شهردار تهران: اگر مردم پای صندوق‌های رأی نیایند هر اتفاقی ممکن است بیفتد


شهردار تهران با تشبیه عملکرد برخی مدیران شهری پیشین به مدیریت رابین هودی؛ گفت: اگر مردم پای صندوق‌های رأی نیایند، همان اتفاقی که گفتم می‌افتد؛ ما دوره‌هایی داشته‌ایم که افرادی با ۱۰۰ هزار رأی و موتور گازی به شورای شهر آمدند و با بنز خارج شدند.
پیروز حناچی در گفت‌و‌گویی مفصل با ایرنا گفت: در دوره‌های قبل انتقاد می‌کردیم به مدیریت شهری که مگر آخرین روز کاری شما، آخرین روز زندگی مردم تهران است؟ شما همه ذخایر و منابع را مصرف می‌کنید، باغات را از بین برده‌اید و بارگذاری‌های سنگین روی شهر انجام داده‌اید. برخی از این موارد حتی مصوبه ماده پنج هم ندارد. معتقدم عملکرد ۳۰ ماه گذشته را می‌توان با ۳۰ سال قبل آن مقایسه کرد. اگر خارج از برنامه مصوب شورای عالی ترافیک شریانی را تصویب و اجرا کردیم، بی‌راهه رفته‌ایم و شورای شهر ما هم بی‌راهه رفته است اگر چنین طرح‌هایی را تصویب کند.
وی با طعنه در جواب کسانی که می‌گویند در این دوره کاری انجام نشده: گفت: آنهایی که اینطور اظهار نظر می‌کنند مدیرانی بوده‌اند که اتفاقی مسیرشان به شهرداری تهران خورده است.
او گفت: هیچ کیفیتی اتفاقی نیست و نتیجه ممارست است. علت آنکه ما به مردم گزارش می‌دهیم و آنان را دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنیم این است که اگر مردم پای صندوق‌های رأی نیایند، هر اتفاقی ممکن است بیفتد. معتقدم در انتخابات ریاست جمهوری هم اگر دلخوری وجود دارد و بر فرض افرادی را که نامزد شده‌اند نمی‌پسندند، در انتخابات شورای شهر این شرایط به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به زور دارند تلاش می‌کنند ۲۰ نفر را از توی لیست حاضر در بیاورند: گفت: چون تعداد زیادی از اعضای فعلی شورا رد صلاحیت شده و تعداد زیادی از متخصصانی که می‌توانستند کمک کنند هم تا این مرحله رد صلاحیت شده‌اند؛ هیأت مرکزی هم باید اعتراضات اینها را بررسی کند. به هر صورت تعداد زیادی از افراد متخصص رد صلاحیت شده‌اند. اگر در چارچوب قانون باشد، بحثی نیست. اما برای کسانی که مثلاً طرف استاد دانشگاه است و فرزندانمان زیر دست وی تربیت می‌شوند، چنین شخصی را رد صلاحیت بکنید یعنی چه؟
وی درباره اینکه آیا حاضر است با هر شورایی که رأی بیاورد به عنوان شهردار کار کنید، گفت: قطعاً نه. من برنامه دارم و باید مطابق با آن پیش بروم.
او در پاسخ به این سؤال که مردم فکر می‌کنند بود و نبود شورای شهر، تفاوتی به حال شهر نمی‌کند، گفت: مردم چرا این حرف را می‌زنند و می‌بینند، چون تذکراتی که در شورا داده می‌شود، علنی است و رسانه‌ای می‌شود. روزهای یکشنبه و سه‌شنبه همه خبرنگاران و دوربین هم حضور دارند و هر حرفی که بیان شود، برجسته می‌شود در مقابل پاسخی که ما می‌دهیم، کتبی و غیر علنی است.
او درباره اینکه آیا شورای شهر تهران بیشتر جلوه سیاسی دارد؟ گفت: معتقدم شاید در این دوره هم یک مقدار بحث هم صورت گرفت اما اداره امور شهر را سیاسی نمی‌بینم. اینکه ما یک آدم سیاسی داشته باشیم که برای خودش نقطه نظراتی دارد و متخصص است و در حوزه‌ای کار می‌کند، از هر جناحی هم باشد و کار کارشناسی‌اش را هم خوب بلد است اما اینکه افراد را از جناح‌های مختلف صرفاً به‌خاطر اینکه وصل به یک حزب یا جناحی هستند، بی‌راهه رفتن است. احزاب حرفه‌ای در دنیا بهترین نیروها را جذب و تربیت می‌کنند برای آن زمانی که مردم به آنان روی آوردند و رأی دادند، بتوانند خوب اداره کنند. مثل تونی بلر که آن موقع که نامزد انتخابات شد نزدیک به ۳۰ سال داشت و اعلام کرد که اگر رأی بیاورم، تمامی موزه‌های دولتی لندن را مجانی می‌کنم.
او ادامه داد: فکر می‌کنم اگر ما مسیر را باز بگذاریم و شرایط را عادلانه تعریف کنیم می‌توان به نتایج خوبی رسید. در هر صورت این شرایطمان است. به نظرم در این زمینه باید نخبگان و کسانی که تفاوت ۲ نگاه را می‌فهمند و مردم و دانشگاهیان معمولاً به آنها اعتماد می‌کنند و کسانی که با نگاه کارشناسی به مسائل می‌نگرند، متوجه تفاوت می‌شوند.
وی با بیان اینکه شهر به سیاستمدارانی نیاز دارد که عرضه استفاده از کارشناسان را داشته باشند، گفت: تجربه تحزبمان بالا نیست، داشته‌ایم احزابی را که شب انتخابات به وجود آمده‌اند، رأی هم آورده‌اند چون حرف‌های جدید می‌زدند ولی هیچ کدام از حرف‌هایی را که می‌زدند اجرایی نکردند. اکنون ائتلاف آبادگران کجاست؟ این حزب که به اعتقاد من، تخریب باغات تهران نتیجه تلاش آن است. او درباره رئیس جمهوری گفت: آۀقای روحانی با پشتوانه عظیم مردمی، به یک دوره خاصی از تاریخ معاصر ما برخورد کرد و خودشان هم می‌گوید که ما بدشانس‌ترین دولت بودیم و تمامی مواردی که بعد از جنگ جهانی دوم مشابه آن نداشتیم [را تجربه کردیم]؛ در جنگ ظالمانه‌ای بودیم که نگذاشت آن کاری را که می‌خواستیم انجام دهیم.
حناچی درباره محمد باقر قالیباف گفت: وی بالاخره قبل از ما در شهرداری بود و اکنون هم رئیس قوه است، ترجیح می‌دهم که اظهارنظر نکنم. ما قانوناً وظیفه داریم که حرمت رؤسای قوا را داشته باشیم. حناچی درباره محسن هاشمی گفت: بالاخره رئیس شورای شهر است و اظهارنظرهایی می‌کرد که در درجه اول برای ما مشکل‌ساز می‌شد و بعد که توضیح می‌دادیم اصلاح می‌کرد. امیدواریم که تأیید صلاحیت بشود و در معرض رقابت قرار بگیرد و درباره رأی من به ایشان بستگی دارد که کنار وی چه کسانی حضور داشته باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7635/5/577736/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها