر و کارون و ماهشهر گسترده هستند به «ایران» گفت: عید فطر نه تنها برای ما عرب زبان های خوزستان بلکه برای استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و کردستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس جایگاه ویژه‌ای دارد و از بزرگترین اعیاد است. ما عید فطر را بسیار باشکوه برگزار می‌کنیم. در واقع 3روز کامل را به این مراسم و دید و بازدید مشغول می‌شویم. اما در شرایطی که می‌بینیم کرونا بیداد می‌کند و پای سلامتی مردم در میان است توصیه کرده‌ایم که مردم از تجمع پرهیز کنند.
وی البته این را هم با نگرانی افزود: در برخی موارد افراد عشیره به این توصیه‌های بزرگان عشایر کمی بی‌توجهی می‌کنند و شاید باید گفت با سلامتی خود عناد می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: شکی نیست که ما باید برای بزرگداشت عید فطر نهایت تلاشمان را داشته باشیم ولی امسال به خاطر سلامتی مردم به مسئولان قول داده‌ایم دید و بازدید در منازل نداشته باشیم. من شخصاً قصد دارم به جای پذیرایی از مردم در مظیف (محلی که معمولاً در خانه‌های بزرگان قبایل خوزستان برای پذیرایی از میهمانان یا مشورت و رتق و فتق مسائل و مشکلات عشیره در نظر گرفته شده است) از آنها در حسینیه نزدیک منزلم در کوت عبدالله کارون با گذاشتن میز در فضای باز با قهوه و شیرینی پذیرایی کنم.
وی همچنین افزود: امسال همچنین برای حفظ سلامت مردم از برگزاری مراسم نوعید درگذشتگان نیز پرهیز خواهیم کرد.
 رایزنی با سران قبایل برای جلوگیری از دید و بازدیدها
«ولی‌الله حیاتی» فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان نیز به «ایران» گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که از افزایش مجدد مبتلایان کرونا در خوزستان وجود دارد از چندی پیش رایزنی‌هایی با سران قبایل برای جلوگیری از دید وبازدید‌های عید فطر داشتیم و آنها نیز قول مساعدت داده‌اند.
وی افزود: مردم دیدند که سفرهای نوروزی چگونه موجب طغیان کرونا در کشور شد و شاید به همین دلیل است که مردم خوزستان به این باور رسیده‌اند که باید از برگزاری مراسم عید فطر جلوگیری شود. وی اظهار امیدواری کرد: مردم با هدف تشکر و کمک به کادر درمان که پس از ماه ها دست از تلاش خستگی‌ناپذیر برای حفظ سلامت مردم برنداشته‌اند به دید و بازدیدهای عید فطر «نه» بگویند.وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در روزهای گذشته تعداد بسیاری از سران قبایل، علما، نخبگان و فرهیختگان اعلام کرده‌اند از حضور در مراسم عید فطر و دید و بازدیدهای عید خودداری خواهند کرد و توصیه به این اقدام پسندیده را نیز خوستار شده‌اند. البته نماز عید فطر در مکان‌های سر باز و با رعایت کامل پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود. وی گفت: شکی نیست که همکاری مردم استان در اجرای پروتکل‌های بهداشتی بزرگترین اهرم ما برای کنترل کرونا است و اگر مردم در ایام عید فطر به دید و بازدید نروند و از حضور در تجمع‌های خانوادگی خودداری کنند، می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مدیریت کرونا تصریح کرد: از دیروز ورودی و خروجی ١۵ شهرستان خوزستان کنترل می‌شود واز تردد پلاک‌‌های غیر بومی و خروج پلاک‌‌های بومی، ممانعت می‌شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7626/15/576816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها