چهارشنبه انتخابات هیأت رئیسه مجلس بر گزار می‌شود

قالیباف بدون رقیب جدی


رضوانه رضایی‌پور
 خبرنگار پارلمانی
چهارشنبه همین هفته دومین انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم برگزار می‌شود. انتخاباتی که فعلاً خبری جدی از کاندیداهای آن نیست و به نظر می‌رسد ترکیب فعلی، در سال دوم مجلس یازدهم چندان دستخوش تغییرات اساسی نشود. این در حالی است که در طول یک‌سال گذشته انتقادهایی از درون بهارستان نسبت به عملکرد هیأت رئیسه و شخص محمدباقر قالیباف شنیده می‌شد.
شاید برجسته‌ترین مورد آن عملکرد هیأت رئیسه در بررسی لایحه بودجه 1400 بود که به جای رأی‌گیری درباره گزارش کمیسیون تلفیق، رئیس مجلس اعلام کرد لایحه بودجه را به رأی می‌گذارد. در ادامه ادعای دستکاری در مصوبه لایحه بودجه بعد از تأیید شورای نگهبان هم مزید بر علت شد تا انتقادها از قالیباف، تردیدهایی را در مورد ابقای او بر کرسی ریاست مجلس به‌وجود آورد. پیش از این هم البته برخی نمایندگان و البته فعالان سیاسی بیرون بهارستان هم نسبت به آنچه رفتارهای انتخاباتی رئیس و هیأت رئیسه مجلس می‌خواندند گلایه داشتند. چنانکه تا قبل از پایان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف یکی از گزینه‌های جدی ورود به رقابت بود و در کنار او امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس هم در انتخابات ثبت نام کرد. علی نیکزاد هم ثبت نام خود را موکول به آمدن یا نیامدن سید ابراهیم رئیسی کرد و با ورود رئیس قوه قضائیه به انتخابات او ثبت نام نکرد و در ادامه به عنوان رئیس ستاد انتخابات رئیسی منصوب شد. این وضعیت و تمایل اعضای هیأت رئیسه به ورود به انتخابات ریاست جمهوری این احتمال را قوی کرده بود که در انتخابات هیأت رئیسه مجلس حتماً تغییراتی رخ خواهد داد. اما با منتفی شدن ثبت نام قالیباف و بیانیه تشکر نمایندگان از آنچه رفتار وحدت‌آفرین او خواندند، به نظر می‌رسد رئیس مجلس فعلی، شاید کار چندان سختی برای ابقا در کرسی ریاست نداشته باشد. وضعیت اما درباره نواب او یعنی قاضی‌زاده هاشمی و نیکزاد هنوز مشخص نیست و احتمال جابه‌جایی در کرسی نواب وجود دارد.
از قرار معلوم به سیاق سال گذشته، تکلیف نامزدها در جلسه فراکسیون اکثریت مشخص خواهد شد تا همه چیز برای جلسه روز چهارشنبه مهیا باشد.
یک عضو فراکسیون نیروهای انقلاب، در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص برگزاری این جلسه اعلام کرد: بنا شده بود یک روز قبل از صحن علنی، جلسه‌ای در فراکسیون اکثریت برگزار شود و در آنجا در مورد کسانی که کاندیدای هیأت رئیسه هستند رأی‌گیری شود. این نماینده مجلس که ترجیح داد فعلاً نامی از او برای انتشار این خبر مطرح نشود گفت: این رأی‌گیری که پیش مقدمه‌ای برای جلسه صحن علنی روز 5 خرداد است، هنوز انجام نشده و طبق مصوبه هیأت مرکزی فراکسیون انقلاب، کاندیداها تا آخرین ساعات روز دوشنبه فرصت دارند که تصمیم خود را به این فراکسیون اعلام کرده تا اعضا در روز سه‌شنبه به جمع‌بندی نهایی برسند. او اعلام کرد که تا روز یکشنبه برای ریاست مجلس، فقط شخص آقای قالیباف کاندیدا شده است و برای نایب رئیسی هم - طبق شنیده‌های من - از میان افراد شاخص علاوه بر نواب رئیس فعلی یعنی علی نیکزاد و امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی بابایی و ابراهیم عزیزی هم اعلام آمادگی کرده‌اند.
سال گذشته که نخستین دوره انتخابات هیأت رئیسه مجلس یازدهم برگزار می‌شد، در نشست فراکسیون انقلاب نامزدهای تصدی ریاست مجلس محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاج بابایی، مصطفی آقامیرسلیم و حسن نوروزی بودند که در نهایت با پایان رأی گیری، محمدباقر قالیباف با کسب 164 رأی از مجموع 240 رأی مأخوذه کاندیدای نهایی فراکسیون انقلاب اسلامی برای ریاست مجلس نام گرفت. سیدرضا تقوی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، الیاس نادران، محمدمهدی زاهدی، عبدالرضا مصری، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، علیرضا منادی و علی نیکزاد نیز کاندیداتوری خود را برای تصدی نایب رئیسی مجلس اعلام کرده بودند که در نهایت امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد به ترتیب با کسب 94 و 93 رأی از مجموع 240 رأی مأخوذه به عنوان نامزدهای نهایی فراکسیون برای نائب رئیسی مجلس مطرح شدند. همین انتخاب در صحن علنی مجلس هم تکرار شد و محمدباقر قالیباف به‌عنوان رئیس و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد هم به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند.
اما آیا این ترکیب بار دیگر تکرار خواهد شد یا مخالفان فعلی هیأت رئیسه از حضور اعضای فعلی جلوگیری خواهند کرد؟ یکی از دلایل طرح این سؤال خبرهایی بود که با آغاز سال جدید در مورد دستکاری در جداول بودجه مطرح و انتقاداتی به شخص رئیس مجلس وارد شد. علی خضریان که نقش اول را در این خبررسانی‌ها بازی می‌کرد، حاضر نیست از همین حالا در مورد موافقت و یا مخالفت با کاندیداتوری محمدباقر قالیباف حرفی بزند. او در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص انتخابات هیأت رئیسه مجلس گفت: هنوز جلسه‌ای در فراکسیون تشکیل نشده و اعضا قرار است که در همین هفته تشکیل جلسه دهد.
اگرچه با این اتفاقات یکی دو ماه گذشته گمان می‌رفت که قالیباف همچون پاستور از حضور دوباره در صندلی ریاست مجلس محروم شود و این کار هم به دست پایداری‌های مجلس انجام خواهد شد اما این عضو جبهه پایداری در برابر سؤالی مبنی بر مخالفتشان با عدم حضور قالیباف بر مسند ریاست مجلس پاسخ داد: لطفاً وارد این موضوعات نشویم. من به اندازه کافی پرحاشیه هستم. اجازه دهید که مسائل داخلی فراکسیون را در فضای رسانه مطرح نکنیم.

مستقلین به‌دنبال ورود به هیأت رئیسه
 در این میان تحرکات فراکسیون مستقلین ولایی هم جالب توجه است. این فراکسیون که حدود 50 عضو اعم از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان دارد قرار است از ریاست قالیباف حمایت کند و در عوض شاید به یک کرسی نایب رئیسی برسد.
محمدباقری بنابی که ریاست فراکسیون مستقلین ولایی را برعهده دارد در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیحاتی در‌خصوص تصمیمات این فراکسیون برای روز چهارشنبه ارائه کرد. او گفت: در انتخابات نواب رئیس کاندیدا داریم اما در‌خصوص انتخاب ریاست مجلس با اتفاق نظر اعضا از محمدباقر قالیباف حمایت خواهیم کرد. باقری بنابی در ادامه گفت: تصمیم این است که با توجه به شرایط کشور آقای قالیباف بدون رقیب باشد و به صلاح کشور و مجلس هم نیست در سال دوم مشکلاتی از این دست ایجاد شود. او تأکید کرد که در انتخاب دبیران و ناظران و نواب رئیس شاید یک تجدیدنظری داشته باشیم اما درخصوص رئیس مجلس اتفاق نظر وجود دارد که قالیباف بدون رقیب باشد. باقری این را هم گفت که هنوز کاندیدای ما برای نایب رئیسی مشخص نیست. او در پاسخ به این سؤال که آیا این تصمیم‌گیری را می‌توان نتیجه توافقات مستقلین و اصلاح‌طلبان مجلس با فراکسیون اکثریت دانست، گفت: ما رایزنی‌هایی با دوستان داشته‌ایم. نمی‌گویم که با کدام‌یک از آنان، ولی این را می‌توانم بگویم که قرار شد در مورد نواب رئیس و دبیران و ناظران هیأت رئیسه تجدید نظری در ترکیب فعلی انجام شود و پیگیر هم هستیم که این اتفاق بیفتد تا مجلس در سال دوم مقداری کارشناسی‌تر اداره شود. او در پاسخ به این سؤال که منظورتان این است که در این دوره از انتخابات هیأت رئیسه سهمی به اصلاح‌طلبان و مستقلین می‌رسد؟ گفت: هنوز معلوم نیست، ولی به نظرم ترکیب فعلی هیأت رئیسه باقی نمی‌ماند. یعنی یک نفر از نواب تغییر پیدا خواهد کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7635/2/577718/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها