عرف: همه عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات واکسن کرونا می‌زنند

روز بعد از انتخابات می‌توانیم نتیجه ریاست جمهوری را اعلام کنیم


رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان ابلاغ دستورالعمل پروتکل‌های بهداشتی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و تأکید بر رعایت این پروتکل‌ها توسط همه نامزدها، درباره بحث سلامت مجریان و ناظران انتخابات گفت: همه عوامل اجرایی و نظارتی واکسینه می‌شوند. به گزارش ایرنا، جمال عرف شنبه شب در برنامه تلویزیونی، با اشاره به وضعیت کرونا در کشور گفت: با همکاری قرارگاه عملیاتی، پروتکل‌های تبلیغات را تهیه و برای ستاد ملی ارسال کردیم که یکم خرداد این پیشنهادات، مصوب و ابلاغ شده است. این دستورالعمل‌های بهداشتی برای همه هفت نامزد ابلاغ شده است و همه نامزدها باید آن را رعایت کنند و برای نخستین بار رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نوعی تخلف محسوب می‌شود و مانند بقیه تخلفات رسیدگی می‌شود و پیگرد دارد. وی عدم تجمع در مکان‌های مسقف، استفاده از مکان‌های روباز با 30 درصد ظرفیت، استفاده از ماسک وعدم برگزاری کارناوال را از جمله شرایط فعالیت‌های انتخاباتی عنوان کرد. عرف درباره اعلام نتایج غیررسمی و زودتر از اعلام آن توسط وزارت کشور، گفت: اعلام نتایج قبل از اعلام رسمی تخلف است و سایر منابع مانند منابع آگاه و نیمه آگاه به لحاظ قانونی رسمیت ندارد و اگر منجر به مشکل شود قطعاً یک تخلف است و باید در دادگاه جواب دهند. وی افزود: چیزی شبیه این در اعلام اسامی نامزدها انجام شد که ما شکایت کردیم و گفتیم این خلاف قانون است و قانون در ماده ۶۰ صراحت دارد شورای نگهبان اسامی نامزدها را به وزارت کشور اعلام می‌کند و وزارت کشور دو روز وقت دارد تا اسامی را اعلان عمومی کند. رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: در این دوره شاهد بودیم ساعت 11 شب نامه رسمی شورای نگهبان برای وزارت کشور آمد درحالی که غروب همان روز، یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع آگاه و غیر آگاه این اسامی را اعلام کرد که این قطعاً تخلف است ما شکایت کرده‌ایم.
 معاون وزیر کشور با تأکید بر رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در شعب رأی‌گیری از جمله مواد ضد عفونی کننده، ماسک و فاصله اجتماعی، گفت: دغدغه‌ای نسبت به عوامل اجرایی و نظارتی داشته‌ایم که باید ۲۴ تا ۷۲ ساعت در شعبه بمانند. برای همین در ستاد ملی مصوب شد کارگزاران انتخابات هم در مسیر واکسیناسیون قرار بگیرند و طوری برنامه‌ریزی شد تا به واکسن عمومی وزارت بهداشت لطمه‌ای وارد نکند.
وی درباره نگرانی از طولانی شدن صف و اثر انگشت، گفت: دیگر اثر انگشت با هماهنگی شورای نگهبان نداریم و آن را حذف کردیم. معاون وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۶ ماه روی اپلیکیشن شعبه‌یاب بحث شده است، گفت: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، مقدمات کار را آماده کرده و این کار به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شده است. این کار با استفاده از نرم افزارهای داخلی در حال انجام است تا بدون نصب نرم افزاری، گوشی خلوت‌ترین و نزدیک‌ترین شعبه را نشان فرد بدهد. رئیس ستاد انتخابات کشور درباره اینکه تمدید ساعت رأی‌گیری تا ساعت ۲ شب آیا در همه شهرها انجام می‌شود یا نه گفت: فرض این است افراد در مدت زمان قانونی یعنی ۱۰ ساعت رأی دهند. اما در مناطق گرمسیر مردم عموماً پس از غروب رأی می‌دهند، لذا این اختیار به وزیر داده شده تا در صورت ضرورت از آن استفاده کند. وی با اشاره به انتقال تمام تعرفه‌ها به استان‌ها افزود: بخش عمده‌ای از دستگاه‌های صندوق الکترونیک که در شوراها استفاده خواهد شد هم ارسال شده است و بخشی هم در حال به روز‌رسانی است که ارسال می‌شود و همچنین بخش عمده‌ای از دستگاه احراز هویت هم ارسال شده است.
معاون وزیر کشور درباره انتقال تعرفه‌ها به شعبه‌های اخذ رأی، گفت: تمام تعرفه‌ها به استان‌ها انتقال داده شده ، ما موظف هستیم پیش‌بینی محتملی برای مرحله دوم داشته باشیم ،حتی اگر انتخابات به دور دوم نکشد. بخش عمده‌ای از دستگاه‌های صندوق الکترونیک که در شوراها استفاده خواهد شد هم ارسال شده است و بخشی هم در حال به‌روزرسانی است که ارسال می‌شود و همچنین بخش عمده‌ای از دستگاه احراز هویت هم ارسال شده است.
وی افزود: تأکید وزیر کشور این است تا ۱۵ خرداد همه اقدامات انجام شود و یک هفته به انتخابات همه تجهیزات، تعرفه‌ها و سایر لوازم در اختیار فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفته باشد و تنها پلمب مربوطه می‌ماند که با توافق با ناظر در شعب باز می‌کنند.
جمال عرف درباره شعب سیار برای بیماران کرونایی اظهار کرد: شعب سیار برای بیماران کرونایی صرفاً با تجهیزات لازم فرستاده می‌شود. لیست آخرین بیماران کرونایی یک هفته به انتخابات از وزارت بهداشت گرفته و به همه فرمانداران ابلاغ می‌شود که این هفته در این شهر این تعداد آدم‌ها و با این آدرس در قرنطینه خانگی و این تعداد هم در منازل هستند و هر کس  علاقه مند به رأی دادن  بود، می‌تواند با استفاده از این شعب سیار رأی دهد.
اولویت اول برای فک پلمب، انتخابات ریاست جمهوری است
رئیس ستاد انتخابات کشور، اولویت نخست برای فک پلمب پس از رأی‌گیری را صندوق‌های انتخابات ریاست جمهوری عنوان و اظهار کرد: سپس صندوق‌های شوراها و بعد میان‌دوره‌ای‌ها، فک پلمب می‌شود.
وی افزود: با همکاری و تعامل شورای نگهبان برای نخستین بار، ناظر و مجری برای شمارش، اطلاعاتش را از دستگاه احراز هویت می‌گیرد و صورتجلسه این اطلاعات وارد دستگاه می‌شود و اگر اختلافی باشد در خود شعبه حل و فصل می‌شود؛اگر مجری و ناظر به توافق برسند،‌ نتایج به سرعت اعلام می‌شود. معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: اگر این فرایند بدون مشکل انجام شود، ما سر صبح می‌توانیم نتایج را اعلام کنیم اما اگر جایی شعبه ای دچار مشکل شود و در عدد به توافق نرسند و احتیاج به بازبینی داشته باشد، طبیعتاً اعلام شمارش زمان می‌برد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7641/3/578382/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها