دربی را از این زوایا ببینید


جلال چراغپور
کارشناس فوتبال
دربی دیگری در راه است و تیم‌های پرسپولیس و استقلال این بار در هفته بیست و سوم از مسابقات لیگ برتر جمعه شب به مصاف هم می‌روند. دو تیم شرایط متفاوتی دارند چرا که پرسپولیس در اصفهان مقابل سپاهان به تساوی 1-1 دست یافت که این نتیجه و تک امتیاز بازی، برای پرسپولیسی‌ها امتیاز خوبی است ولی استقلال در ورزشگاه آزادی 2-0 مقابل ذوب آهن شکست خورد و نتوانست از فرصت توقف دو مدعی مقابل همدیگر استفاده کند و واگذاری این دیدار نتیجه بسیار بدی برای آبی‌ها به حساب می‌آید.
پرسپولیس / تیم پرسپولیس از 2 جنبه قابل بررسی است. نظم تیمی: این تیم از نظر نظم تیمی بسیار روان شده و این به دلیل بازی‌هایی است که در لیگ قهرمانان آسیا انجام داده است. پرسپولیس در این مسابقات به واسطه تجربه و خطا عملکرد خوبی داشت هرچند که در یکی از بازی‌ها مغلوب شد اما نتایج کلی این مسابقات برای این تیم بسیار خوب و ارزشمند بود. پرسپولیسی‌ها از نظر تجربه و خطا عملکرد مثبتی در آسیا داشتند و علاوه بر این آنها از نظر نظم تیمی هم بسیار منظم هستند و این نظم تیمی به آنها در کسب نتیجه کمک بسیار زیادی کرد. تحول: پرسپولیس علاوه بر جابه‌جایی توپ جابه‌جایی پست هم انجام می‌دهد که این یک تحول در فوتبال ایران است که توسط پرسپولیس انجام می‌شود. تیم‌ها در فوتبال ایرانی زمانی که شروع به پاسکاری می‌کنند، تنها توپ در چرخش و جابه‌جایی است اما در پرسپولیس هم توپ جابه‌جا می‌شود و هم نفر که این یک تحول بزرگ در فوتبال ایران محسوب می‌شود و می‌تواند باعث پیشرفت فوتبال‌مان شود. ما باید این موضوع را به فال نیک بگیریم. مواجهه با تیم‌هایی که این‌گونه بازی می‌کنند کار بسیار سختی است و استقلال از این نظر کار آسانی ندارد. علاوه بر این سرخ‌ها وضعیت روحی خوبی دارند و یک بازی سنگین (سپاهان) را پشت‌سر گذاشتند که نتیجه این بازی برای آنها مطلوب بود. البته این بازی جریانات و حواشی‌ای داشت که در روند بازی پرسپولیس در دربی تأثیرگذار نخواهد بود. سرخ‌ها تمام نفرات خود را در اختیار دارند و بدون هیچ محروم و مصدومی به مصاف استقلال خواهند رفت و به‌طور قطع با تمام نیرو و پتانسیل خود بازی خواهند کرد.
استقلال / در‌مورد استقلال شرایط متفاوت‌تر است. این تیم در وهله اول آخرین بازی خود را خیلی ضعیف و با شکست مقابل ذوب‌آهن به پایان رساند؛ به این دلیل فرهاد مجیدی علاوه بر آماده‌سازی تیم از نظر بدنی باید ضربه‌ای را که به تیمش از نظر روحی و روانی وارد شده است ترمیم کند که البته این موضوع زمانبر است و فرهاد مجیدی به 3 هفته زمان نیاز دارد تا بازیکنان آن باخت را فراموش کنند که این موضوع به استقلال در دربی ضربه می‌زند. استقلالی‌ها اصول را زیرپا می‌گذارند و این باعث می‌شود تا آبی‌ها در نتیجه‌گیری نوسان داشته باشند. مجیدی در جابه‌جایی پست بازیکنان دچار اشتباه می‌شود. علاوه بر این استقلال در زمین با کمبودهایی مواجه است. اگر زمین فوتبال را کندوی عسل در نظر بگیریم، ملکه روح کندوی عسل است و در زمین فوتبال هم کاپیتان روح زمین است. مهدی قائدی در بازی آخر به عنوان کاپیتان انتخاب شد و فرهاد مجیدی با این کارش کاریزمای تیم را به هم می‌زند. یکی از دلایلی که بازیکنان باتجربه استقلال از گرایشات و انگیزه‌ها دور می‌شوند، همین موضوع است. استقلال به این دلیل یک ماشین کم زور است. مجیدی باید بداند که کاپیتان یک اسم یا بازوبند نیست، کاپیتان باید شخصیت سنی و تجربه ملی داشته باشد و مورد احترام تیم خود، تیم مقابل و داور بازی باشد. کاپیتان باید وزین باشد. کاپیتان تعریف دارد و وقتی که شما این تعریف‌ها را زیرپا می‌گذارید باعث می‌شود تا تیم تان در یک بازی خانگی شکست بخورد.
جذابیت / صحبت از دربی، خود به خود جذابیت به‌وجود می‌آورد چون این دو تیم در فوتبال ایران جایگزین ندارند. البته ممکن است موقتاً یک تیم جایگزین یکی از این دو تیم شود اما این به صورت موقت است. پرسپولیس و استقلال تیم‌هایی هستند که دو نگرش و سبک متفاوت دارند و این دو شکل مختلف زیبایی خاصی به لیگ مان می‌دهد. تنها می‌توان امیدوار بود که داوری تحت تأثیر بزرگی دربی قرار نگیرد همان‌گونه که داور بازی سپاهان- پرسپولیس (بیژن حیدری) چنین شرایطی داشت و داور تحت تأثیر بزرگی این دیدار قرار گرفت و این موضوع باعث پایین آمدن کیفیت بازی و حواشی پس از آن شد. کمیته داوران باید با دقت فراوان و حوصله داور را مشخص کند. داور این دیدار باید از نظر روحی و روانی آماده باشد و توان فشار صحنه‌هایی را که در این بازی رخ می‌دهد داشته باشد. باید برخوردش تهاجمی نباشد تا به تهاجمی شدن بازیکنان کمک نکند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7626/18/576837/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها