خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده




فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

طرح ریگان
کاخ سفید در اول سپتامبر ۱۹۸۲ طرح ریگان را ارائه کرد که در آن حرفی از جولان و سوریه نبود.‌ خوانش ما از این رویداد و رویدادهای پس از آن، به مثابه تکرار دوباره تاریخ بود. درگیر شدن ایالات متحده در ارائه طرح‌های یکجانبه برای سازش که موجب اختلال در طرح صلح همه‌جانبه می‌شد که سوریه مطرح کرده و آن را اساس استراتژی خود در منازعه عربی - اسرائیلی قرار داده بود.
بشیر جمیل در انفجار مقر حزب کتائب در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۲ کشته شد و شبه نظامیان «جبهه لبنانی» بلافاصله در ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ تحت حمایت ارتش اسرائیل و نیروهایش، جنایت کشتار صبرا و شتیلا را انجام دادند که هیچگاه از خاطره عربی محو نخواهد شد. این کشتار،
تا کنون در رأس سلسله‌ای از جنایت‌ها و کشتارهای اسرائیل از دیریاسین تا اردوگاه‌های صبرا و شتیلا قرار دارد. اسرائیل البته همواره ادعا کرده، شبه نظامیان غیر منظم؛ این کشتارها را انجام داده‌اند تا دولت اسرائیل را در برابر مردم خود و غرب از ارتکاب این کشتارها مبرا کند. در هر حال، با کشته شدن بشیر جمیل و انجام کشتارهای صبرا و شتیلا؛ یکی از فصول جنگ دوم لبنان به پایان خود رسید تا فصل جدیدی آغاز شود.
آندروپوف و نظریه موازنه استراتژیک
چند روز پس‌از کشتار صبرا و شتیلا در ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۲، امین جمیل برادر بشیر جمیل به‌عنوان رئیس‌جمهوری لبنان انتخاب شد. امین جمیل در چارچوب یک کنفرانس پارلمانی در کویت با محمود زعبی رئیس مجلس خلق سوریه ملاقات و اعلام کرده بود، آماده کار با سوریه در همه زمینه‌ها است؛ در صورتی که سوریه از او برای رسیدن به ریاست جمهوری حمایت کند. امین جمیل در آن هنگام، خود را بدرستی از تصویر شبه نظامی و انزواطلبانه محدود برادرش بشیر جمیل متفاوت جلوه می‌داد که در روابط مخفیانه بی‌ثبات با اسرائیل گرفتار شده و خود را در دام اسرائیلی‌ها انداخت، بی‌آنکه بتواند از آن خارج شود. از همین رو، از روند انتخاب امین جمیل به‌عنوان رئیس‌جمهوری حمایت کردیم. اما برداشت همراه با خشم و نارضایتی ما از موضع ایالات متحده درباره تهاجم اسرائیل به لبنان همچنان باقی ماند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7635/4/577730/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها