درحالی که شورای نگهبان درحال بررسی صلاحیت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است

شایعه‌سازی علیه صلاحیت‌نامزدان


گروه سیاسی/   فردا و با اتمام کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گمانه زنی‌ها، پیش‌بینی‌ها و شایعات مختلف درباره نامزدها به پایان می رسد. کار بررسی صلاحیت ها بعد از استفاده از فرصت 5 روزه اول، به 5 روزه قانونی دوم هم کشیده شده و در آستانه اتمام این مهلت، در کنار فعالیت‌های نامزدها و ستادها و حامیان آنها عمدتاً در رسانه‌ها و فضای مجازی، گمانه‌زنی‌ها و پخش شایعات هم به اوج خود رسیده است. این در حالی است که پیش از این عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورا هرگونه خبرسازی درباره تأیید یا عدم تأیید نامزدها قبل از پایان کار شورای نگهبان را تکذیب کرده بود. با این حال در ادامه خبرسازی‌های روزهای گذشته، دیروز هم برخی رسانه‌ها مدعی شدند که طولانی شدن بررسی صلاحیت‌ها به خاطر اختلاف نظرهایی در باره یکی دو داوطلب شناخته شده‌تر انتخابات بوده است. به گزارش ایرنا، در تازه‌ترین این شایعات، کانال‌های خبری و حساب‌های توییتری از رد صلاحیت یکی از چهره‌های مطرح داوطلب به دلیل حضور فرزندش در یکی از کشورهای غربی خبر دادند.
یکی از نمایندگان مجلس هم  از ارسال مدارک تخلف و احراز جرم داوطلب دیگری به شورای نگهبان به منظور رد صلاحیت وی سخن گفت. رسانه دیگری از رد صلاحیت داوطلب دیگری به دلیل وخامت شرایط جسمی او خبر داد و بعضی‌ها هم نسبت به جایگاه و مسئولیت مهم یکی از نامزدها و ورود او به رقابت انتخابات با حفظ سمت ابهاماتی مطرح کرده‌اند.
با این حال فردا آخرین جلسه اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
برگزار می‌شود. این را عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورا در گفت‌و‌گو با شبکه خبر اعلام کرد. او با بیان اینکه دوشنبه و سه‌شنبه جلسات شورا برای بررسی صلاحیت‌ها ادامه می‌یابد، گفت که اسامی نامزدهای تأیید شده سه‌شنبه به وزارت کشور اعلام می‌شود. وی ادامه داد: همچنان کار ما ادامه دارد و لازم است که گزارش‌های کارشناسی بیشتری را ملاحظه کنیم. الان که دو روز مانده به پایان مهلت، بنده هم حتی نمی‌دانم نتیجه بررسی‌ها چه خواهد بود. برخی از داوطلبان مراجعه کرده و برخی دیگر هم مطالب جدیدی ارائه کرده‌اند، اگر نکته‌ای ببینیم که نیاز به حضور داوطلبان باشد، از آنها دعوت می‌کنیم تا با اعضای شورای نگهبان صحبت کنند. شورای نگهبان از هر دو فرصت
5 روزه قانونی برای بررسی صلاحیت نامزدها استفاده کرده است.
قرعه کشی مناظره‌های تلویزیونی
دیروز همچنین سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فضاها و رسانه‌های نوین و به اصطلاح «آی‌پی‌تی‌وی»ها بستری برای معرفی برنامه‌ها، اولویت‌ها و برگزاری مناظره‌ها است، تصریح کرد: این فضاها باید به‌عدالت بین همه کاندیداها توزیع شود. به گفته وی دعوت به مناظره پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان غیر قانونی است. به‌گزارش ایسنا، قاضی‌زاده درباره قرعه کشی مناظره‌های تلویزیونی اظهار داشت: قرعه کشی برنامه‌های انتخاباتی در صداوسیما در فاصله ۴۸ ساعته پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا آغاز تبلیغات برگزار می‌شود و بنا داریم این مراسم به‌طور زنده و مستقیم پخش شود. این نماینده مجلس همچنین درباره انتشار برخی خبرهای غیررسمی درباره مجری مناظره‌های تلویزیونی، تصریح کرد: تاکنون درباره مجری مناظره‌های انتخاباتی در کمیسیون، تصمیمی گرفته نشده و قطعاً افرادی که دارای حسن سابقه و شرایط لازم برای اجرای این مناظره‌ها باشند در کمیسیون مطرح و بررسی می‌شوند.
افشار: مخالف مذاکرات نیستیم
دیروز هم نامزدهای انتخابات در گفت‌و‌گو با رسانه‌های مختلف یا در فضای مجازی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. علیرضا افشار یکی از این نامزدها در جواب این پرسش ایسنا که آیا در انتخابات پیش رو فضا دو قطبی می‌شود؟ تصریح کرد: یک عده‌ای دنبال این موضوع هستند می‌خواهند ناکارآمدی‌ها از جلو چشم مردم کنار برود و با دو قطبی گری‌ها مثل مذاکرات وین و برجام پیش بروند. ما مخالف مذاکرات نیستیم، اما باید در حاشیه باشد. برجام هم برنامه‌ای است که در حد خودش باید به آن توجه شود، اما نباید به برنامه اصلی کشور تبدیل شود. افشار همچنین در ارتباط با موضوع ائتلاف درون گروهی اصولگرایان هم گفت که نامزدها باید به نفع کسی که رأی بیشتری در نظرسنجی‌ها دارد، کنار بروند. تا الان آقای رئیسی بیش از همه رأی دارند. اما باید تا یک ماه دیگر صبر کنیم.
شجاعی: سیاستمداران بد توسط کسانی که رأی نمی‌دهند انتخاب می‌شوند
زهرا شجاعی جدی‌ترین نامزد زن انتخابات نیز درباره نخستین اقدام خود بعد از انتخاب شدن به ایرنا گفت: در نخستین حرکت و اقدام کنفرانس مطبوعاتی می‌گذارم و با مردم صحبت می‌کنم. ما بر اساس عنوان دولت آشتی و صلح نیاز داریم در عرصه سیاست داخلی گفت‌و‌گو و انسجام  ایجاد کنیم. من در این کنفرانس مطبوعاتی از مردم درخواست کمک و اعلام همبستگی بین گروه‌های مختلف سیاسی خواهم داشت. باید چتری باز کنیم تا تمام ایرانیان و گروه‌ها احساس کنند رئیس‌جمهوری خودشان انتخاب شده است. به‌گفته وی، سیاستمداران بد توسط کسانی که رأی نمی‌دهند انتخاب می‌شوند. بنابراین باید با مشارکت بالا برای بهترین انتخاب تلاش کرد. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری هم دیروز در توئیتر نوشت: «هفته گذشته در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان از ایشان درخواست کردم ظرفیت قانون اساسی برای نامزدی زنان را در انتخابات ریاست جمهوری در نظر بگیرند و برای اولین بار یک زن را در میان نامزدها تأیید کنند تا به احیای سرمایه‌های اجتماعی کشور کمک کرده باشند، منتظریم...»
  جهانگیری دوم خرداد را گرامی داشت
اسحاق جهانگیری، نامزد اصلاح‌طلب هم برنامه‌های انتخاباتی دیروز خود را با توئیتی درباره سالروز دوم خرداد شروع کرد و نوشت: «دوم خرداد است؛ سالگرد روزی که روشن شد مردم خواستار تغییرند و نظام هم انعطاف نشان داد.خاتمی و دولت اصلاحات تهدیدهای جدی بین‌المللی و منطقه‌ای را از ایران دور کردند و فرصت‌های نو برای توسعه ایران و گشایش در زندگی مردم به‌وجود آوردند. کشور باز هم به اصلاحات افق‌گشا و واقعی نیاز دارد.»
رئیس ستاد رئیسی: امریکا قابل تعامل نیست
علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی هم در همایش ستاد انتخابات ائتلاف جوانان انقلابی با بیان اینکه ما معتقد هستیم که امریکا با خوی استکباری و ابزارهایی که در دست دارد قابل تعامل نیست و امریکا با ایران قوی کنار نخواهد آمد، گفت: عملکرد دولتمردان و مجلس و بعضی از کارگزاران کشور سبب شده است تا سرمایه اجتماعی کشور آسیب ببیند. به‌گزارش فارس او گفت: انتخاب غلط دلیل شرایط فعلی جامعه است، انتخاب غلط یعنی اینکه فرمانده را نادرست انتخاب کنید و در کشتی قرار دارید که همه نخبگان در کشتی قرار دارند اما ناخدا کار بلد نیست و به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. انتخاب غلط یعنی اینکه کل اقتصاد کشور را در وزارت امور خارجه و موضوعی به‌نام مذاکره و برجام محدود کنید.
دو راهی امریکا درباره ایران
 به روایت لاریجانی
 علی‌لاریجانی هم دیگر نامزد انتخابات با شبکه المیادین گفت‌و‌گو کرد و در توضیح شعار «نه کلید! نه چکش!» گفت که حوزه اقتصاد منطق خاص خودش را دارد؛ یعنی در حوزه اقتصاد باید مردم مشارکت داشته باشند و مردم رقابت کنند و عرضه و تقاضا علم خاص خودش را دارد. نمی‌توان آن منطقی که در نیروهای مسلح هست یا در قوه قضائیه هست یا در جاهای دیگر هست را اینجا پیاده کرد. هر کدام منطق خودشان را دارند و همه هم محترم هستند، ما هم نیروی مسلح عزیزی داریم و هم قضات عزیزی داریم اما منطق کاری آنها متفاوت هست تا عرصه اقتصاد. او درباره اعتماد به امریکا هم افزود: امریکایی‌ها در یک آزمون خیلی مهم هستند، اگر همکاری‌شان صادقانه باشد و به تعهدی که می‌گویند عمل کنند، می‌تواند در روابط آتی ایران و امریکا تأثیر بگذارد. اینجا یک محل دوراهی هست. می‌توانند رفتارشان را اصلاح کنند و بنابراین نتایجش این خواهد بود که در آینده ایران و امریکا می‌توانند گام دیگری هم داشته باشند و اما اگر راه غلط بروند نتایج خاص خودش را دارد.
 لاریجانی  همچنین در توئیتی نوشت: «شنیده‌ام عده‌ای به دنبال حذف پخش زنده مناظرات هستند؛ امیدوارم این خبر نادرست باشد. تحقق این قبیل بدعت‌ها با ادعای مشارکت حداکثری نمی‌خواند و انتخابات را از اراده مردم خالی خواهد کرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7635/1/577702/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها