معاون وزیر صمت در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد

دعوت از سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای صنعتی تملیکی


مرجان اسلامی فر
خبرنگار
سیاستگذاران هدف‌گذاری کردند که تا پایان سال‌جاری 2 هزار واحد صنعتی احیا شود؛ 1600 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی و مابقی سایر واحدهای تولیدی که در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند؛ برای آنکه واحدهای صنعتی آسیب دیده به چرخه تولید بازگردند، دولت 4 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. این در حالی است که دولت دوازدهم موفق شد سال گذشته ۱۵۵۷ واحد تولیدی راکد را احیا کند. به اعتقاد کارشناسان، مهم‌ترین دلیلی که باعث شده فعالان اقتصادی برای تولید انگیزه پیدا کنند توجیه اقتصادی است. تا قبل از افزایش قیمت دلار و واردات گسترده کالا، خیلی از تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرر و زیان ترجیح دادند فعالیت خود را متوقف کنند اما از سال 97 و با تغییر فضای اقتصادی خیلی از ورشکسته‌ها تصمیم گرفتند دوباره تن به تولید دهند. در این میان احیای واحدهای صنعتی پایان توجه به صنایع کشور نیست چرا که بنا شده برای اولین بار واحدهای صنعتی که با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می‌کنند هم در طرح‌های حمایتی قرار گیرند. در مورد تصمیم‌هایی که در این حوزه اتخاذ شده با علی رسولیان، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

احیای 1600 واحد صنعتی در سال‌جاری چگونه دنبال خواهد شد و آیا با فضای انتخاباتی که در کشور حاکم است، هدف تعیین شده قابل تحقق است؟
بخشی از واحدهای صنعتی راکد و تعطیل شده در تملک بانک‌ها هستند؛ از آنجا که تولیدکننده به هر دلیلی نتوانسته تولید کند بانک به‌عنوان بدهی معوق، تملک واحد صنعتی را گرفته است. در حقیقت بانک وثیقه را به اجرا گذاشته است. از این‌رو قرار است واحدهایی را که بانک‌ها دارند در قالب سازوکار مشخص و شفاف به حوزه تولید برگردد. این واحدها به علت عدم استفاده از تکنولوژی، به روز نبودن محصولات، نداشتن بازار، چالش بین شرکای کارخانه و سایر موارد تعطیل شدند. در پاسخ به بخش دوم سؤال باید گفت که در قالب کلینیک‌های کسب و کار که 500 مرکز آن از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است برگشت و احیای واحدهای صنعتی امکانپذیر است چرا که تولیدکنندگان با انجام مشاوره‌های تخصصی می‌توانند به راه حل‌های مناسب برای حل مشکلات خود دست پیدا کنند. از سویی اسامی بنگاه‌های صنعتی راکد در سایت بهین یاب موجود است و توصیه می‌کنم فعالان اقتصادی قبل از آنکه برای سرمایه‌گذاری در یک صنعت برنامه‌ریزی کنند به سایت رفته و اگر دیدند که شرایط یک مجموعه با وضعیت آنها نزدیک است نسبت به خرید آن بنگاه راکد اقدام کنند. هزینه مشاور که سبب عارضه‌یابی می‌شود توسط شرکت شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌شود. در این مشاوره‌ها تولیدکنندگان به چالش‌های خود پی می‌برند و سعی خواهند کرد که نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.
با پرداخت بدهی واحد صنعتی به بانک امکان فعال شدن واحدهای راکد وجود دارد؟
پرداخت صرف بدهی باعث فعال شدن واحدهای صنعتی راکد نمی‌شود. در این خصوص دو مسیر وجود دارد، یک تأمین بودجه و دیگری قرار است شورای پول و اعتبار دستورالعملی را تنظیم کند که به برگشت واحدهای صنعتی کمک کند. به گونه‌ای که بدهی‌ها تقسیط و روند برگشت واحد صنعتی به فعالان اقتصادی تسهیل شود.
احتمال دارد که واحدهای صنعتی راکد را به سرمایه‌گذاران فعال بدهید؟
بله. در بخش تملیکی می‌توان از چنین روشی استفاده کرد اما در واحدهای راکد نمی‌توان از چنین راهکاری استفاده کرد چرا که آن واحد صنعتی خودش صاحب دارد. حتی ممکن است فعال اقتصادی نتواند واحد صنعتی خود را به سرمایه‌گذار بخش خصوصی بفروشد. اگر فردی باشد که سرمایه در گردش و بازار مناسب داشته باشد، می‌تواند چنین واحدهای صنعتی را خریداری کند.
برای افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی چه برنامه‌ای وجود دارد؟
وضعیت واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است و تعداد قابل توجهی(بیش از 1000 واحد) از واحدهای راکد به چرخه تولید در شهرک‌های صنعتی برگشته‌اند. این امر نشان می‌دهد که تقاضا برای تولید و سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کرده است و از سویی واحدها با ظرفیت بیشتری کار می‌کنند اما به این معنا نیست که تمام واحدها با صددرصد ظرفیت در حال کار هستند. این واحدها همچنان با مشکلاتی نظیر کمبود مواد اولیه، سرمایه در گردش و سایر موارد دست به گریبان هستند. برای آنکه شاهد رشد تولید باشیم در فاز اول برای 400 واحد صنعتی برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ظرفیت تولید این واحدها افزایش پیدا کند. بدین جهت بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی که با کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند، احصا خواهند شد تا در مدت تعیین شده بتوان میزان تولید این مجموعه‌ها را افزایش داد. این امر در سایر واحدهای صنعتی که با ظرفیت پایین در حال کار کردن هستند قابل اجرا خواهد بود. با سازوکارهای جدید و رفع مشکلات شرایطی را فراهم خواهیم کرد تا واحدها بتوانند تولیدات خود را افزایش دهند.
آیا تقاضا برای سرمایه‌گذاری صنعتی در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، برخی‌ها اعتقاد دارند ما اکنون در رکود صنعتی به سر می‌بریم و سرمایه‌گذاری در این حوزه رو به کاهش است؛ چنین امری را قبول دارید؟
آن چیزی که ما در شهرک‌های صنعتی می‌بینیم استقبال از سرمایه‌گذاری است؛ سال گذشته 11هزار و 600 قرارداد واگذاری امضا و 5 هزار هکتار زمین واگذار شده است. این اعداد نسبت به سال 98 دو برابر شده است. در شهرک‌های صنعتی رکود فعالیت وجود ندارد و برعکس تقاضا برای فعالیت صنعتی رو به افزایش است.
یکی از معضلاتی که در شهرک‌های صنعتی وجود داشته، زمین خواری بوده است؛ برخی‌ها با رانت زمین شهرک‌های صنعتی را خریداری می کنند و با گذشت زمان هیچ فعالیت تولیدی روی آن انجام نداده اند. با این اوصاف آیا دوباره زمین به متقاضیان واگذار می‌شود؟
به صورت جدی و بدون اغماض برخورد با زمین خواران شروع شده است. به افرادی که طی این سال‌ها زمین دریافت کرده بودند اما برای انجام ساخت و ساز صنعتی کاری انجام نداده بودند چند بار فرصت و مهلت دادیم تا فرایند تولید را شروع کنند. آنهایی که انجام دادند قاعدتاً می‌توانند در شهرک‌های صنعتی فعال باشند. ولی آنهایی که هیچ فعالیتی نکردند زمین آنها را پس خواهیم گرفت و به متقاضیان جدید می‌دهیم. بر این اساس اولویت ما واگذاری این زمین‌ها به مجموعه‌های دانش بنیان است. همچنین برای پایان دادن زمین‌خواری طی دستورالعملی فروش زمین ممنوع شده است؛ بدین جهت دیگر کسی نمی‌تواند زمین بگیرد و بفروشد. اگر کسی زمین شهرک‌های صنعتی را می‌گیرد باید پایان کار بهره‌برداری بگیرد و سپس واگذار کند. با اطمینان می‌گویم که واسطه گری زمین در شهرک‌های صنعتی از بین رفته است.

برای سال‌جاری چه میزان زمین را پس خواهید گرفت؟
برای سال‌جاری هدف‌گذاری ما برگشت 400 هکتار زمین است. این زمین‌ها عمدتاً مربوط به سال 96 و قبل‌تر از آن بوده است. با آزادسازی زمین‌ها خیلی از مجموعه‌ها که به‌دنبال زمین هستند می‌توانند در قالب مزایده و سایر روش‌ها زمین بگیرند و فعالیت خود را شروع کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7635/8/577748/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها