خروش برزیل علیه «ترامپ» کوچک


زهره صفاری/ ده‌ها هزار نفر از معترضان برزیلی در بزرگترین تجمع اعتراضی این کشور از آغاز بحران کرونا، علیه «ژائر بولسونارو» به خیابان‌ها آمدند و خواستار استیضاح و استعفای رئیس جمهوری کشورشان شدند. به گزارش «اسکای نیوز»، تظاهر کنندگان که با فراخوان احزاب چپ‌گرای برزیل، اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی روز شنبه در 16 شهر بزرگ برزیل به خیابان‌ها آمده بودند، به‌دلیل وضعیت نابسامان کرونا در کشورشان ماسک بر صورت داشته و در بسیاری از مناطق فاصله اجتماعی را نیز رعایت کرده بودند.  براساس اعلام رسانه‌های برزیلی تجمعات در اکثر مناطق مسالمت‌آمیز بود و تنها گزارش خشونت و تیراندازی پلیس «رسیف» به تظاهرکنندگان بود که مجروحانی بر جای گذاشت.
بنا به اعلام وزارت بهداشت برزیل، این کشور که با 16 میلیون مورد ابتلا و بیش از 460 هزار مرگ، دومین آمار ابتلا و مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است، به‌دلیل سوءمدیریت دولت بولسونارو در آستانه بروز موج سوم این بیماری، تنها 19 میلیون نفر از جمعیت 210 میلیونی خود را واکسینه کرده است. به نوشته «سی‌ان‌ان»، «بولسونارو» در ابتدای شیوع کرونا، این ویروس را نادیده گرفته و در حالی که «کووید19» را یک «آنفلوانزای ساده» عنوان می‌کرد با خودداری از اعلام قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زمینه ساز اوج گرفتن این بیماری و مرگ و میر شمار زیادی از مردم کشورش شد. شرایطی که تظاهرکنندگان آن را «قتل عام» بولسونارو در برزیل توصیف کردند.
وخامت شرایط بیماری در این کشور، سنا را نیز به واکنش واداشته است و سناتورهای برزیلی درصدد تصویب تشکیل کمیته بررسی مدیریت دولت بولسونارو در بحران کرونا برآمده‌اند. «گیلهرم بولوس»، از سران احزاب مخالف دولت برزیل نیز به «یورونیوز» گفت: «هیچ کس نمی‌خواهد در این شرایط کرونایی تظاهرات کند. اما بولسونارو چاره‌ای برای ما نگذاشته است. ما به خیابان‌ها آمده‌ایم تا از حق زندگی‌مان دفاع کنیم. ما نمی‌توانیم تا 2022 منتظر بمانیم تا انتخابات ما را نجات دهد. این آغاز مبارزه ما است.» دکتر «دیماس کوواس»، رئیس مؤسسه «بوتانتان» برزیل با انتقاد از ممانعت «بولسونارو» از ورود واکسن چینی به کشورش گفت: «آگوست سال گذشته مؤسسه بوتانتان مذاکراتی با «سینوواک» چین داشت و قرار بود تا 100 میلیون دوز واکسن به‌صورت تدریجی و از ابتدای سپتامبر گذشته وارد برزیل شود اما بولسونارو اعلام کرد هرگز حاضر به خرید واکسن چینی نیست. در صورتی که اگر این اتفاق می‌افتاد ما به‌عنوان نخستین کشور واکسیناسیون را آغاز می‌کردیم تا هرگز در این شرایط بحرانی قرار نگیریم.»
این در حالی است که  اوضاع نابسامان بهداشتی و درمانی در برزیل، رکود اقتصادی، ابطال پرونده‌های فساد رئیس جمهوری سابق این کشور و شکست «دونالد ترامپ» حامی بزرگ «بولسونارو» در امریکا از جمله عواملی است که می‌تواند رئیس جمهوری برزیل را به پرتگاه سقوط نزدیک کند. گرچه «بولسونارو» که دو هفته قبل با فراخوانی طرفدارانش را به خیابان‌ها کشاند و با رژه موتورسواران برای مخالفانش کری خواند و محبوبیتش را به رخ آنها کشید، اعتقادی به این موضوع ندارد اما به گزارش «الجزیره»، واقعیت این است که نظرسنجی‌های اخیر در این کشور نشان می‌دهد 45 درصد برزیلی‌ها، «بولسونارو» را سیاستمداری بد و فاجعه بار می‌دانند که بدون شک مقهور محبوبیت «لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا» رئیس جمهوری سابق این کشور در انتخابات 2022 خواهد شد. گرچه هنوز «لولا»، رئیس جمهوری سال‌های 2003 تا 2011 برزیل، تصمیم به کاندیداتوری اش را رسماً اعلام نکرده است اما شیوع کرونا و سوءمدیریت بولسونارو در این بحران او را روی کاغذ پیروز میدان مبارزه کرده است. به نوشته ایرنا به نقل از رویترز، پیش‌تر نیز نمایندگان 9 حزب مخالف در برزیل خواستار نشست مجازی فوری برای یکپارچه‌سازی درخواست‌ها و طرح آن در مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهوری شدند. بنابراین با 105 درخواست استیضاح فعلی می‌توان حتی انتظار داشت که «بولسونارو» شکست را زودتر از انتخابات تجربه کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7641/4/578387/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها