ایران در ایران


سایه نخل‌های بی‌سر

زهرا کشوری
روزنامه نگار
وقتی جنگ‌زده‌های خرمشهر از بوشهر، تهران، بندر گناوه، شیراز، خرم آباد و... به شهرشان برگشتند‌، سایه نخل‌ها از سر این بندر کم شده بود؛ نخل‌های بی‌سر. نخل‌هایی که جلوی دید دشمن را گرفته بود. جنگ بین دشمن و نخل‌ها در گرفت. نخل‌ها نفر به نفر در مقابل شلیک توپ و تفنگ، گلوله‌ باران‌های شدید زمینی هوایی می‌افتادند. برخی نخل بی‌سر شدند. نخل بی‌سر، نخل مرده است. نخل‌های زیادی ایستاده، جان باخته بودند. وقتی عده ای از مردم خرمشهر برگشتند نخلستان‌ها پر از نیزار و گراز شده بود. تنه بسیاری از درختان را موریانه خورده بود. برخی نخل‌ها که از اصابت گلوله و توپ سالم باقی مانده بودند بر اثر بمباران‌های شیمیایی خشک شده بودند. جاده‌های جنگی که رزمندگان و سربازان ایرانی برای دفاع از دل نخلستان‌ها کشیدند باعث قطع مسیر آب به نخل‌ها شده بود. بنابراین نخل‌های مسیر جاده‌های جنگ بی‌آب ماندند. بمباران از یک سو و خاکریزی در بخشی از مسیر رودخانه بهمنشیر از سوی دیگر و لایروبی نشدن نهرها حتی سه چهار‌سال بعد از پایان جنگ، بخشی از نخلستان‌ها را از بین برد.آفت هم بعد از رفتن نخل‌داران به جان نخل‌ها افتاد تا نخلستان‌های سوخته هم به خسارت مالی و جانی جنگ تحمیلی در خرمشهر و آبادان اضافه شود. آمارها می‌گوید از ۵ میلیون اصله نخل اروندکنار تنها ۲ میلیون نخل از جنگ جان سالم به در برد. طبق آمارهای انجمن خرمای خوزستان، نزدیک به ٤٥‌هزار هکتار نخیلات در این استان وجود دارد. نزدیک به ٣٠‌درصد نخیلات کم بازده، فرسوده و غیربارور است. این انجمن علت غیربارور بودن آنها را جنگ می‌داند. جنگ برای نخل‌ها تمام نشد، همان‌طور که برای خرمشهر. خرمشهر آزاد شد اما آباد نشد درست مثل نخلستان‌ها که آزاد شدند اما آباد، نه! سدسازی و کمبود آب، همچنان با نخل‌ها سر جنگ دارد. سد شور گتوند وضعیت نخل‌ها را بدتر کرد، سد کارون نخل‌ها را تشنه‌تر. آب شور خلیج فارس هم نخل ها را تشنه آب شیرین کرد تا جنگ همچنان با فرد فرد نخل‌ها سر ستیز داشته باشد.

بزرگ‌ترین پیکره ایثار و مقاومت در کشور رونمایی می‌شود

سنندج - شهردار سنندج از رونمایی از بزرگ‌ترین پیکره کشور تحت عنوان پیکره ایثار و مقاومت مردم کردستان در آبیدر به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر خبر داد.
حشمت‌الله صیدی در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه در این دوره اقدامات مناسبی در جهت احداث اماکن تفریحی در محدوده پارک جنگلی آبیدر نظیر ساماندهی مسیر میدان گاز، ساماندهی پارک امانیه و امیریه، احداث پارک مشاهیر، احداث مسیر دوچرخه‌سواری، احداث بلوار 24 متری هنرمند عباس کمندی اجرا شد. صیدی عنوان کرد: احداث مجموعه تفریحی زیپ‌لاین و پل معلق و همچنین نصب بزرگ‌ترین پیکره کشور تحت عنوان پیکره ایثار و مقاومت مردم کردستان در آبیدر از دیگر اقدامات مهم این دوره شورا و شهرداری در پارک جنگلی آبیدر است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7635/11/577757/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها